פעם כולם עצרו באדום

הפועל תל אביב הנוכחית נראית מוגבלת ואנמית לעומת הקבוצות הגדולות שסיפק המועדון בעבר. לקראת משחק העונה, קבלו את ארבע האדומות הגדולות בכל הזמנים. מי היתה הגדולה מכולן?

עונת 1965/6

הפועל תל אביב התחילה את עונת 1965/6 בצל אובדן האליפות במחזור הסיום של העונה הקודמת, בו הפסידה 1:0 למכבי נתניה (אותה תפגוש גם הפעם במחזור האחרון). שחקן העבר, הסמל ומי שהפך לימים לאחד המאמנים הגדולים בהיסטוריה דוד שוויצר מונה למאמן שנתיים אחרי שזכה באליפות היסטורית עם הפועל רמת גן. הכריש צירף לסגל הקבוצה, שכלל שחקני נבחרת כמו הקשר גדעון טיש והבלמים דוד פרימו ואמציה לבקוביץ', שני שחקני נוער: שייע פיגנבוים ויחזקאל חזום, ואת ג'ורג' בורבה שהגיע מליגה ב'. הפעם האדומים לא השאירו את ההכרעה למחזור האחרון, ושער ניצחון של פייגנבוים שני מחזורים לסיום מול בני יהודה הבטיח את האליפות השניה מאז קום המדינה, בימים שניצחון עוד היה שווה 2 נקודות. האליפות זיכתה את הפועל בכרטיס למפעל חדש, גביע אסיה לקבוצות, בו זכתה שנה אחר כך אחרי ניצחון 1:2 על סלנג'ור ממאלזיה.

1985/6

סיפור העונה של הפועל תל אביב מתנקז למחזור הסיום, בו אירחה את המוליכה מכבי חיפה לאחד מהמשחקים מעוררי המחלוקת ביותר בכדורגל הישראלי, שהיה גם הראשון ששודר בשידור חי ומלא בטלויזיה. חיפה הגיעה ביתרון של נקודה אחת על פני הפועל, והרשתה לעצמה להסתגר בהגנה. האדומים לא הצליחו לפרוץ את הבונקר של חיפה ועוד יום מצוין של השוער אבי רן, וביציעים האוהדים הירוקים כבר התחילו לחגוג את האליפות. אלא שאז הגיעה הדקה ה-86 ששינתה את פני הדברים: משה סיני מסר כדור לאלי יאני שהיה בנבדל, ועזב את הכדור לגילי לנדאו שהקפיץ, בעזרת מגן העצם שלו, מעל השוער ופנימה. שחקני חיפה התנפלו על השופט צבי שריר בטענה שהשער הובקע מנבדל של אלי יאני, אבל השופט דחה אותם בטענת נבדל פאסיבי, שלא היה מוכר באותם הימים. הפועל זכתה באליפות, ומאמן הקבוצה דוד שוויצר סגר מעגל כשזכה באליפות השלישית והאחרונה שלו כמאמן בקדנציה השלישית שלו במועדון, 20 שנה בדיוק אחרי הפעם הראשונה. פרט לשלושת המעורבים בשער האליפות, בהפועל של אז כיכבו גם אלי "קוקוס" כהן, מוריס ז'אנו ויעקב אקהויז.

1999/00

את המילניום הנוכחי פתחה הפועל בדאבל השלישי בתולדותיה והראשון מאז קום המדינה, שהגיע אחרי 12 שנים ללא אליפות. המאמן דרור קשטן, שירש סגל בינוני מאלי כהן, עשה בו מהפכה לתפארת: הוא הפך את שלום תקווה בן ה-35 לשחקן ה-12 שהביא שינוי משמעותי כמעט מדי משחק, החתים שני מגנים אלמונים ממכבי הרצליה, יגאל אנטבי ואילן בכר, רכש את רונן חרזי מבורסאספור הטורקית וקיבל ממנו 17 שערים, החזיר לארץ את אישטוון פישונט ששיחק תחתיו בבית"ר ירושלים שנתיים לפני כן, הפך את שמעון גרשון הצעיר למנהיג והקפטן ונתן במה לכפיר אודי, עומרי אפק, סלים טועמה ופיני בלילי, שזכו לכינוי "התינוקות של קשטן". הפועל, שספגה רק 28 שערים ב-39 משחקי ליגה באותה עונה, זכתה באליפות ב-13 במאי אחרי תיקו 1:1 עם בני יהודה, והשלימה את הדאבל אחרי שלושה ימים, עם הניצחון הכי מתוק שיש מבחינתה - על בית"ר ירושלים אחרי גמר דרמטי ודו-קרב פנדלים.

2001/02

אחת העונות הגדולות של קבוצה ישראלית באירופה, אם לא הגדולה שבהן. הכל התחיל בקיץ, כשהסמל לשעבר יוסי אבוקסיס וחלוץ מכבי חיפה סרגיי קלשנקו חברו לאלימלך, גרשון, אנטבי, אונישנקו, הולמאי והחברים. אבוקסיס הפך מיד למנהיג הקבוצה, דבר שבא לידי ביטוי בזמן שחבריו חגגו את השער הראשון מול צ'לסי בדקה ה-88, והוא מיהר לחדש את המשחק בדרך לשער השני. בגומלין בסטמפורד ברידג' הפועל נזקקה להופעה הרואית של שביט אלימלך, ולשער של החלוץ הסלובני המגושם מילאן אוסטרץ, שכבש 7 שערים באירופה ורק אחד בליגה, כדי לסיים ב-1:1. את לוקומוטיב מוסקבה הפועל ניצחה פעמיים למרות קור מקפיא של מינוס 14 מעלות בגומלין, ואחרי תיקו ביתי מול פארמה בבלומפילד, השיגה הפועל ניצחון חוץ בטרדיני, למרות ששיחקה ללא שביט אלימלך המושעה. את רבע הגמר מול מילאן נאלצה הפועל לארח בקפריסין בשל החרפת המצב הביטחוני בישראל, וניצחה 0:1 משער של סרגיי קלשנקו. ההפסד 2:0 בסן סירו, אחרי שער עצמי בלתי נשכח של שמעון גרשון, סיים את החלום. אחרי 7 שנים רעות, האדומים כל כך רוצים לחלום שוב.