כשהירוק היה חי

גם אתם מתגעגעים לכדורגל התוסס של מכבי חיפה? לקראת משחק העונה, קבלו הצצה נוספת על 4 הקבוצות הירוקות שבאמת הצליחו לרגש אותנו. מי היתה הגדולה מכולן?

עונת 1983/84

האליפות הראשונה של מכבי חיפה נחשבת עד היום למהפך הגדול ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי. עם שלמה שרף הצעיר כמאמן על הקווים, שחקנים מקומיים כברוך ממן, איתן אהרוני, יוסי קרמר, רפי אוסמו ורוני רוזנטל, חלוץ אלמוני משפרעם בשם זאהי ארמלי ושוער ענק בדמות אבי רן ז"ל, הצליחה חיפה למחוק פער של 13 נקודות מבית"ר ירושלים, ולאחר הפסד ביתי 3:1 של הירושלמים להפועל תל אביב תפסה את המקום הראשון מחזור אחד לסיום העונה. 20 אלף הצופים שהגיעו לקריית אליעזר כדי לחגוג אליפות נחרדו לגלות דשא בצבע חום, שנבע מהשרשה מוטעית של רעל במשטח, בניסיון דווקא לשפר את איכותו. במשחק עצמו ניצחה חיפה 0:1 את מכבי רמת עמידר, משערו של החלוץ משה סלקטר, ונתנה את האות לפריצת האוהדים למגרש וחגיגת האליפות הראשונה בתולדות הירוקים.

משחק העונה בין מכבי חיפה להפועל תל אביב, יום שני ב-20:50 בשידור ישיר בערוץ 10 ו-nana10

עונת 1990/91

הדאבל היחיד בהיסטוריה של הירוקים נקרא עד היום בפי אוהדי הפועל פתח תקווה "שוד הדאבל הגדול". עם ויקטור צ'אנוב בשער, ושלישיית קישור יוצאת דופן שכללה את אייל ברקוביץ', ראובן עטר וטל בנין, הצליחה מכבי חיפה של שלמה שרף לזכות באליפות וגביע בתוך שלושה ימים, פעמיים על חשבון הכחולים ממלאבס. את הליגה סיימה חיפה במקום הראשון, כשרק נקודה מפרידה בינה לבין המלאבסים, אותם אימן אז צעיר אלמוני בשם אברהם גרנט. 3 ימים לאחר חגיגות האליפות הירוקות, נפגשו שתי הגדולות בגמר גביע המדינה, שעד היום יכול לשמש כשיעור באיגוד השופטים תחת הכותרת "איך לא מפעילים שיקול דעת". 2 דקות בלבד מהפתיחה הורחק גיא גת ע"י השופט עובדיה בן-יצחק, החלטה שהוציאה את גרנט ושחקניו מהכלים וכמעט גרמה להם לרדת מהמגרש. החסרון המספרי לא הפריע למלאבסים לעלות ליתרון משער של מני בסון, אך שערים של עטר, אייזנברג וברקוביץ' קבעו 1:3 למכבי חיפה, ושלחו אותה למפגש עם נשיא המדינה.

עונת 1993/94

יש המגדירים את הקבוצה שהביאה למכבי חיפה את האליפות החמישית שלה כגדולה בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. לאורך עונת כדורגל ארוכה של 39 מחזורים הציגה מכבי חיפה כדורגל מבריק, וסיימה אותה ללא הפסד. המאמן גיורא שפיגל ניצח על המקהלה החיפאית, שכללה את ראובן עטר, אייל ברקוביץ', אלון חזן, רומן פץ, רוני לוי, סרגיי קנדאורוב ואלון מזרחי, שסיים כמלך השערים עם 28 כיבושים. במחזור ה-25 הגיעה לקרית אליעזר מכבי תל אביב, למשחק העונה שנערך בצל הטבח במערת המכפלה, שאירע יום לפני המשחק. 20 אלף צופים ראו את מכבי חיפה מביסה 0:5 את יריבתה המושבעת, במשחק עליו כתב סולן להקת "משינה" ואוהד מכבי תל אביב את יובל בנאי את המילים "היה זה יום סגריר, והקבוצה הפסידה". את העונה סיימה מכבי חיפה עם 95 נקודות, הפרש שערים של 70+ ו-81 אחוזי הצלחה. באותה עונה הגיעה מכבי חיפה לשמינית גמר גביע אירופה למחזיקות גביע, בו הודחה רק בדו קרב פנדלים מול פארמה האיטלקית.

עונת 2002/03

עם יצחק שום על הקווים וסגל נוצץ שכלל את דודו אוואט, אריק בנאדו, וואליד באדיר, ריימונדאס ז'אוטאוטס, ננאד פראליה, ג'ובאני רוסו, איגביני יעקובו ויניב קטן, הפכה מכבי חיפה לקבוצה הישראלית הראשונה שמעפילה לליגת האלופות. למרות שנאלצה לארח את משחקי הבית שלה מחוץ לגבולות ישראל בעקבות המצב הבטחוני בארץ, הצליחה חיפה לעבור במוקדמות את שטורם גראץ האוסטרית, ולעלות לשלב הבתים שם המתינו לה אולימפיאקוס, לברקוזן וכמובן – מנצ'סטר יונייטד. ההופעה של חיפה תיזכר כאחת הטובות של קבוצה ישראלית במסגרת אירופית. את ההלם באולד טראפורד לאחר שיניב קטן העלה את חיפה ל-0:1, לא ישכחו במנצ'סטר עוד שנים רבות. על אף שהובסה באותו משחק 5:2, סיימה חיפה את הקמפיין במקום השלישי והמכובד, עם נצחונות 0:3 על אולימפיאקוס ומנצ'סטר יונייטד באצטדיון ה"ביתי" בקפריסין. מאז אותה עונה לא חזרה מכבי חיפה לבמה הגדולה של אירופה, ועם אליפות השנה היא תוכל לקרב את עצמה לשחזור ההישג.

מיהן 4 הקבוצות הגדולות בתולדות הפועל תל אביב?