כמו הדשא של השכן

המפגש עם מכבי חיפה, שהכתיר בעבר אלופות, הפך למפגן של קנאה ביריבה המוצלחת מעיר הכרמל. כך תהפוך מכבי תל אביב למועדון בריא, פורח ומצליח כמו הירוקים

המפגש הקרוב בין מכבי תל אביב למכבי חיפה (20:35, שידור בערוץ 10 ובאתר nana10, סיכום המשחק מהאצטדיון ותקציר בסיום) הוא יותר מהכל סממן למצבו של הכדורגל הישראלי. בשנים שבהן המאבק הזה היה קרב צמרת, הליגה נראתה מצוין. בשנים האחרונות, הוא מלמד אותנו בעיקר שיציבות מנצחת אופנות, ניהול נכון מנצח היסטריה ואנשי מקצוע מנצחים גימיקים. רגע לפני המשחק שיכול להחזיר לירוקים את תואר האליפות או לעכב אותו, הכנו לאלכס שניידר, אביב בושינסקי ואבי נמני מספר חוקים פשוטים שיעזרו להם להיות יותר כמו יענקל'ה, ופחות כמו גאידמק.

קנו רק שחקנים שהוכיחו את עצמם

זה לא פשוט כמו שזה נשמע. על כל שחקן יש שני סוכנים שיספרו לכם עד כמה הוא "מבטיח", וכמה יש לו "פוטנציאל". מכבי תל אביב רכשה בשנים האחרונות מספיק פוטנציאל כדי לקחת את ליגת האלופות, אבל כל ילד ידע לספר לכם שהמועדון הזה הורס כישרונות. זה לא שהדשא בקרית שלום רעיל, הוא פשוט קרקע פורייה לנפילה במלכודות של סוכנים. לא כל שחקן שמבקיע שני שערים באולימפית הוא אבי נמני הבא. שמעון אבוחצירה למשל, עוד לא קרע זוג נעליים. פיני בלילי דווקא כן.

לא כל סמל הוא איש מקצוע

מעמד המאמן במכבי תל אביב בעצם לא קיים, כי ה"מאמן" על הנייר הוא מרקו בלבול, והאיש שמנהל את ההצגה הוא אבי נמני. אם זה היה תלוי באוהדים הירוקים, ראובן עטר ואייל ברקוביץ' היו מאמנים מזמן את מכבי חיפה. אבל - וזה קונספט חדשני עבור הצהובים - במכבי חיפה לא האוהדים מחליטים. מכבי תל אביב חייבת לאייש כל עמדה מקצועית במועדון באיש מקצוע ראוי. ג'ובים מחלקים בנוסף למשהו, ולא במקום משהו. אם בקרית שלום מרגישים שאין מאמנים ישראלים ראויים, שיביאו מאמן זר. נמני גם ככה יושב רוב הזמן ביציע.

שימרו על המסגרת, לטוב ולרע

הכלל הכי חשוב בניהול, וזה שיחזיר את מכבי תל אביב לשפיות מקצועית, הוא "אל תיכנסו לפאניקה". אין סיטואציה שבה מפטרים מאמן לפני סוף הסיבוב הראשון, אין מצב בחיים שבו מישהו מההנהלה או מהצוות המקצועי מאשים שחקן בהפסד. כל הפוזה הזאת של 'לא מדברים עם התקשורת' היא משהו שאביב בושינסקי מכיר טוב מימיו עם ביבי נתניהו, וגם שם זה לא עבד. אין לכם מה לפחד ממסיבות עיתונאים וראיונות, כל עוד אתם לא עושים שטויות.

אם כבר מפסידים, אז עם צעירים

את הכלל הזה דווקא למדו מצוין במכבי תל אביב של העונה, אבל המבחן יהיה בעונה הבאה. מי שישרוד במדים הצהובים מהצעירים שמשחקים בהם כרגע, יהיה שחקן צעיר עם ניסיון של מלחמת הישרדות, וזה כבר משהו. מתן לוטטי וחבריו יכולים להיות שחקני בית, אבל גם לגמור בנתניה - וזה תלוי בעיקר בשניידר ובושינסקי ובסבלנות שלהם לחכות לפרי הבשל, במקום לאכול את הבוסר ולהקיא.