ההיסטוריה עוד תחזור

לפני 25 שנה סגרה מכבי חיפה פער של 13 נקודות מבית"ר ירושלים, וזכתה באליפות ראשונה בתולדותיה. האם ניצחון של בית"ר על נתניה יחל קאמבק דומה?

רק לפני שלושה שבועות נראתה העונה של בית"ר ירושלים מחוסלת. אחרי ההתפרקות בתבוסה 4:0 להפועל תל אביב בבלומפילד, ההלם הגדול ובעיקר 11 נקודות ההפרש ממכבי חיפה, היה לכולם ברור שאלופת השנתיים האחרונות סופרת את השניות עד לפגרת הקיץ. לפתע, הופך המשחק בין בית"ר למכבי נתניה (20:50, שידור ישיר בערוץ 10, שידור ישיר עם צ'ט פייסבוק ב-nana10) לכזה שיכול לקרב את האלופה רק חמש נקודות מהפסגה, להחזיר אותה שוב למאבק האליפות, ולהוות את הבסיס לקאמבק מופלא ולא הגיוני, כמו שעשתה אותה חיפה לבית"ר לפני 25 שנה.

כמו היום, גם בעונת 1983/4 הורכבה רביעיית הצמרת מבית"ר, חיפה, הפועל תל אביב ומכבי נתניה. גם בתום הסיבוב הראשון של העונה ההיא, האליפות נראתה סגורה עוד במהלך העונה, כשהמוליכה בית"ר ירושלים מוליכה בלא פחות מ-13 נקודות לפני מכבי חיפה, עם 15 מחזורים לשחק. כמו היום, גם אז המוליכה הזחוחה החלה לאבד נקודות, והדולקת אחריה החלה לצמצם פערים, כשהביטחון נצבר אט אט בהתאם: ברוך ממן הותיק ניהל את הקישור, משה סלקטר הפגיז בחוד בצוותא עם חלוץ הרכש משפרעם, זאהי ארמלי, וביחד עם צוות צעיר ורעב שכלל שמות כמו אבי רן, איתן אהרוני ורוני רוזנטל חיפה החלה לסגור את הפער מהפסגה. מחזור אחד לסיום, הדהימה הפועל תל אביב את בית"ר 1:3 בימק"א מצמד מופלא של משה סיני, וחיפה עלתה למקום הראשון בדרך ל-0:1 קטן-גדול על רמת עמידר במחזור הסיום, וחגיגות אליפות ראשונות אי פעם.

בחצי היובל שעבר מאז, הפכו מכבי חיפה ובית"ר ירושלים לשתי השליטות של הכדורגל הישראלי. חיפה אספה 10 אליפויות, בית"ר, שזכתה בתואר לראשונה 3 שנים לאחר אותו קאמבק חיפאי, ספרה מאז עד 6, ובסך הכל השיגו השתיים 16 מ-25 הצלחות בשנים הללו. זקני ימק"א, שעדיין זוכרים ודאי את הטראומה ההיא, היו מוכנים לעשות הכל כדי לראות את הנקמה מוגשת קרה, גם אם באיחור של 25 שנה.

בית"ר של היום חייבת להסתכל על העבר ולנסות לשחזר אותו. היא מונהגת על ידי כוכבים צעירים כמו ברק יצחקי (9 שערים ו-4 בישולים עד כה), אבירם ברוכיאן (אחיינו של המאוכזב מאז, אורי מלמיליאן, עם 4 ו-3) והחלוצים עמית בן שושן וטוטו תמוז. להם מסייעים שחקני נבחרת עתירי ניסיון כמו אריק בנאדו, שמעון גרשון ועידן טל, והמאמן שלה, ראובן עטר, אמור להיות רעב לתואר ראשון לא פחות משלמה שרף הצעיר של אז.

למרות נטישתו של ארקדי גאידמק, ותחושת השובע היחסית אחרי שתי אליפויות וגביע בשנתיים האחרונות, הקהל של בית"ר צריך רק שניים או שלושה משחקים גדולים כדי לחזור גם הוא לעניינים. היכולת של מכבי חיפה, שמממשת בשבועות האחרונים את התחזיות הקודרות מהן חששו אצלה בפתיחת העונה, רק הופכת את כל הסיפור הזה לאפשרי. כל מה שנשאר זה ניצחון על נתניה ומתיאוס שיוציא את כולם לדרך חדשה.