עכברי מעבדה

לוח המשחקים הבלתי אפשרי בעונת הטניס פוגע בבריאות הטניסאים, והשאיר את ההצגה הגדולה של השנה, טורניר המאסטרס, ללא כוכבים או אנרגיות

ביום שני הודיע הטניסאי מספר 1 בעולם, רפאל נדאל, שלא יתמודד בטורניר המאסטרס בשנחאי. "אני פצוע", הסביר הספרדי בן ה-22, וציין שזו ההחלטה הקשה בקריירה שלו. היעדרותו של נדאל, שמוציאה הרבה מהעוקץ והעניין של התחרות שאמורה להיות הקליימקס של העונה, מנציחה שוב את הדרך השגויה בה מנהלים קברניטי ה-ATP את עולם הטניס.

טורניר המאסטרס, שנערך מאז שנת 2005 בשנחאי, סין, תוכנן כטורניר היוקרתי החמישי בעונה, זולת ארבעת טורנירי הגרנד סלאם. הכול, לכאורה, זה נשמע כמו רעיון מושלם: שמונת הטניסאים הטובים בעולם בכל שנה נפגשים לשבוע של משחקים במיקום אקזוטי, מחולקים בצורה שיוויונית לשני בתים, אדום וזהב (מחווה לצבעי הדגל של סין), כשכל טניסאי זוכה לפחות לשלושה משחקים להנאת הקהל.

לקהל הסיני ביציעי קי ז'ונג יש סיבה טובה לקנות מזכרות ולצלם תמונות, אוהדי הטניס ברחבי העולם זוכים בחוויה יוצאת דופן. לטורניר, שאמור להיות שירת הברבור של עונת ה-ATP, הוקצו לשם כך כ-4 מיליון דולרים כפרסים, ונקודות דירוג רבות שיגרמו לכל טניסאי לרצות להשתתף בו. בנוסף, זוכה כל טניסאי לקבלת פנים מלכותית ומיוחדת במינה, כמו פסל בדמותו של השחקן שנבנה בשנה שעברה.

אלא שלא הכל ורוד. השחקנים מגיעים רצוצים פיסית ומנטלית מעונה עמוסה, שמתחילה כבר ב-31 בדצמבר, משחקים על שאריות האנרגיות שלהם, ומתקשים להתקרב אפילו לרמה הגבוהה של טורנירי הגרנד סלאם. רק בשנה שעברה קרס נובאק דיוקוביץ' בטורניר, ולא הצליח לזכות אפילו במערכה אחת למרות עונת פריצה אדירה שלו. כבר בתקופה שקדמה לשנחאי, טניסאים רבים וטובים פרשו מהמשך העונה או מתחרויות בשל פציעות או עייפות מנטלית. אפילו שני הטנורים של עולם הטניס – רפאל נדאל ורוג'ר פדרר- לא הופיעו לטורניר פריס בשבוע שעבר.

הפרישה של נדאל מטורניר המאסטרס, שמהווה מכה קשה למארגני התחרות, באה אחרי עונה בה שיחק הפנומן הספרדי בלא פחות מ-93 משחקי יחידים ו- 18 משחקי זוגות. בסך הכל: 111 משחקי טניס - ממוצע של משחק כל שלושה ימים, וזאת בלי לקחת בחשבון אימונים וטיסות. תוסיפו למשוואה המאיימת את העובדה שהמשחקים נערכו במעל ל-20 מקומות שונים ברחבי הגלובוס, ותקבלו את התמונה המלאה: נדאל, כמו חבריו לצמרת העולמית, הפך לעכבר במעבדת המזומנים של ראשי ה-ATP.

בהודעה הרשמית שפרסם נדאל באתר האינטרנט שלו, הוא התקשה שלא לשפוך קיתונות של רותחין על ה-ATP. "ציינתי כבר הרבה פעמים שלוח משחקי הטניס הוא קשה מאוד, וכולל משחק מדי שבוע. זה מחייב אותנו, השחקנים, להטיל לחץ כבד מאוד על גופנו, עובדה שהופכת את הגעתנו לכל טורניר במאה אחוזי יכולת לבלתי אפשרית", כתב הספרדי. עם זאת, הספרדי אינו מתכוון להחמיץ את גמר גביע דייויס מול ארגנטינה בסוף החודש.

כאשר מתעסקים בפרישתו של נדאל, חשוב לציין גם את פרישתה של מאריה שראפובה מוקדם יותר העונה. שני הטניסאים, שניחנו ביכולות פיסיות ואתלטיות מהטובות בסבב, לא יכלו לעמוד במעמסה והחליטו לסיים את העונה מוקדם מהצפוי. כמו גם שחר פאר והזוג אנדי רם ויוני ארליך שלנו.

טורניר המאסטרס 2008 יכלול שני בתים, שעל פניו נראים לא מאוזנים כלל. בבית האדום ישחקו רוג'ר פדרר, אנדי מארי, אנדי רודיק וז'יל סימון. בצהוב יתמודד נובאק דיוקוביץ' מול ניקולאי דוידנקו, ג'ו ווילפריד צונגה וחואן מרטין דל פוטרו. פרישת נדאל הפכה את פדרר לפייבוריט המובהק, ומעניין יהיה לראות כיצד אותן כתפיים, שסוחבות גוף מותש מהעונה הקשה בקריירה שלו, יעמדו בעומס בדרך, אולי, לזכיה חמישית בקריירה בטורניר. מארי, דיוקוביץ', דל פוטרו וסימון אמורים להוביל את הדור הבא בטניס, בצוותא עם נדאל. בתקווה שלוח המשחקים הבלתי אפשרי של ה-ATP לא יפגע גם בהם בדרך.