צעד אחד מגן עדן

הלוזר לשעבר הראל לוי הוכיח שוב שלדיוויס חוקים משלו, דודי סלע הפגין יכולת של שחקן בין 20 הטובים בעולם, ורועי פרייס חזר מיד אליהו בהלם: יכול להיות שישראל רחוקה ניצחון אחד של אנדיוני מסוויפ על האימפריה הרוסית?

זה היה יום מדהים לטניס הישראלי, אבל גם העולמי. ולא, זאת לא הגזמה. הראל לוי ודודי סלע העלו את ישראל ליתרון 0:2 סנסציוני מול רוסיה ברבע גמר גביע הדיוויס, וכדי להבין את הסנסציה מספיק להציץ ברזומה של הרוסים בעשור האחרון: שתי זכיות בגביע דיוויס בשבע השנים האחרונות, השתתפות עשירית ברבע הגמר ב-11 השנים האחרונות. רק לשם ההשוואה, עבור ישראל זהו רבע הגמר השני בהיסטוריה, הראשון מזה 22 שנים.

צפו בהראל לוי לאחר שהדהים את אנדרייב 1:3: "השתחרר לי בורג בראש" | דודי סלע ניצח את יוז'ני 1:3, ישראל ב-0:2 סנסציוני על רוסיה | האם רם וארליך יחזרו לשתף פעולה כמו פעם?

שתי הקלישאות הגדולות של גביע דיוויס היו נכונות למשחק בין הראל לוי לאיגור אנדרייב: הראשונה קובעת שלדירוג אין משמעות במשחקים הבינלאומיים, השניה שהדיוויס יכול להוציא מטניסאי הרבה יותר יכולת ממה שיש בו באמת. אחרי שכולם היו בטוחים שהראל לוי הוא שתי נקודות בטוחות לרוסים, בדיוק כמו שהיה מול השבדים, הגיע לוי בן ה-30 והוכיח ההפך. בדיוק כמו שעשה בניצחון על שבדיה, שהעלה את ישראל לרבע הגמר.

לוי תמיד נחשב ללוזר של הנבחרת, זה שלא מסוגל לנצח משחק מכריע, אבל גם הפעם הוא התעלה על עצמו, בדרך לחצי הגמר. 200 המקומות בדירוג העולמי שמפרידים בינו לבין אנדרייב נעלמו כלא היו מהרגע בו נשבר הרוסי בפעם הראשונה. הרבה בזכות ההכנה המצוינת של לוי, שידע לסחוט את נקודות התורפה של הרוסי שמעדיף בניה איטית של המשחק מאחור על פני הגשה מהירה ועליה לרשת. לוי בנה משחק הפוך בדיוק: הוא שמר על תוקפנות, עלה לרשת בכל הזדמנות והזכיר מאוד את השחקן שדורג פעם במקום ה-30 בעולם. הרפיסות המנטאלית, קבלת ההחלטות ההזויה, תנועת הרגליים המסורבלת וחוסר ההתמצאות ליד הרשת מצידו של אנדרייב, ודאי שאינם מאפיינים שחקן שמדורג 24 בעולם. לגביע דיוויס ההסברים.

פתיחת המשחק השני רמזה על מצב שונה לחלוטין. דודי סלע עלה לראשונה כפייבוריט מול שחקן רציני בבית, אבל נחנק תחת הלחץ ולא הראה מאומה מהיכולת שהביאה אותו רק לפני שבוע לשמינית גמר ווימבלדון. מיכאל יוז'ני היה חזק מדי, ודודי לא הצליח להתאים את עצמו לעוצמות של הרוסי – במיוחד בחבטות ההגשה. אלא שאז, כמעט כמו תמיד, סלע השתחרר. הוא עבר להתקפה, זכה ב-11 משחקונים ללא מענה, ואילץ את יוז'ני לחשוב. והרוסי, שחקן שמתבסס יותר על עוצמה ופחות על אינטילגנציה, התקשה לבנות מהלכים יצירתיים, וקרס.

לא ברור מה גרם לסלע לפתוח את המשחק או את המערכה הרביעית גרוע כל כך, או מדוע הוא זקוק כל כך למצב פיגור כדי לשחק את הטניס שלו, אבל דבר אחד ברור: במגרשו הביתי, ומול אצטדיון מלא, הוא מסוגל לנצח כל שחקן. בדקות הטובות שלו הצליח סלע להגיע לכל כדור, ותסכל שוב ושוב את יוז'ני שניסה לעשות יותר מדי כדי להרוג נקודות. אם סלע יצליח לשמר את היכולת הזו, ולאורך זמן, אין ספק שהוא יגיע ל-20 הראשונים בעולם. ומהר.

אנדי רם ויוני ארליך לא חלמו שלוי וסלע יעשו להם עבודה כל כך קלה. עם מומנטום אדיר של הנבחרת, ומול זוג לא מתואם כמו מראט סאפין ואיגור קוניצין, אנדיוני אמורים לסיים כבר בשבת את הסיפור, בדרך ל-0:3 חלומי על מעצמת הדיוויס של רוסיה. מי היה מאמין?