מחיר החלום: כמה תעלה נסיעה למונדיאל?

הכרטיסים, הטיסה ובתי המלון. מי האוהדים שהרוויחו?

1,500 אוהדים ליוו את מכבי תל אביב למשחק בשבוע שעבר מול אפואל ניקוסיה בקפריסין. כ-3,000 מאוהדי מכבי חיפה, עם או בלי כרטיסים, נסעו להולנד לצפות בהצגה כפולה - ברצלונה מול אייאקס ומכבי חיפה מול אלקמאר. אנחנו מכורים לקאמפ נואו, לסנטיאגו ברנבאו ולסן סירו. כ-1,200 מאיתנו אפילו הגיעו עד עמאן בשביל משחק בין ירדן לאורוגוואי. אנחנו אומה שאוהבת ספורט. סליחה, תיירות ספורט. אז ביום שאחרי הגרלת שלב הבתים של מונדיאל 2014 אי אפשר שלא להתחיל לחלום, לפנטז, לחשוב ואפילו לחסוך לדבר האמיתי, להצגה הגדולה בתבל - הגביע העולמי.

נכון שזה בברזיל הרחוקה, נכון שאנחנו חוששים מהפשע, נכון שזה יהיה מאוד יקר, אבל זה לא ימנע מאיתנו לחלום ובגדול. מחר פיפ"א תפתח את השלב המרכזי במכירת הכרטיסים למהדורה ה-20 של הגביע העולמי, כשמהרגע הראשון צפויה התנפלות רבתי של הציבור ברחבי העולם. הסיבה ברורה - מאמש אנחנו כבר יודעים את לוח המשחקים ומהשנייה שנשלף הכדור האחרון מיליונים ברחבי העולם כבר החלו לעשות תוכניות - איך אפשר לעקוב אחרי נבחרת איטליה, כמה צריך לשלם בשביל לראות את ליאו מסי במדי נבחרת ארגנטינה והאם אפשר לקחת הלוואה בשביל להביט מקרוב לכריסטיאנו רונאלדו בלבן של העיניים.

אז איך זה עובד?


ובכן, עד ה-30 בינואר אין לחץ של זמן. אפשר להגיש בקשות לרכישת כרטיסים ל-64 המשחקים, למרות שלא מעט כרטיסים כבר נחטפו במכירות המוקדמות שהתרחשו בין ה-10 באוקטובר ל-28 בנובמבר. כאשר יסתיים השלב הזה תתבצע הגרלה בין כל מבקשי הכרטיסים למשחקים בברזיל וכעבור חודש, ב-26.2 יחל שלב נוסף, אשר כאן יימכרו הכרטיסים לפי שיטת "כל הקודם זוכה". ההערכה היא שבתוך שעות ספורות יאזלו כל הכרטיסים המוצעים. השלב האחרון יהיה בין 15 באפריל ועד ערב משחק הגמר, אך סביר להניח שמספר הכרטיסים שפיפ"א תציע בשלב הזה יהיו נמוכים והסיכויים להישג אותם, אם בכלל, יהיו קלושים.


את הכרטיסים ניתן להזמין דרך אתר פיפ"א או דרך סוכנויות הנסיעות בארץ שהזמינו בעצמן כרטיסים וינסו למכור לכם אותם בצירוף חבילה שכוללת כרטיסי טיסה ובתי מלון. האופציה הזו, למי שיכול להרשות לעצמו להוציא עוד כמה דולרים, היא לא רעה בכלל, משום שזה חוסך הרבה כאבי ראש כמו הזמנת בתי מלון, טיסות, העברות לאיצטדיונים וכדומה. בנוסף, הסוכנויות כבר הזמינו כרטיסים למספר משחקים, דוגמת משחק הפתיחה, אליו - אם לא רכשתם כבר כרטיס - יהיה קשה מאוד להיכנס.


כמה כרטיסים עוד נותרו?


בפיפ"א הגדירו את שני השלבים הראשונים של מכירת הכרטיסים למונדיאל בברזיל כ"הצלחה כבירה", כאשר כ-6.2 מיליון בקשות הגיעו עבור כ-890,000 הכרטיסים שחולקו במסגרת השלב הראשון של המכירה. כ-200 אלף כרטיסים נמכרו בתוך שבע שעות במכירה השניה, ולכן הצפי הוא שהחל מיום ראשון תגיע כמות מטורפת של בקשות עבור כרטיסים למשחקים בברזיל. פיפ"א הוציאה ותוציא למכירה כ-2.9 מיליון כרטיסים למשחקי הגביע העולמי, כאשר 1.1 מיליון כבר נמכרו (לא כולל הזמנות). ההערכות הן שחלק הארי של הכרטיסים יימכר במהלך החודש הקרוב, זאת משום שכעת כל האוהדים ברחבי העולם, שגיבשו במוחם במשך 4 שנים את הטיול בברזיל, יודעים סוף סוף היכן ישחקו נבחרותיהם ומי יהיו היריבות.

ומה המחירים?


מחירי הכרטיסים למשחקי גביע העולם נקבעו לפני זמן רב והם מתחלקים לפי ארבע קטגוריות. מחיר הכרטיס למשחק הפתיחה נע בין 220 ל-495 דולרים, בעוד שעבור משחק אחד בשלב הבתים, למעט משחק הפתיחה, יעלה בין 90 ל-175 דולרים. המחירים לשמינית ולרבע הגמר נעים בין 110 ל-220 דולר ובין 165 ל-330 דולר בהתאמה. הסכומים מזנקים משמעותית כאשר מדובר בחצי הגמר ובגמר עצמו ל-275-660 (בחצי) ו-440-990 (בגמר).


אחרי מי כדאי לעקוב?


מלבד המחירים האלה, לפיפ"א יש תוכנית שנקראת Track A Team, אשר במסגרתה אוהדים יכולים לרכוש כרטיסים לנבחרת האהודה עליהם וללוות אותה במשך כל המונדיאל. למשל, אם אתם אוהדי ארגנטינה וברצונכם לראות את המשחקים מול איראן, בוסניה וניגריה, תשלמו בין 297 ל-578 דולר עבור חבילה של שלושה כרטיסים. כאן יש לציין שאם יש לכם קרובים במדינת האם, אותה אתם אוהדים, זה יהיה קל עוד יותר, כי פיפ"א מקצה 8% מהמושבים בכל איצטדיון עבור אוהדי הנבחרת שמשחקת באותו משחק. הכרטיסים יועברו להתאחדויות המקומיות והן אחראיות על ההפצה. כן, זה בדיוק הזמן לשלוח הודעה לאינבוקס בפייסבוק של החבר/ה בברלין שאתם כביכול מכירים או לנסות להשיג את הילד שנמצא בטיול אחרי צבא באיגואסו.


לפי הנתונים שפיפ"א פרסמה, מספר הכרטיסים הגבוה ביותר שהוזמן ממדינה אחת (למעט ברזיל כמובן) מגיע מארצות הברית. מעל ל-65,000 כרטיסים הועברו לתושבי המעצמה הגדולה בעולם. אחריה ברשימה נמצאות אנגליה, גרמניה ואוסטרליה. עבור אוהדי הסוקרוס, ההגרלה שזימנה להם מפגשים מול איטליה, אנגליה ואורוגוואי, הייתה דווקא מאירת פנים מבחינת האטרקציות הצפויות בברזיל. מי שהסתבכו הם דווקא האמריקאים. לא רק שנבחרתם שובצה לבית קשה ביותר שכולל את גרמניה, פורטוגל וגאנה, הם יצטרכו לשלם הרבה כסף עבור שלוש טיסות ארוכות. ארה"ב היא הנבחרת שתצבור הכי הרבה קילומטרים - 3,482 מיילים בשלב הבתים בלבד. (לפי המסלול: נאטאל-מנאוס-רסיפה). גם האוהדים שיתעקשו ללוות את קרואטיה, קמרון, אורוגוואי, פורטוגל, שווייץ וצרפת זכו לטרטור לא קל.

אם במקרה אתם אוהדי נבחרת בלגיה וחלמתם ללוות את אדן הזאר, טיבו קורטואה וחבריהם, אז זו ההזדמנות שלכם. הבלגים יעשו מסע נינוח בין בלו הוריזונטה, ריו וסאו פאולו, שכולל 435 מיילים בלבד. האמת? אפשר לעשות את הנסיעות האלה באוטובוס. הנה חסכנו לכם עוד קצת. גם אוהדי קולומביה (932) וארגנטינה (1,046) בהחלט הרוויחו מההגרלה - מהבחינה הזו.


בנוסף, אי אפשר שלא להתעלם מהעלויות של בתי המלון. המחירים ימריאו לשחקים בתקופת המונדיאל וחדר במלון 3 כוכבים בפרבר רסיפה יכול, עשוי ואף יגיע למחירים שיגרמו לכם לחשוב כאילו שילמתם על סוויטה במלון ה"בלאג'יו" בלאס וגאס. נכון לעכשיו, המחירים גבוהים מאוד במרבית בתי המלון, אך ישנם כמה מלונות מעטים שמציעים עסקאות טובות. באופן כללי, מחירי החדרים במלונות בדרום ברזיל יהיו יקרים יותר מאלה שבצפון. כך שאוהדי ארגנטינה, שנבחרתם משחקת בריו, בלו הוריזונטה ופורטו אלגרה, ישלמו לא מעט פזוס רק בשביל הלינה.


כמו שאני רואה את זה - אוהדי גרמניה הרוויחו הכי הרבה מההגרלה ולא מן הנמנע שנראה לא מעט מהם תומכים במאנשאפט של יואכים לב במשחקים בבית מספר 7. גם האוהדים לא ייאלצו לקחת טיסות ארוכות במיוחד (סך של 1,031 מייל בין סלבדור, פורטאלזה ורסיפה) וגם לא ימשכנו את הבית בשביל החדר במלון, משום שהמחירים בצפון יהיו נמוכים יותר. התמונה תשתנה בשלבים המכריעים, משום שאם גרמניה תסיים ראשונה בבית היא תשחק את משחקה בשמינית הגמר בפורטו אלגרה, העיר הדרומית ביותר שתארח משחקים במונדיאל. בכל מקרה, עד עכשיו הגרמנים לא התנפלו על הכרטיסים, וזו בלשון המעטה.

ההצעה המשתלמת ביותר עבור חובב כדורגל ישראלי שרק רוצה להרגיש את האווירה המדהימה בשל המונדיאל היא לנסות ולהשיג כמה שיותר משחקים בשלב הבתים, ואולי גם בשמינית הגמר, בפרק זמן יחסית קצר (כשבוע) ומבלי לקחת טיסות ארוכות. לדוגמא, חבילה שכוללת את שני המשחקים הבאים: אנגליה - אורוגוואי (19.6, סאו פאולו) והולנד - צ'ילה (23.6, סאו פאולו). ההוצאות על הכרטיסים למשחקים יהיו בין 270 ל-575 דולר (לאדם, לפי קטגוריית המושבים שתבחרו).


על 5 לילות בסאו פאולו (19-23.6) תשלמו בערך בין 1,100 ל-1,700 דולרים למלונות של 3 כוכבים (עבור אדם בחדר זוגי) ובין 600 ל-1,000 דולר למלונות של שני כוכבים. אם אתם רוצים לצמצם למינימום את ההוצאה על לינה, אתם כמובן יכולים ללכת להוסטלים (על אחריותכם בלבד...) תמורת סכומים נמוכים בהרבה או לנסות לחפש דירות להחלפה עם תושבים, שמנסים להימלט מברזיל לתקופת המונדיאל. הטיפ הכי טוב: פשוט תחפשו קבוצות כאלה בפייסבוק.


הצרה הגדולה ביותר היא מחיר כרטיס הטיסה. בניגוד ללינה בברזיל, שאיתה עוד אפשר להסתדר, במיוחד אם מהמרים על ההוסטלים, כאן העסק די קשיח. המחירים נעים בין 1,400 ל-1,700 דולר לכרטיס הלוך ושוב עם עצירה אחת באירופה (המראה ב-18.6 בבוקר ויציאה ב-24.6 בצהריים). כלומר, ההוצאות על שישה ימים בברזיל, מבחינת כרטיסים, בתי מלון וטיסה ינועו בין 2,000 ל-3,000 דולר. וזה עוד לפני שדיברנו על נסיעות לאיצטדיונים ולשדה התעופה, אוכל ותופי סמבה. זול זה לא יהיה, אבל יש שיגידו שזה שווה כל אגורה. להיות במונדיאל בברזיל? לא בטוח שיש יותר טוב מזה.