מי יכול להזיז אותו? הגרזן של נבחרת בלגיה

נאינגולן גדל בעוני וננטש ע"י אביו, אך מהכל יוצא מחוזק

נראה שבכל עמדה במגרש, הברכה הגיעה לנבחרת בלגיה. יש כאלה נוצצים, יש כאלה נוצצים פחות, אבל זה לא אומר שהם פחות יעילים. לפעמים, הדברים הכי טובים נמצאים מתחת לאף שלנו, ומאמן השדים האדומים, מארק וילמוטס, סוף סוף הבין זאת. אחרי שוויתר על ראג'ה נאינגולאן ולא לקח אותו למונדיאל 2014, נראה שכבר אין מי או מה שיזיז את הגרזן של רומא מהקישור האחורי, תרתי משמע.


ראג'ה נולד במאי 1988 באנטוורפן שבבלגיה, לאם פלמית ואב אינדונזי. יש לו אחות תאומה, ריאנה (לא הזמרת), שמשחקת היום בקבוצת הנשים של רומא. מעט אחרי שהגיח לעולם, אביו, שהשתייך לכנסייה הפרוטסטנטית, נטש את המשפחה ואמו גידלה אותו לבדה בעוני ובשכונה קשה. ניינגולאן התפתח ככדורגלן בבירסחוט, אך במהרה, ובעידוד של סוכן שווייצרי, החליט לעזוב את המולדת בגיל צעיר כדי להמשיך להתקדם, כמו וינסנט קומפאני, מרוואן פלאייני ורומלו לוקאקו. הקשר האחורי בחר באיטליה והצטרף לפיאצ'נזה מהליגה השניה.


נאינגולאן הטביע את חותמו בארץ המגף במהרה. אחרי שהושאל לקליארי שהתרשמה ממנו, המועדון מסרדיניה החתים אותו על חוזה קבוע ב-2010. לצערו של ראג'ה, זמן קצר לאחר מכן אמו הלכה לעולמה. "לא היה לי קל להשלים עם כך", הוא הודה. לאחר מותה, קיעקע הבלגי על העורף שתי כנפיים של מלאך, בצד אחד תאריך הלידה של אמו ובצד השני תאריך מותה.


ארבע שנים שיחק בקליארי, וביסס את עצמו כאחד הקשרים האחורים האיכותיים בסרייה A. למרות שפרץ בגיל מאוחר יחסית, 26, הוא עורר עניין בסאות'המפטון, יובנטוס ומילאן, אך מי שזכתה בשורותיו בסופו של דבר הייתה רומא, שהשאילה אותו בינואר 2014 לחצי עונה, לפני שמימשה את אופציית הרכישה בקיץ והחתימה אותו בסכום כולל של 9 מיליון יורו.

"כשאני חושב על הדרך שעברתי, אני שם לב שאכלתי הרבה חרא. הייתי ילד מאוד עני", סיפר נאינגולאן, שאפילו זכה למחמאות מאחד האנשים שהמציאו מחדש את המושג "קשר אחורי", פטריק ויירה. "אני אוהב שחקנים שעובדים קשה בשביל הקבוצה, ניינגולאן הוא כזה, יש לו כישרון גדול", אמר הצרפתי. על אף ההתקדמות העצומה שעשה, יש משהו שהרס קצת לראג'ה, וזה שבעוד הנבחרת שלו נסעה לברזיל, הוא נשאר בבית. "לא התגברתי על כך, הגיע לי להיות במונדיאל", חשף.


בכדורגל האירופי הבכיר, לקשר האחורי יש משקל רב בהצלחת הקבוצה. יש לו שתי משימות חשובות שעליו לבצע: לעצור התקפות ולדעת למסור היטב. לניינגולאן יש את זה, ובגדול. ברומא, הבלגי מבצע בממוצע 2.6 תיקולים מוצלחים במשחק ומדייק ב-87.2 אחוזים מהמסירות שלו. הפרשנים היו בטוחים: "ראג'ה הוא האיש שילחם עבור בלגיה בגביע העולם עד השניה האחרונה, כשהמשחק יהפוך להיות מבולגן, הוא יהיה מי שיסדר אותו, וירוץ עד שהשופט ישרוק את שריקת הסיום". בנבחרת לא הקשיבו.


בלגיה הסתדרה היטב במונדיאל בלעדיו, עד שהגיעה לרבע הגמר ונראתה אנמית מול ארגנטינה, שהסתפקה ב-0:1, מה שהיה עוד צעד שלה בדרך לגמר. התחכום של הקשר האחורי והכוח שלו היה יכול להוסיף, ונכון שאף אחד לא ציפה מהשדים האדומים לקחת את הגביע העולמי, אבל גם לא היו רבים שהיו נופלים מהכיסא אם היו רואים אותם בחצי הגמר. אחרי הטורניר, גם וילמוטס ידע, הוא פשוט לא היה יכול להתעלם יותר מהכישרון של רומא.

"ראג'ה נמצא במרכז העניינים של רומא, הוא מעורב בכל מקום, בהתקפה ובהגנה", אמר רודי גרסיה, מאמנו של הבלגי בג'יאלורוסי ומי שהפך אותו לאחד משחקני המפתח של סגנית אלופת איטליה. בעוד רומא לקחה כמה צעדים אחורה העונה, ונתנה את האליפות ליובנטוס כבר בחודש מרץ עם פער דו ספרתי, דווקא ניינגולאן היה זה שעשה עוד צעד קדימה, כשגם כבש העונה כבר שלושה שערים, לצד הסטטיסטיקות המצוינות שלו. לצערו, היו גם רגעים פחות נעימים העונה, שבוודאי יעצבו אותו בהמשך. במהלך משחק ליגה עם קייבו, הבלגי ופדריקו מאטיילו נאבקו על כדור, כשבאותו מהלך, שבר האיטלקי את רגלו בצורה מחרידה. למחרת, התקשר ניינגולאן לקולגה לנחם, התקשה להוציא מילים מפיו ופרץ בבכי.


התסכול מאי זימונו למונדיאל לא פגע בראג'ה או מירמר אותו, להיפך, זה גרם לו לעבוד קשה יותר. במוקדמות יורו 2016, הוא פתח בשלושה מארבעת המשחקים של בלגיה עד כה, כבש שער מול בוסניה שאיזן ל-1:1 בחוץ, ובישל למיצ'י בטשוואי ב-0:5 על קפריסין. "אם המונדיאל היה מתחיל עכשיו, בוודאות הייתי נכלל בסגל. אני צריך להודות לרומא, בזכותה הרווחתי מחדש את המקום שלי בנבחרת", אמר.


"לראג'ה היה משחק עצום", סיכם וילמוטס אחרי ההצגה מול הקפריסאים. "יש לו את היכולת לשלוח כדורים לאורך של 40-50 מטרים, הוא מוסיף לנו כוח ומקשה על היריב. אני חושב שהוא הדור הבא של שחקני רחבה אל רחבה". המשפטים האלה של מאמן בלגיה הם סיכום נהדר, למעשה, מדובר בהודאה על הטעות שעשה כשלא זימן אותו לברזיל. זה עוד כלי קטן באוסף עצום של כישרון והפוטנציאל מהגדולים שיש בנבחרות היבשת, אבל עם ראג'ה, הדחה ברבע גמר היורו עוד עלולה להיתפס כאכזבה מרה מהשדים האדומים.