האור שבקצה המנהרה

על רקע הלאות של פתיחת העונה, בולט העימות הספורטיבי-פוליטי בין סכנין לבית"ר ירושלים (20:35, ערוץ 10 ו-nana10). נועם תירוש על המשחק שהוא הרבה יותר מרק כדורגל

גם השמיניסט הכי זרקן, זה ששנת הלימודים עוברת לידו ביעף ולא באמת מתייחס ללימודים או לשיעורי הבית, מתרגש מעט כשמגיע האחד בספטמבר - היום בו עושים את הצעד הראשון במוסד הדידקטי. תלמידים צעירים ודאי מתרגשים עוד יותר: המולת הילדים שמסביב; הפגישה עם המורה החדשה; המסגרת המנוכרת. כל אלה הופכים את חווית ההתחלה החדשה לכזו שכמעט ואי אפשר לשכוח, בטח שלא להישאר אדיש אליה.

לעמוד המשחק המרכזי של ערוץ 10 ו-nana10

ההתחלה החדשה של עונת 2008/09 בליגת העל הישראלית בכדורגל מוכיחה כי ישנם רגעים בהם לא כולם מתרגשים מתחילתה של תקופה. אדישות, נמנום וחוסר חשק מלווים את פתיחת המשחקים המייגעת. הרי כולנו יודעים שמה שהיה הוא שיהיה, ושיפור מהותי לא באמת נראה כאן. בנוסף, הפכו ראשי ההתאחדות לכדורגל את הפתיחה החגיגית לפיאסקו מביך והצליחו, בחוסר מחשבה משווע, למרוח את מחזור הפתיחה על פני שלושה ימים ארוכים, כאשר דווקא בשבת, יום הכדורגל, שוחקו שני משחקים בלבד. אפילו בחלם היו עושים זאת טוב יותר.

למרות זאת, לא הכול שחור. פרנסי ליגת העל לא יכלו לחלום על משחק מסקרן יותר מאשר זה של בני סכנין מול בית"ר ירושלים, שאמור להוות את רגע השיא של פסטיבל פתיחת העונה. לא רבות הליגות בעולם שיכולות להתהדר ביריבות ספורטיבית המתובלת במאבק פוליטי קשה ומר. קבוצה המייצגת מאחוריה מיעוט מופלה לרעה, מתמודדת במגרש אחד מול הקבוצה של המדינה - אותה אחת שמפלה לרעה. העשירים ביותר בארץ מול העניים ביותר. ישן מול חדש. יהודים מול ערבים. מי אמר שכדורגל זה רק משחק?

מבחינה מקצועית, ברור כי לבית"ר ירושלים, למרות ההשפלה בקרקוב והבלגן הניהולי, יש יתרון מובהק שהופך אותה לפייבוריטית ברורה. צבא האוהדים בצהוב שחור, שיגיע לאצטדיון בחיפה בהמוניו, יעניק לירושלמים תחושה חצי ביתית, ובשילוב היתרון האיכותי על הדשא לא אמורים שחקני הדאבליסטית להתקשות במעבר המשוכה. סבסטיאן אבראו, החלוץ הארגנטינאי, אומנם לא ישותף במשחק לאחר שלא העבירו את חוזהו בבקרה התקציבית, אבל עם קאדר חלוצים שכולל את טוטו תמוז, ברק יצחקי ועמית בן שושן, לא צפויים הבית"רים להתקשות דווקא בחלק הקדמי של המגרש.

אצל בני סכנין הסיפור שונה לחלוטין. למרות שחקני הרכש החדשים, טל חן ומזואה אנסומבו מהפועל תל אביב, ברור כי הקבוצה נחלשה עקב עזיבתם של שני הכוכבים הגדולים, מאור בוזגלו ואיליה יבוריאן למכבי תל אביב. כרגע, הצלילים שמגיעים לעולם הספורטיבי מכיוונם של אנשי סכנין, הם צלילי קבוצה המודה בכל יום לאלוהיה שבשמיים על העובדה שיהיה קשה מאוד לרדת בסוף העונה לליגה הלאומית. פרדי דוד, שלא הצליח בעונה שעברה להשאיר את מכבי הרצליה בליגת העל למרות סגל שחקנים שלא נפל מזה של שאר היריבות בתחתית, הוא ודאי לא המאמן שיכול להפוך קבוצת כדורגל לשלם הגדול יותר מסך חלקיו. לצערם של אנשי סכנין, זה בדיוק מה שהם צריכים מהמאמן שלהם.

בנוסף, לא יהנו שחקני בני סכנין מהתמיכה המאסיבית של הקהל בדוחא. האצטדיון הביתי של הקבוצה, שלא אושר על ידי המשטרה, שווה לשחקניו של פרדי דוד לפחות עוד חצי שחקן על הדשא, במיוחד במשחקים הטעונים מול בית"ר ירושלים. האצטדיון בקרית אליעזר, שגדול מדי על אוהדי סכנין, יבטל לחלוטין את יתרון הביתיות של המארחת.

ללא ההרגשה החמימה בדוחא, ועם היתרון האיכותי של בית"ר על הדשא, לבני סכנין יהיה קשה מאוד להפתיע כבר במחזור הראשון של העונה. אלא שלמפגשים ספורטיביים שמהווים רק תירוץ להתנגשות תרבויות פוליטית, יש נטייה להתפתח שלא כמצופה מהם. לאור ההכרות עם מזג האויר בחיפה בתקופה זו של השנה, חם יהיה בכל מקרה.