אין להן את זה

האם להפועל יש את האופי לנצח בחיפה, האדומים הם באמת קבוצה של מאמן ולמה אליפות של חיפה תהיה הכי לא ראויה בהיסטוריה? רגע לפני משחק העונה, כותבי ספורט nana10 מתווכחים: אמין או ספין?

להפועל אין את האופי הדרוש כדי לנצח בחיפה >>>

אמין (שגיא ניר)

היסטורית, אין דבר שמלחיץ את האדומים יותר מהאצטדיון בקרית אליעזר. בדרבי הם כבר למדו לנצח, גם טדי מסביר פנים בשנים האחרונות, אבל חיפה הפכה כבר לפני שנים לעיר בה עוברת הדרך למקום השני. גם העונה המגמה נמשכת: בסיבוב הראשון העונה הפועל שיחקה טוב יותר מהירוקים, אבל החמיצה פנדל וניצחון; בשני היא הצליחה לכבוש פעמיים, אבל ספגה שער אחד בנגיחה ועוד אחד מנבדל וירדה מאוכזבת; ובגביע ספגה שיוויון בדקה ה-90 בדרך להדחה מבזה בפנדלים. אז תגידו אתם – הפועל תנצח בחיפה?

ספין (ערן צבעון)

כולנו חוטאים מדי פעם בהדבקת מיתוסים גדולים מהחיים על קבוצות ישראליות חלשות, אבל הפעם מדובר בהגזמה פראית. השאלה האמיתית כאן אינה האופי של הפועל, אלא האם חיפה היא באמת קבוצה אכזרית כל כך בקרית אליעזר, והתשובה היא לא. נכון, הרקורד הביתי של הירוקים מצוין, אבל מכאן ועד לצורך באופי מיוחד כדי לנצח אותה המרחק גדול. להפועל יש מספיק אופי כדי לעשות את זה, גם לבית"ר ירושלים יש, וגם למכבי נתניה. כי בכדורגל שלנו, הכל קם ונופל עם החלטה אחת של שופט, או איזה שחקן שיתלבש לו הכדור על הרגל אחת לחודש. כל האשליות על משהו יותר יציב מזה הן שטויות.

אמין (רחלי קרוט)

מבחינת אוהד הפועל תל אביב, ללכת למשחק בחיפה זה כמו לצפות בארוויזיון: האופטימיות תמיד קיימת, גם האכזבה. מצד שני, שתי הקבוצות חסרות העונה עמוד שדרה. הפועל וחיפה אמורות היו להיות אויבות מרות, אבל מצאו את עצמן נלחמות בכולם רק לא אחת בשנייה. ובקרב הזה, בין שתי קבוצות נאיביות כל כך, גם מילים גבוהות כמו "משחק העונה" לא יצליחו לגרום להתמודדות הזו להתרומם מעבר לעוד תיקו משמים. צפו לעוד תיקו שכולו הפסד לאוהדים.

בניגוד לחיפה, הפועל היא קבוצה של מאמן >>>

ספין (ערן צבעון)

ההבדל המשמעותי בין שני המאמנים הוא ברמת הציפיות של האוהדים. ביציע של חיפה אף אחד לא מוכן לשמוע על עונה פיננסית, וכשרפאלוב, גולסה או אחד החלוצים הזרים מציג יכולת בינונית ולא יציבה, הם מאשימים את המאמן. בהפועל המצב הפוך: כולם בטוחים שורמוט, יבואה ונאתכו אמורים להיות בינוניים, וכשהם עושים משהו חיובי אומרים שגוטמן שפיץ. אין ספק שגוטמן כריזמטי יותר מאלישע, אבל אם מאמן הירוקים יזכה בתואר האליפות אז גם זה יבוא. האמת העצובה היא, שסביר שגוטמן ואלישע היו מגיעים להישגים די דומים אם היו מתחלפים בתפקידים.

ספין (רחלי קרוט)

בשנת 2006, כששמעון גרשון תלה את ליבו האדום לטובת הירוקים בצהוב-שחור של גאידמק אבל הפועל שרדה, הבנו סופית ששחקן זה או אחר לא משנה קבוצה. גם לא מאמן. הרי לא תמצאו כמעט שום מאפיין משותף בין אלי גוטמן, דרור קשטן ואלי כהן, אבל אף אחד מהם לא הצליח לגרום לשחקני האדומה לדרוס במגרש. כי הפועל, בדומה ליריבתה מעיר הכרמל, היא קבוצה של מסורת. אחרת, לכו תסבירו את היציבות של השתיים לאורך השנים.

אמין (שגיא ניר)

בשנות ה-60 היה לה את חודורוב, וטיש ופרימו, ב-80 את ז'אנו, סיני ואלי כהן, בעונת הדאבל גרשון, ותקווה והרבה אימפקט מהספסל של קשטן. הפועל תל אביב מודל 2009 היא קבוצה של פועלים שחורים, בינוניים וחסרי כריזמה, עם סופרסטאר אחד בשער ומהנדס קפדן על הקווים. בזמן שחיפה משחקת גרוע אבל כובשת שערים של אופי בדקה ה-90, הפועל מייללת על שער שספגה מנבדל מול סכנין כבר בדקה ה-20, אבל עדיין נמצאת בתמונת האליפות. אמנם גם חיפה של העונה היא לא קבוצה של כוכבים, אבל כולנו יודעים שמול הפועל בוקולי וקטן יגיעו כדי לשחק כדורגל. מישהו יכול להגיד את זה על גילי ורמוט?

אליפות של חיפה תהיה הכי לא ראויה בהיסטוריה >>>

ספין (רחלי קרוט)

תואר ה"אליפות הלא ראויה" ניתן אי שם בשנת 1998, כשאיתן טייב מבית שאן קשר נעליים, ויוסי אבוקסיס לבש צהוב. אליפויות שכאלה קורות פעם בהיסטוריה, ולהכניס את חיפה לקטגוריה שכזו יהיה, במקרה הטוב, אכזרי. חיפה הגיעה לקו הסיום כשרק הפועל תל אביב נושפת בעדינות בעורפה, ומישהו עוד זוכר את נתניה, בית"ר ירושלים או (שומו שמיים) מכבי תל אביב? כשליגה שלמה מציגה כדורגל לא ראוי, הפחות גרועה זוכה בתואר. חיפה היא האחרונה שצריכה לתת על כך את הדין.

אמין (שגיא ניר)

בעשור האחרון, בזמן שבהפועל חיים על התינוקות של קשטן שכבר הגיעו לגיל 30 או על העונה האירופית ההיא, בה אפילו ליעקב הילל היה תפקיד פעיל, בחיפה זכו באליפויות. כשבהפועל פינטזו על אליפות למרות הפציעה של אבוטבול, הכמעט-ירידה בעונה שעברה וההעלמות החצופה של יבואה, במכבי חיפה ניצלו את פגרת ראש השנה האזרחי כדי לבצע שינויים בסגל. אלישע לוי מנהיג קבוצה עייפה וחסרת כריזמה כמותו אל התואר בזמן שבבלומפילד חולמים בהקיץ, אבל בסוף העונה הוא יוכל לשמוח. גם אם אוהדי הפועל תל אביב, וכותב שורות אלה ביניהם, יעשו הכל כדי להרוס לו את החגיגה.

ספין (ערן צבעון)

נו, באמת. עזבו אתכם מדרמות. מישהו זוכר משהו מהאליפויות של רוני לוי בחיפה? האליפויות האחרונות של בית"ר הזיזו פה למישהו? ממש לא. קשה לדרג את מצעד האלופות המשמימות שעברו פה בשנים האחרונות. בשאלת הראוי או לא ראוי כלולות היריבות והרמה הכללית של הליגה, ובהקשר הזה ליגת העל של השנה היא מתמודדת מאוד ראויה לתואר העונה החלשה ביותר. אם חיפה תזכה באליפות זה אומר עליה שהיא הצליחה להיות הדג האחרון ששרד באקווריום מלא ירוקת וסירחון, ועל כך אפשר רק לפרגן לה. בטח יותר מקבוצות שזכו באליפויות בגלל שרוכי נעליים.

אם הפועל תיקח אליפות, זה יהיה רק בזכות הזרים שלה >>>

אמין (רחלי קרוט)

בהפועל תל אביב קיימת לא מעט ביקורת כלפי חלק מסגל הזרים. יבואה לא מתפקד, טלקיסקי וטופוזאקוב הם לא אותם שחקנים משנה שעברה. ולמרות כל אלה, קשה לחשוב היכן היו האדומים ללא 13 השערים של יבואה או השקט שמקרין טלקיסיקי, בנוסף ל-3 השערים שכבש. ואם בשקט עסקינן, מי אם לא דה סילבה החזיר לאדומים את היציבות שכל כך חסרה להם בהגנה. ואניימה? מה כבר נותר לומר על הפנתר השחור. אניימה הוא כבר מזמן קונצנזוס, ועם קונצנזוס, כידוע, לא מתווכחים.

אמין (ערן צבעון)

לפני שאתם קופצים ואומרים שיבואה נעלם, אניימה לא תמיד מרוכז, דה סילבה בינוני ובאחרים קשה להיזכר, תנו לי לומר לכם שאתם צודקים. בליגת העל הנוכחית כל מה שצריך כדי להיות בצמרת זה חלוץ שיתן לך אפילו חודשיים-שלושה של שערים כמעט כל שבת, ושוער שיציל כמה נקודות ולא ישתטה יותר מדי. במקרה של הפועל, השחקנים הללו הם זרים. קשה לומר שאם התואר יגיע לוולפסון זה יהיה רק בזכותם, אבל נסו לדמיין את העונה הזו של הפועל עם פאנטיני במקום יבואה וז'וסלאן מיאבי במקום אניימה. מה קיבלתם?

ספין (שגיא ניר)

וינסנט אניימה הוא שוער על, אבל גם טיפש עם תעודות שלא יהסס לפגוע בקבוצה שלו בשביל לסגור חשבון; סמואל יבואה מהיר כשד, אבל בשביל עוד קצת כסף הוא יסכים לרוץ גם עד הבנק המרכזי של מוסקבה; דימיטאר טלקיסקי מוכשר אבל מוזר, דגלאס דה סילבה נחמד אבל לא סטאר ואלין טופוזאקוב עושה לא מעט חורים בהגנה. הזרים של הפועל תל אביב טובים יותר מהתרומה הממוצעת של הישראלים שלה, אבל אליפות אדומה לא תהיה רשומה על שמם. מי שיהיה אחראי לנס הזה, אם בכלל, יהיה הכדורגל הישראלי הבינוני. והוא כבר כולו תוצרת הארץ.