אל תגידו 'פדרר חזר'

את הגרנד סלאם ה-13 שלו השיג רוג'ר פדרר בשיטה פחדנית, שניצלה עייפות ופציעה של מארי חסר הניסיון. רועי פרייס מסכם את גמר אליפות ארה"ב

אל תיסחפו ותגידו "רוג'ר פדרר חזר". השוויצרי זכה אמנם בגרנד סלאם ה-13 בקריירה שלו, אבל שיחק לא פעם בפאסיביות וניצח משחק שקשה לומר שהתעלה לרמה גבוהה. הגמר, ששוחק לראשונה מאז 1987 ביום שני בעקבות הסופה "האנה" שפיצלה ליומיים את חצי הגמר בין מארי ונדאל, שוחק תחת רוחות חזקות, שהפריעו מאוד לטניסאים. באתלטיקה לא מחשיבים תוצאות שנקבעו ברוח חזקה, אולי כדאי למארי להשתמש בכך כסוג של נחמה.

גמר אליפות ארצות הברית הפתוחה הפגיש שני טניסאים שעברו תהליכים הפוכים השנה. רוג'ר פדרר, שסיים את שנת 2007 במקום הראשון בעולם, העביר את החודש וחצי של הפגרה עם פיט סמפראס מול ארנקיהם התפוחים של עשירי מזרח אסיה, בעוד שאנדי מארי הזיע במחנה אימונים מפרך במיאמי. פדרר גילה סדקים ביכולתו לאחר שנים של דומיננטיות בעולם הטניס, ונאלץ – לראשונה מזה זמן רב – להעסיק מאמן לפני תקופת טורנירי החימר. גם זה לא עזר לא לשמור על המקום הראשון בעולם, בו החזיק 237 שבועות ברציפות. מארי, לעומתו, השיג שיפור משמעותי ביכולתו ונכנס לעשירייה הראשונה בעולם.

גם בהיבט המנטאלי עברו השניים שינוי. פדרר נחשב בילדותו לשחקן חם מזג במיוחד, אבל במשחקיו כבוגר הקרין את ההפך המוחלט - קור רוח מקפיא. עם הירידה ביכולת הגיע גם השינוי בהתנהלות על המגרש, ופדרר התחיל להגיב למהלכים באופן טמפרמנטי ו-ויכוחים עם שופטים, דברים שלא נראו ממנו כמעט בכל שנותיו כשחקן מקצועי. אנדי מארי, שנחשב תמיד לשחקן שנותן לרגשותיו לשלוט בו, נראה העונה הרבה יותר רגוע ומרוכז מבעבר.

רוג'ר פדרר עלה למשחק הגמר כדי להחזיר את המעוף לקריירה שלו, אחרי עונה רווית עוגמת נפש. וככה הוא גם נראה. השוויצרי שיחק בשלבים רבים של המשחק בשיטה זהירה ופחדנית, שמבוססת רק על ניצול הטעויות של מארי, שהגיעו בגלל העייפות שגרר איתו הסקוטי מהניצחון על נדאל בחצי הגמר 24 שעות קודם לכן. מארי ניצל את זריזות הרגליים שלו כדי להפוך לאחד משחקני הקו האחורי הטובים בעולם, כפי שנוכח לדעת נדאל, ופדרר היה צריך לשחק בהתאם. כל אימת שהשוויצרי גיוון את המשחק, הן על ידי עלייה לרשת והן על ידי הפגנת אגרסיביות, למארי לא נותרו תשובות. בסך הכל, פדרר עלה לרשת 44 פעמים, מארי 11 בלבד.

אנדי מארי, שעמד על מאזן חיובי של 1:2 מול פדרר, למד שיעור חשוב בעולם הקלישאות השחוק – אתה חייב להפסיד גמר גרנד סלאם כדי לנצח אחד. שוב הוכח שמשחק גמר של גרנד סלאם שונה מכל המשחקים שקדמו לו: הידיים איטיות, הרגליים כבדות, המגרש קטן והרשת גבוהה. הניסיון חשוב מאוד בנטרול הרגשות הללו והתרכזות בטניס, כמפגשי העבר הופכים ללא רלוונטיים במעמד המחייב.

רבים הטניסאים, לפני מארי ואחריו, שהגיעו ועוד יגיעו לגמר גרנד סלאם לראשונה בחייהם. רובם נכשלים, מעטים הם יחידי הסגולה שצולחים את טבילת האש. בנוסף לעובדה שזה היה גמר גרנד סלאם ראשון בקריירה של מארי, גם העובדה שהתמודד בחצי גמר וגמר גרנד סלאם מול מקום ראשון ושני בעולם תוך 24 שעות פגעה בו.

העייפות מחציו השני של משחק חצי הגמר מול נדאל פגע ביתרון הגדול של מארי - תנועת הרגליים שלו שמאפשרת לו להגיע כמעט לכל כדור במצב אידיאלי. העייפות, כמו גם הפציעה בברך שהטרידה אותו במהלך כל המשחק, גרמה לסקוטי הצעיר לקרוס במערכה השלישית. פדרר ניצל זאת לעלייה תכופה לרשת בעזרת כדורי עלייה חתוכים, ברח ל-0:5 במשחקונים וניצל אדישות של יריבו. במשחק הג'נטלמני של הטניס נהוג מידי פעם לוותר על משחקונים בהם היריב מגיש, ולהפוך אותם לזולים עבורו. זה קורה בעיקר כדי לשמור כוחות למשחקוני ההגשה ביתרון גדול, או כדי לא להשפיל את היריב. פדרר ויתר על משחקון ההגשה הבא של מארי, וכמעט שילם על זה כשלאחר מכן נשבר והתוצאה עמדה על 2:5. אלא שפדרר ידע לשמור על קור רוח, לשבור את חבטות הפתיחה של מארי ולקחת את הטורניר.

למרות תדמית הקרח, מצליח רוג'ר פדרר לעורר סימפתיה כאשר הוא מגיב בצורה אמוציונאלית לאחר ניצחונות. זה קרה גם הפעם. בלחיצת היד המסורתית לאחר המשחק, לחש אנדי מארי על אוזנו של רוג'ר פדרר. האם זה היה "עוד ניפגש"?