המהפכן השקט

דגלאס דה-סילבה, שהרויח 3000 שקל לחודש בכפר סבא, הפך לבורג מרכזי במרוץ לאליפות של הפועל ת"א. "הוא מחויב, נאמן ורגוע, ויכול להגיע רחוק באירופה", אומר אלי אוחנה על האס של אלי גוטמן

במהלך העונה שעברה אישרה הפועל כפר סבא לבלם הברזילאי שלה, דגלאס דה-סילבה, שהוא יוכל לנסוע לחתונת אחותו, שתיערך במקביל למחזור הסיום של הליגה. אלא שאז הקבוצה החלה לשקוע, העניינים הסתבכו ומשחק הנעילה מול הפועל תל אביב הפך לגורלי. "בדיוק אספתי אותו עם האוטו, וראיתי בנאדם שבור. הוא לא הפסיק לבכות והיה לי קשה מאוד לנחם אותו", מספר לירון זרקו, חברו לקבוצה של דה סילבה בכפר סבא והאיש שליווה אותו מהרגע הראשון בישראל, על ההחלטה שקיבל הבלם להישאר למשחק. אלא שבסופו של דבר, דה סילבה נותר קרח מכאן ומכאן: כפר סבא ניצחה אמנם בבלומפילד אבל ירדה ליגה, הבלם הפסיד את החתונה. העונה, אם דברים ימשיכו כפי שהם, הוא עשוי לחגוג אליפות עם הפועל תל אביב.

הפועל תל אביב מול מכבי תל אביב - 20:50, ישיר בערוץ 10 ו-nana10

חוזה ראשון בארץ: 3000 שקל לחודש

דגלאס דה סילבה נולד לפני 25 שנה בפלוריאנופוליס שבחבל הארץ סנטה קטרינה בדרום ברזיל, עיר שמפורסמת בעיקר בשל 42 חופי הים, אתרי הגלישה המרהיבים והטניסאי גוסטבו קוורטן, מספר 1 בעולם בעבר. כמו רוב התושבים, גם אביו של דה-סילבה התפרנס מדיג, והסתייע בדגלאס שהחל במקביל לשחק כדורגל בקבוצת הילדים המקומית.

העוצמה והאתלטיות העלו אותו לקבוצה הבוגרת של אבאי כבר בגיל 16, אבל אחרי שלוש עונות ניגש אליו מאמן הקבוצה והודיע לו שהוא לא בתכניות לעונה הבאה. דה-סילבה עבר לאתלטיקו פראננסה, אבל אחרי שלא ראה דשא כבר היה בדרך לליגה המחוזית, שם היה משתכר כ-500 דולר בחודש. בסוף עונת 2003/4, כשהוא במקום הקרוב ביותר לפרישה מכדורגל מקצועני, הגיעה ההצעה מהפועל כפר סבא, אז בליגה הלאומית, הציעה לו חוזה של 3000 שקל לחודש. אחרי 4 עונות בקבוצה מהשרון, שהסתיימו בירידה דרמטית בסוף העונה שעברה, הגיע המעבר להפועל תל אביב. פתאום, דגלאס דה סילבה מרויח 150 אלף דולר לעונה, ומוביל קבוצה לאליפות.

"הוא דמות שכולם אוהבים"

דה-סילבה גר בארץ עם אשתו ושני הילדים, וגם על המגרש משדר נינוחות ורוגע של בעל בית. מצד שני, זהו לא השחקן שיתפוס את הבמה, או יזכה לתואר כוכב. אלי אוחנה, מאמן נבחרת הנוער שאימן את דה-סילבה במשך שנתיים וחצי בכפר סבא, בטוח שמדובר במנהיג: "זה לא סוד שהוא היה הפייבוריט שלי בכפר סבא, ואפילו קיבל ממני את סרט הקפטן שזה דבר נדיר מאוד לשחקן זר. גם כשהכל הלך לנו הפוך בעונה שעברה, הוא גילה מנהיגות ואף פעם לא ברח ממשחקים קריטיים. דה-סילבה הוא דמות שכולם אוהבים".

בשלהי העונה שעברה, כעס אוחנה על דה-סילבה, שלטענתו עלה יותר מדי להתקפה והפקיר את העמדה הטבעית שלו. העובדה שהבלם מעורב לא מעט במשחק ההתקפה של הפועל תל אביב, ברורה למאמן. "הוא בחור מאוד ממושמע, ואם הייתי מבקש ממנו לא לעלות להתקפה הוא לא היה עולה. אין ספק שסגנון המשחק שלו מתאים הרבה יותר לקבוצה שרצה בצמרת מאשר לקבוצת תחתית".

בעבר דחה דה-סילבה הצעה מפתה מקבוצה רוסית ונשאר בארץ, והחברים מכפר סבא רואים בכך עוד דוגמה למחויבות של האיש. "הוא שחקן מאוד מחויב, מאוד ממושמע ובעיקר מאוד נאמן למערכת שהוא משתייך אליה, אחד שמכניס הרבה שקט ורוגע לשאר השחקנים", אומר אוחנה. זרקו, שהפך לחבר הכי טוב של דה-סילבה והמורה שלו לעברית, מסביר: "הוא בחור מאוד רגיש, ומקפיד לא להתנשא על אף אחד. אפילו כשהוא הרוויח סכומים מצחיקים בעונה הראשונה בכפר-סבא, הוא אף פעם לא עשה משהו שיפגע במערכת. הוא בחור מאוד נאמן ואחראי, ותמיד יכולתי לסמוך עליו".

"יכול להגיע לנבחרת ברזיל"

מעבר לנאמנות ומחויבות, הפגין דה-סילבה העונה גם לא מעט גמישות – ועל המגרש. הוא הגיע העונה להפועל תל אביב כדי לשתף פעולה במרכז ההגנה עם אלין טופוזאקוב, במקומו של ואליד באדיר המזדקן. אלא שמאז הוא הספיק לשחק לא רק כבלם, אלא גם למלא חורים בקישור האחורי ולהפוך בתקופה האחרונה למגן הימני הקבוע של אלי גוטמן, במקום עומרי קנדה המאכזב. בשבת האחרונה בפתח תקווה, דה-סילבה מצא את עצמו שוב ושוב ברחבת המארחת. כמו חלוץ אמיתי.

"זה יתרון עצום למאמן שיש לו שחקן שיודע לשחק בכל כך הרבה תפקידים", אומר אוחנה, שעדיין בטוח שמרכז ההגנה זה המקום האידאלי לברזילאי. "הוא הבלם הכי טוב בארץ. יש לו את כל התכונות: הוא חזק ומהיר, משחק מצוין בראש ומבצע סגירות בצורה מעולה. אני בהחלט חושב שהוא מזכיר בסגנון המשחק שלו את לוסיו, ויכול גם להגיע לאותם המקומות".

בשבועות האחרונים התבסס דה-סילבה כאחד השחקנים המשמעותיים במאבק האליפות של הפועל תל אביב, אך עדיין קשה לקבוע האם ליגת העל תהווה עבורו רק תחנת מעבר בדרך לאירופה, או שכמה עונות טובות באדום, אזרחות ישראלית והופעה בנבחרת הם המקסימום אליו יוכל להגיע.

"דה-סילבה הוא ללא ספק שחקן ההגנה הכי טוב בארץ, ויכול להגיע גם לנבחרת ברזיל", אומר החבר זרקו. "יש לו הכול: עוצמה, מהירות, טכניקה, משחק ראש מצוין, בעיטה טובה. אם הייתי מאמן, הייתי רוצה 11 שחקנים כמוהו". גם אוחנה צופה לברזילאי עתיד מזהיר: "הוא עוד לא הראה 70 אחוז ממה שהוא מסוגל. הוא יכול בקלות לשחק באירופה, וחשוב לזכור שעבורו ישראל זה סוג של אירופה. דגלאס כבר התאקלם לחיים מחוץ לברזיל ועוד בגיל צעיר מאוד, וזה מראה עליו הרבה".

"הוא עדיין צריך לשפר את הטכניקה שלו והשליטה בכדור שלא מספיק טובה לרמות הגבוהות באירופה. עם סוכן טוב וקשרים נכונים, ובחירה במקום מתאים מבחינת קצב, סגנון משחק, טקטיקה וזהות המאמן, זה בהחלט יכול לקרות לו".