וזאת רק ההתחלה: 5 ההעברות הגדולות השבוע

שורלה רוצה לפרוח, גצה יבקש סליחה והמחטף הגדול של בארסה

מרקו פיאצה
הכיוון: מדינמו זאגרב ליובנטוס
המחיר: 23 מיליון יורו


לא מעט גברות מכובדות יענו לכם שאחת הדרכים הכי טובות להתמודד עם עצבות היא לצאת לקניות. יובה אמנם עדיין לא איבדה את פול פוגבה באופן רשמי, אך עושה רושם שזה עומד לקרות בכל רגע והיא מנסה למצוא נחמה. אחרי צירופם של דני אלבס, מיראלם פיאניץ׳ ומהדי בנעטיה, הדאבליסטית מאיטליה שמה יד על שם מסקרן מאוד, שגם הפך שנמכר בסכום הגבוה ביותר מהליגה הקרואטית אחרי שחתם לחמש שנים.


פיאצה גדל על רונאלדיניו וראה בו מודל לחיקוי, אך טומיסלב איבקוביץ׳, מאמנו בלוקומטיבה הקרואטית, שם גדל וערך את הבכורה שלו כשחקן בוגרים, מכנה אותו ״כרים בנזמה החדש״. מה זה בדיוק אומר ״בנזמה החדש״? ״היכולת המצוינת שלו במצבים של אחד על אחד״, הסביר המשורר הבלקני. נו, טוב.


פיאצה בן ה-21 יעמוד בפני מבחן רציני ביובנטוס. הוא אמור להיכנס לנעליו של אלבארו מוראטה, ששב לריאל מדריד, אך מתפקד בעמדה שלא באה לידי ביטוי בשיטה של מסימיליאנו אלגרי: שחקני כנף בהתקפה. במערך של יובה, השחקנים הקיצוניים הם מי שמשחקים בעמדה אחורית יותר, כשבעונה הבאה ימלאו את המשבצות אלבסֿ, שטפן ליכטשטיינר, פטריס אברה וקוואדוו אסמואה.


אם כבר ״בנזמה החדש״, על הקרואטי הצעיר יהיה ללמוד לבוא לידי ביטוי בעמדה של חלוץ ריאל מדריד: בחוד. יובה הציגה אותו בתור ״הקוסם בכנף״ כשהכריזה על החתמתו, אך לא בטוח שהוא בכלל יתופקד שם, בגילו הצעיר גם יהיה לו קשה מאוד להפוך לשחקן הרכב קבוע וזה מבלי לומר מילה על החתימה האפשרית של גונסאלו היגוואין. אחרי 34 שערים בשנתיים בדינמו וכשהפך לשחקן נבחרת לגיטימי, נראה שהגברת הזקנה מבינה משהו גם בתכנון העתיד שלה.

אנדרה גומש
הכיוון: מוולנסיה לברצלונה
המחיר: 50 מיליון יורו


מחטף ראשון גדול הקיץ. בריאל היו משוכנעים שהם מתעוררים משינת הקיץ, האחרון בו יוכלו לרכוש שחקנים בשנה וחצי הקרובות (עונש פיפ״א), עם רכישתו של אלוף אירופה הטרי. לרוע מזלם, בארסה הייתה החלטית יותר וצירפה את הקשר. בכך, ממשיכים אצל הבלאוגרנה בקו של החלוץ הנוכחי: לצרף שחקנים בני 22, כמו דניס סוארס, סמואל אומטיטי ולוקה דין, כשגם לוסיאנו וייטו קרוב, על פי הדיווחים.


בשנתיים בוולנסיה, גומש הפך לאחד משחקני מרכז השדה היותר איכותיים שיש בספרד. הוא כבש שמונה שערים במדי העטלפים ועורר את עניינה של יובנטוס, אך בארסה היא זאת שתיעזר בו כדי לתת מנוחה ולהוריד את העומס מסרחיו בוקסטס ואנדרס אינייסטה. צירופו של גומש בכלל גורם לעניין סביב שחקן אחר בקטאלוניה: איבן ראקיטיץ', שסוכנו בטוח שהפורטוגלי יפגע משמעותית במעמדו של הקליינט שלו, מהחשובים בשחקני הדאבליסטית, אך גם מי שהוחלף ב-51 אחוזים מהמשחקים בהם פתח.


״אולי הגיע הזמן לשקול עזיבה״, מסר הסוכן, במה שגם יכול להיות ״סחיטה״ של חוזה חדש ומשופר לראקיטיץ'. שעות לפני שרכישת גומש הפכה לרשמית, לואיס אנריקה סיפר ש״שחקנים מפחדים שלא יקבלו דקות בבארסה״, ובכל זאת השיג מלפפון מרשים. גם אם לא היה אחראי על כך באופן ישיר, הפורטוגלי הספיק לעשות לא מעט רעש מבלי ששיחק דקה אחת במדי קבוצתו החדשה. הוא ירצה להשמיע צלילים גם על הדשא, אך לא בטוח בכלל שהוא יראה הרבה ממנו.

אנגולו קאנטה
הכיוון: מלסטר לצ׳לסי
המחיר: 36 מיליון יורו


יש את ג׳יימי וארדי, ריאד מחרז וקלאודיו ראניירי, אבל סיפור הסינדרלה האמיתי מעונת האליפות המדהימה של לסטר הוא של קאנטה, שבתוך שנה, הפך משחקן אלמוני בליגות הנמוכות בצרפת לאחד הקשרים הטובים בעולם. הידעת? ב-5 הליגות הבכירות באירופה ב-2015/16, הוא ביצע את מספר התיקולים המוצלחים (353) ומספר חטיפות הכדור (266) הגבוהים ביותר.


למרות שביורו איבד את מקומו בהרכב צרפת בשלבים המכריעים למוסא סיסוקו, אי אפשר לקחת מקאנטה את האיכות שלו. למרות זאת, יהיה לו מקום לשיפור בצ׳לסי של אחוז המסירות המדויקות שלו, שעמד על 81.6 בלסטר. אנטוניו קונטה מצא ״גרזן״ חד שיכול לתת לו הרבה שקט בקישור האחורי, אך למאמן החדש של הבלוז יש עוד ליטוש לעשות. את היכולת של האיטלקי לסחוט מקסימום יכולת משחקנים לא מבריקים ראינו בנבחרת איטליה. הוא המאמן המתאים ביותר להשלים את ההתפתחות של קאנטה, אך יכול מאוד להיות שהוא יצטרך לבעוט בעצבים בלא מעט כדורים בדרך לשם.

אנדרה שורלה
הכיוון: מוולפסבורג לבורוסיה דורטמונד
המחיר: 30 מיליון יורו


הוא רק בן 25, אבל יש טעם של פספוס כשחושבים על הקריירה של שורלה. הימים הנהדרים בלברקוזן נשכחו בקדנציה המאכזבת בצ׳לסי, שם לא זכה ליותר מדי קרדיט. בהמשך, הגיע המעבר ב-25 מיליון יורו לוולפסבורג, איתה סיים במקום השמיני בבונדסליגה, שם כבש עשרה שערים ובישל עוד שלושה. למרות הכל, קשה שלא להתלהב מהקו הקדמי שתומאס טוכל בונה לקראת העונה הקרובה בסיגנל אידונה פארק.


מאמן דורטמונד השיג את הפיצוי שלו על מכירת הנריק מקיטריאן למנצ׳סטר יונייטד. שורלה, עם מריו גצה, פייר אמבריק אובמיאנג, מרקו רויס ועוסמאן דמבלה, יוצר קו קדמי אטרקטיבי, אך כנראה שגם הוא לא יספיק לשבור את העליונות של באיירן, בדרך לאליפות חמישית ברצף. עם זאת, אין סיבה שהצהובים-שחורים לא יפנטזו על זכייה בליגת האלופות, וזה מה שעליהם לעשות בעונת החזרה שלהם למפעל. 


להוציא את רוברט לבנדובסקי, אותו קו קדמי של דורטמונד הוביל את הקבוצה לגמר הצ׳מפיונס ב-2013. עם אובמיאנג, שהוכיח שהוא יודע לכבוש באותו קצב של הפולני, הניסיון של שורלה, גצה ורויס, לצד הפוטנציאל העצום של דמבלה, סגנית האלופה יכולה להיות טובה יותר מבחינה התקפית מהקבוצה שנוצחה על ידי באיירן בוומבלי לפני שלוש שנים.

מריו גצה
הכיוון: מבאיירן מינכן לבורוסיה דורטמונד
המחיר: 26 מיליון יורו


״לך ותוכיח לכולם שאתה יותר טוב מליאו מסי״. בגמר המונדיאל האחרון, גצה עמד במשימה שהטיל עליו יוגי לב, אך כבר אפשר להניח שהוא לא יעשה זאת בהמשך הקריירה. כל כך הרבה סיפורים יש מאחורי המעבר הזה: ה״בוגד״ ששב הביתה ומבקש את רחמי אוהדי המועדון בו התפתח, לצד שיתוף פעולה מחודש עם רויס, שהיה הדמות הטראגית בכל פעם שראה את אחד מחבריו לקבוצה עוזב לבאיירן. ועדיין צריך לתהות, לאיזה גבהים כבר יכולה להגיע הקריירה של גצה בן ה-24, עם הקאבק לסיגנל אידונה פארק?


טוכל שם לעצמו מטרה: לראות את גצה מחייך שוב, אחרי שחימם ב-3 העונות האחרונות את הספסל של באיירן וסבל ממספר פציעות. ייעודו להיות שחקן מפתח בדורטמונד, מראה על הפערים הגדולים שנפתחו בין הצהובים-שחורים לדאבליסטית מבוואריה. על דבר אחד אפשר להעריך את גצה: הדרך שבחר. סביר להניח שהיו לו עוד אופציות לא פחות נוצצות, אך הוא החליט לחזור ולעשות "תיקון". הקאמבק בוודאות לא יעבור בצורה חלקה ביציעים ורבים מהאוהדים לא ימהרו לחבק אותו שוב כל כך מהר. מצד שני, יש להם כעת בקבוצה את המבשל והכובש של השער שהביא לגרמניה את גביע העולם לפני שנתיים, וזאת בטוח התחלה טובה.