אובמה יציל את בית"ר

הנשיא האמריקאי הנכנס יוכל להשפיע על הספורט, באמריקה ובעולם כולו, דרך הכלכלה. כי כמו שאוהדי בית"ר ילמדו מחדש בקרוב – כשאין כסף, אין גם אליפות

במהלך הקמפיין המתיש לנשיאות ארצות הברית, הספיקו המתמודדים מקיין ואובמה לבקר גם בתכנית הדגל של הספורט האמריקאי "Monday Night Football". שניהם נשאלו את אותה השאלה: "לאחר שתיבחר, מה תרצה לשנות בעולם הספורט?" התשובות שסיפקו, יכולות לתת תשובה נוספת מדוע אובמה נבחר, ולמה הוא יהיה נשיא טוב יותר.

השאלה שנשאלה היתה שאלה מכשילה. הרי שניהם, מקיין ואובמה, יודעים יפה מאוד שהשפעתו הישירה של נשיא על עולם הספורט היא אפסית במקרה הטוב. גם לישראל יש ראש ממשלה שהוא אוהד ספורט מושבע, אבל חוץ מלפתוח ישיבות ממשלה באיחולים לספורטאינו לא ראינו ממנו יותר מדי. המנחה שאל בעצם עד כמה הם מחוברים לספורט, והאם הם יודעים מה מדליק את בטטת הכורסא האמריקאית הממוצעת, שרק מחכה שתתחיל המחצית השניה. ג'ון מקיין, שאם היה זוכה היה הנשיא המבוגר ביותר של ארה"ב אי פעם, דיבר על חוקים מחמירים ואכיפה קשוחה נגד שימוש בסטרואידים. לשם ההשוואה, דמיינו את אהוד ברק מדבר על פרשת "שופטים באדום". ביציע העיתונות זהו אייטם שמדברים עליו בסיום, תוך כדי הקרדיטים. לא מעודכן, לא מעניין.

אובמה, כמנהגו, הלך לכיוון אחר וריתק אליו את הצופים, כשהציע לקיים פלייאוף בליגת פוטבול המכללות. הסבר קצר – ליגת פוטבול המכללות האמריקאית, בניגוד לאחיותיה מהכדורסל והבייסבול, לא מקיימת פלייאוף. בשיטה הזויה לחלוטין, נבחרות 2 קבוצות שעולות לגמר על בסיס סטטיסטיקה ומשאלי מאמנים. וכך, בסוף העונה תמיד יהיו קבוצות שירגישו שדפקו אותן, והאלופה לא תדע בוודאות אם הרוויחה את התואר שלה ביושר. האם אתם רואים את ציפי לבני מדברת עם יורם ארבל ואייל ברקוביץ' ב"משחק המרכזי" על כמה טיפשי זה להגדיל את הליגה, בהתחשב ביכולת של קבוצות התחתית? גם אני לא. אבל ברק אובמה הצליח מהרגע הראשון של הקמפיין שלו לגרום לרוב התושבים של אמריקה לדמיין עולם אחר, טוב יותר. בדיוק בגלל זה הוא נבחר לנשיא.

מהיום, יפסיק אובמה להיבחן על יכולתו לגרום לאנשים להאמין בו, ויתחיל להיבחן על יכולתו להביא שינוי אמיתי. את קולג' המכללות האמריקאי הוא לא יציל (עניינים של כסף וחוזי טלוויזיה הבטיחו את שימור המצב הקיים לפחות עד שייצא מהבית הלבן), אבל גופים כמו תעשיית הרכב האמריקאית, שמייצרת ומתפעלת את רוב המכוניות שמתחרות בסבב המירוצים "נסקאר", הוא יכול וצריך. על הספורט הוא לא יוכל להשפיע ישירות, על הכלכלה כן.

חברות ענק כמו "סיטי בנק", ששילמה 400 מיליון דולר כדי שהאצטדיון החדש של ה"ניו יורק מטס" יקרא ה"סיטי פילד", יתאוששו (או שלא) אחרי העזרה הפדרלית שקיבלו מהנשיא היוצא ג'ורג' בוש. אבל הנשיא הנכנס הוא זה שצריך לאושש את הכלכלה, כדי שקבוצות כמו "דאלאס קאובויס" ימצאו גם הן חברה ענקית שתשלם הון ותרכוש את "זכויות השם" של האצטדיון החדש שבדרך. מהבחינה הזאת, אובמה ישפיע על קבוצות פוטבול אמריקאי, הכדורגל ישראלי, ועל הכדוריד בראשון לציון בדיוק באותה המידה. אפשר לצייר את זה במשוואה פשוטה שכל אוהד בית"ר יוכל להבין: מצב כלכלי רע = אין גאידמק; אין גאידמק = אין כסף; אין כסף = אין שחקנים; אין שחקנים = אין אליפות. שיהיה לך בהצלחה, אובמה. כל העולם, כולל היציע המזרחי, מחזיקים לך אצבעות.