תן את התיק לצביקה

מנה את מאמן נבחרת הכדורסל למנכ"ל משרד הספורט, נקה את הכדורגל והכדורסל מעסקנים, דחוף את המתקנים ועודד מצטיינים. ערן צבעון בקריאה לראש הממשלה הבא

ביבי, ציפי או אהוד היקרים,

בשעה הזאת מחר כבר ימדדו עבורכם את הכסא שעבדתם מאוד קשה כדי להגיע אליו. יפעילו עליכם לחץ כדי לקדם מועמדים שונים לביטחון, חוץ וחינוך, ואחרי כמה ימים או שבועות מתישים, תגיעו לשאר רשימת התפקידים. אי שם בתחתית, ימצא התיק שניתן באופן מסורתי לשאריות שחייבים להם. אופיר פינס, ראלב מג'אדלה, מתן וילנאי. כאלה. אולי תחליטו להדביק אותו לחינוך ולהחביא אותו שוב תחת ידיה של לימור לבנת, אבל הוא תמיד יהיה שם. כמו הכלב המכוער שאף אחד לא רוצה לאמץ ב"תנו לחיות לחיות": תיק הספורט.

אנחנו, אוהדי הספורט בישראל, לא מבקשים הרבה. לא תקציבים, לא אירוח אולימפיאדה ובטח שלא אירוח של גמר מפעל אירופי בכדורגל ברמת גן. אנחנו בדיוק כמוכם – פשוט נמאס לנו מפאדיחות. לך, אדוני ראש הממשלה, וגם לך, שר הספורט המיועד, הכנו רק שלוש בקשות קטנות שיכולות להפוך את התיק הלא רצוי הזה לפוטנציאל לעשות שינוי אמיתי, ועל הדרך לגייס קולות של מגזר ענק שנמאס לו מביזיונות.

שים סוף לעסקנות

אז נכון, הבטחת מלא ג'ובים בפריימריס. אבל מינוי של מנכ"ל אמיתי למשרד, מישהו עם שם וכריזמה שידע מה באמת צריך לעשות ואף עסקן לא יוכל להביט לו בעיניים, יעלה מיידית את היכולת והתדמית. יש לנו מישהו כזה, בשבילך: צביקה שרף. הצעד הבא יהיה הצבת גבולות וסטנדרטים ברורים לגבי תקצוב – אין מרכזים, אין עסקנים, אין רוגלך. חגיגות בסגנון מסיבת העיתונאים של הועד האולימפי אחרי בייג'ינג חייבות להיפסק, ומיד.

באחד מהרעיונות הנדירים של ראלב מג'אדלה, טען השר המכובד ש"למשרד יש תקציב של 15 מיליון שקלים". גם אם זה נכון, הכח שיש לשר הספורט בידיים הוא לא בתקציב, אלא בסמכות שלו לסגור עניין. דוגמא? אם ההתאחדות לכדורגל לא מקבלת את המלצותיך, כמו במקרה דו"ח סטרשנוב ב-2003 שקבע כי יש לקיים בחירות חדשות בהתאחדות, סגור לכדורגל את הברז. אין מקצוענות? אין ספורט.

שפר את המתקנים

אין אוהד שלא ישמור לך פינה חמה בלב אם תצליח לבנות אצטדיון כדורגל לאומי ראוי, שיחליף את המפלצת המכוערת והמביישת מרמת גן. גם אולם כדורסל ראוי שלא נמצא בתל אביב יתקבל בברכה. וזה לא צריך לצאת מהכיס שלך, אגב. הרי לארנה בירושלים, או לאיצטדיונים העתידיים בנתניה וחיפה כבר יש תקציב. פשוט צריך לדחוף, להשתמש בסמכויות, להזיז עניינים. אם העסק נתקע ויש בעיות בירוקרטיה, דמיינו שמדובר באי יווני או משהו בסגנון.

מכון וינגייט חדש בנגב

אם יש למשרד הספורט באמת רק 15 מיליון שקלים בשנה, ההשקעה הטובה ביותר של הכסף הזה תהיה בבניית בית ספר לכדורגלנים וכדורסלנים מצטיינים בדרום הארץ. מכון וינגייט של משחקי הכדור, אבל בפריפריה. מאמני הנוער הטובים בארץ יאמנו, ילדים מכל הארץ יוכלו לקבל מלגות, הפריפריה תשודרג, וכולנו נקבל ספורטאים קצת יותר מקצוענים ונבחרות ישראל מגובשות וטובות. בסוף הדרך, מי יודע, אולי נפסיק לגחך כשנשמע את המושג משרד הספורט. כדאי, לא?