משבר קיצוני: מה עובר על גארת' בייל?

הוולשי של ריאל כבש רק 3 שערים ב-2015 והקהל יצא נגדו

לפחות בעונה הראשונה שלו בריאל מדריד, נראה שגארת' בייל הצליח לעמוד בציפיות מהשחקן הכי יקר בעולם. יש שאומרים שהתענוג עלה לבלאנקוס 100 מיליון יורו, יש שטוענים שפחות, אבל לוולשי יש כבר ארבעה תארים מאז המעבר לבירת ספרד בספטמבר 2013 ויתרה מכך, יש לו חלק חשוב בחתימה על שניים מהם: הפריצה האדירה מול ברצלונה בגמר הגביע הספרדי והמהפך שהשלים בהארכה מול אתלטיקו מדריד בגמר ליגת האלופות.


נרוץ קדימה למרץ 2015, והדברים נראים אחרת. ביום שבת האחרון, בהפסד 1:0 לאתלטיק בילבאו והעמקת המשבר בריאל, בייל היה קרוב לכיבוש שער העונה, כששלח כדור אדיר ממרכז המגרש לקורה של גורקה איראייסוס. זה בעצם מה שעובר על הכוכב - הוא מגיע קרוב, אבל אצל אלופת אירופה, קרוב זה לא מספיק.


נכון שבתקופה הקשה הזאת של ריאל, בה איבדה את המקום הראשון בליגה לברצלונה, אף אחד לא מציג יכולת שיכולה להיות נקודת אור. אבל נראה שהאוהדים משום מה, מעדיפים לכוון את עיקר הזעם על בייל. שני מקרים בולטים במיוחד היו כאשר הוולשי ספג בוז מהקהל מול אספניול וסוסיאדד, ודווקא בניצחונות. מאז אותן שריקות, השחקן היקר בעולם רושם בממוצע ניסיון כיבוש אחד בכל 37.5 דקות, כשלפני כן, היה עושה זאת בכל 22.9. תוסיפו לכך שלא כבש או בישל בשבעת המשחקים האחרונים ותבינו את גודל המשבר.


אין ספק, היחס העוין משפיע עליו. המעבר לריאל היה חשוב לבייל והוא הפעיל לחץ אדיר על ראשי טוטנהאם כדי שהמהלך יצא לפועל. סביר להניח שהוא גם רוצה ששיא הקריירה אליו הגיע יהיה מוצלח, אך זה הכיוון האחרון בו קיווה ללכת. ב-2015, בייל רשם שלושה שערים בלבד - אחד בפנדל, אחד בכדור חופשי ואחד בנגיחה. לא מספיק. אם קרלו אנצ'לוטי מכריז "יש לנו בעיות רק בהתקפה, ולא בהגנה", כשעומד לרשותו שחקן כמו בייל, זה אומר הכל. ואף מילה על כריסטיאנו רונאלדו וכרים בנזמה.

אז מה קורה כשאין לך משהו טוב לספר? בדרך כלל, משהו רע הוא שעושה את העניין סביבך. הרגע הכי בולט סביב בייל ב-2015 הגיע מול אספניול, כשהעדיף לא לפרגן לרונאלדו העצבני, החמיץ ופתח את שערי הבוז וחוסר הסבלנות של אוהדי ריאל. בנוסף, בסקר שפירסם "אס", 91 אחוזים חשבו שצריך לפרק את ה-BBC ולעבור לשחק במערך שונה.


למרות התגובה הרעה מהקהל ואחרי שבתקשורת כינו את ההופעות של בייל "אסון" ו"לא תורמות", פרנק למפארד מאמין שזה הקו בו צריך להמשיך הוולשי. "הוא חייב להיות יותר אגואיסט, כמו אחרים בקבוצה שלו. בכל זאת, הוא עשה משהו בכדורגל. הוא נחמד מדי וחייב להפסיק לחשוב 'אני צריך לבעוט או למסור'", אמר האנגלי.


אפשר למצוא כמה סיבות לכך שרוב האש מופנית לכיוון בייל. תג המחיר זה משהו שהוא לעולם לא ישתחרר ממנו. הציפיות ממנו הן בהתאם, מבחינת האוהד הממוצע, לשחקן כזה אין מקום לנפילות ביכולת. דבר נוסף הוא העובדה שהגיע ממועדון כמו טוטנהאם, יחסית שולי בכדורגל האנגלי. כנראה שלא תמצאו גם הרבה אוהדי ריאל שבאמת ראו משחקים שלמים של הכוכב במדי הספרס, סביר להניח שהם לא שמעו עליו עד שלא הופיע בכותרות העיתונים וכשפלורנטינו פרס הצליח לסגור את הפינה והביא את השחקן הטוב באנגליה לריאל.


"העונה הראשונה של בייל בריאל הייתה הצלחה עצומה. זה תמיד קשה להמשיך כך גם בעונה שלאחר מכן", מסביר ראיין גיגס. "הביקורות שהוא סופג הן משהו שעליו לעבור, כך הוא גם יהפוך לשחקן טוב יותר". לבן ארצו של בייל יש כוונות טובות, אבל לא בטוח שהוולשי בן ה-25 יקבל את הזמן בבלאנקוס כדי לצאת ממה שהוא עובר. זאת תקופה קריטית בריאל, עם קלאסיקו מתקרב. כשעתיד האליפות עשוי להיות מוכרע והעסק לא עובד, אולי באלופת אירופה יחשבו אחרת.

עם הפציעות של לוקה מודריץ' וחאמס רודריגס, לצד העומס הלא מציאותי על טוני קרוס והחוסר ברוטציות, ריאל סובלת ממחסום יצירתי רציני. הרבה מכך מקרין על בייל. התחושה היא שאם עד כה הסכום הגדול ששולם עליו שמר עליו, נראה שאם יש שם שבאמת פגיע בחוליה ההתקפית, זה הוא. כריסטיאנו הוא כריסטיאנו, וקשה להאמין שאנצ'לוטי יסמוך על צ'יצ'אריטו שיחליף את בנזמה. תוסיפו לכך שאיסקו תפס את מקומו בהרכב, חאמס בקרוב יחזור וחסה רודריגס מת להזדמנות. בקבוצה כזאת, בתקופה כזאת, גם 100 מיליון לפעמים לא פותרים את כל הבעיות בחיים.


בכל מה שקשור לכסף, ריאל היא כזו שדואגת לשכתב את ההיסטוריה מחדש. אם בייל לא יראה סימנים שהוא מצליח לצאת ממה שעובר עליו, זה ממש לא בשמיים שהוא יאבד את מקומו. העסק קשה. אם בעונה שעברה הוא הצליח לטשטש את זה היטב, הקושי שלו לשחק לצד רונאלדו השנה הוא בולט לעין בצורה גסה. מנצ'סטר יונייטד מחכה בפינה לשני האחרונים. מה אכפת לפלורנטינו להיות חתום גם על מכירת ההפסד הגדולה בכל הזמנים?