היכל התהילה

אפילו פיט סמפראס, שיאן הזכיות בטורנירי גרנד סלאם, לא זכה מעולם בתואר על החימר של רולאן גארוס. רגע לפני שרוג'ר פדרר עושה את זה, משתווה לאמריקאי האגדי ועושה היסטוריה, הציצו בכמה גמרים שמרכיבים אותה

רוג'ר פדרר יניף בגמר רולאן גארוס הרביעי ברציפות שלו, או רובין סודרלינג בהופעת הבכורה? מה שלא יקרה כאן, מדובר בכל מקרה בסיפור ענק. עבור פדרר, זו צפויה להיות זכיה בגרנד סלאם היחיד שעדיין אין לו בארון, שישווה את שיא 14 התארים של פיט סמפראס האגדי, דווקא בטורניר בו גם האמריקאי מעולם לא זכה. מנגד, עשוי סודרלינג להשלים את הסנסציה הגדולה בהיסטוריה של שחקן שאף אחד לא ספר, ולסיים אותו עם גביע אחרי ניצחונות על שני הראשונים בעולם. אז כדי להתכונן כמו שצריך לגמר הזה, נזכרנו בכמה מהגמרים הגדולים על החימר בפאריס. רק כדי שתדעו מה אסור לכם להפסיד.

גמר 1969 – רוד לייבר מול קן רוזוול >>>

גמר שיזכר לא בזכות מתח או רמת טניס טובה במיוחד, אלא בזכות השנה ההיסטורית ממנה הוא לקוח. שנת 1969 היתה השנה של האוסטרלי רוד לייבר, שזכה בפעם השניה בקריירה שלו בכל ארבעת תארי הגרנד סלאם בשנת משחקים אחת. המשחק מול יריבו המושבע קן רוזוול, אוסטרלי גם כן, הסתיים ב-0:3 חלק של לייבר, והיה השני מבין ארבעה בהם זכה עד סוף אותה השנה. מאז ועד היום נותר לייבר הטניסאי היחיד שהצליח להגשים את הפנטזיה של כל שחקן טניס, ועוד עשה זאת פעמיים. אחרי שנת 1969 לא הצליח לייבר לזכות יותר בטורניר גרנד סלאם, ופרש כשבאמתחתו 11 כאלה.

גמר 1981 – ביורן בורג מול איוון לנדל >>>

ביורן בורג השבדי הגיע לגמר 1981 כמלך החימר, אחרי שלוש זכיות רצופות ודי קלילות ברולאן גארוס וחמש בסך הכול, כשהראשונה בגיל 18 בלבד. בורג פגש את איוון לנדל הצ'כי, מי שעתיד היה להפוך לאחד משחקני החימר הטובים בהיסטוריה עם שלוש זכיות ברולאן גארוס. למותחן הארוך בין שני הטניסאים, שזכו ביחד ב-19 תארי גרנד סלאם, הגיע לנדל בצורה משכנעת מאוד שכללה ניצחון 0:3 על ג'ון מקנרו ברבע הגמר. השניים נלחמו לאורך חמש מערכות, כשכל אחד לוקח אחת ומפסיד את זו שאחריה תוך שינויי מומנטום קיצוניים. בסופו של דבר, בורג הצליח לנצח 2:3 ולזכות ברולאן גארוס בפעם הרביעית ברציפות, שיא אותו השווה בשנה שעברה רפאל נדאל, והשישית בסך הכל - שיא כל הזמנים.

גמר 1984 – איוון לנדל מול ג'ון מקנרו >>>

גמר 1984 היה אמור להיות חד צדדי לחלוטין: מצד אחד, ג'ון מקנרו בשיא הכושר, עם 39 ניצחונות רצופים ועבר של 5 זכיות בטורנירי גרנד סלאם. מצד שני, הלוזר הנצחי איוון לנדל, שהפסיד כבר 5 פעמים בגמר גרנד סלאם ו-27 גמרים מתחילת הקריירה. המשחק התחיל כצפוי, כשמקנרו מוביל 0:2 במערכות קלילות שנמשכו קצת מעל שעה. כשהמצב עמד על 1:1 במערכה השלישית ו-0:30 לטובת "ביג-מק" בהגשה של לנדל, חל המפנה במשחק. מקנרו התעצבן על רעש שעשה צלם במגרש, וצרח עליו. מאותו רגע, לנדל ניצל את העצבים של מקנרו כדי לבצע את אחד הקאמבקים הגדולים בהיסטוריה של הטניס, ולנצח 2:3. ברולאן גארוס, מקנרו לא זכה מעולם.

גמר 1989 – מייקל צ'אנג מול סטפן אדברג >>>

בגיל 17 ושלושה חודשים בלבד, הצליח האמריקאי ממוצא סיני מייקל צ'אנג להפוך לטניסאי הצעיר ביותר שזוכה ברולאן גארוס, אחרי שניצח בגמר 2:3 את סטפן אדברג השבדי. אבל הסיפור המעניין ביותר קרה דווקא בסיבוב הרביעי של אותו טורניר, כשצ'אנג פגש, איך לא, את איוון לנדל, שהיה כבר אחרי שלוש זכיות בצרפת. צ'אנג היה כבר בפיגור 2:0 במערכות, חזר לפיגור 2:1 ואז נפצע ברגל. מאותו הרגע, הוא לא הצליח לשחק את הטניס הטוב שלו ועשה הכול כדי להוציא את לנדל מדעתו כשהגיש כדורים מלמטה, עמד קרוב לריבוע האמצע בחבטות החזרה והאט את קצב המשחק. צ'אנג הצליח במטרה שלו, וניצח 2:3 בדרך לזכייה ראשונה ואחרונה בגרנד סלאם בקריירה שלו.

גמר 2008 – רפאל נדאל מול רוג'ר פדרר >>>

בדיוק לפני שנה נראה רוג'ר פדרר כל כך רחוק ומיואש מהסיכוי לזכות אי פעם ברולאן גארוס, לאחר מפגש טראומתי עם רפאל נדאל בגמר. זה היה גמר רולאן גארוס שלישי ברציפות בין שני ענקי הטניס, והמשפיל ביותר עבור השוויצרי, כשרפאל נדאל נתן את ההופעה הכי משכנעת של טניסאי על חימר אי פעם. תוך שעה אחת ו-48 דקות הוא דרס את פדרר 0:3, כשהוא מפסיד בארבעה משחקונים בלבד. נדאל הציג טניס קרוב לשלמות ונקי מטעויות, עם חבטות טופ-ספין אדירות מהקו האחורי והכתבת קצב משחק מושלם. כל זה היה רק הספתח לקראת גמר ווימבלדון, שנערך כמה שבועות לאחר מכן, ויזכר כאחד ממשחקי הטניס הטובים בהיסטוריה. מי היה מאמין אז שכעבור שנה בלבד יהיה פדרר כל כך קרוב לזכיה בתואר הגרנד סלאם היחידי שחסר לו?