UFC 156 עם תצוגת תכלית של עוצמה

על הפרק: מוניטין וחגורת אליפות (שבת בלילה, LIVE5+)

תחילת חודש פברואר מהווה נקודת ציון חשובה לאוהדי הספורט בארצות הברית כשהסופרבול מרתחש וסוחף אחריו את כל המדינה. אלא שבמסורת שהתחילה ב-2004, ה-UFC דואג להשתחל גם הוא לאותו סוף שבוע, וגם השנה הם לא מאכזבים עם אירוע קרבות עמוס בשלל כוכבים, בבירת הקרבות לאס וגאס. UFC 156 יקרה בלילה שבין שבת לראשון (שידור ישיר בערוץ הספורט) והוא הולך להציג לחובבי ה-MMA ברחבי העולם סדרת קרבות חלומיים. נשיא ה-UFC, דיינה ווייט, לא היה יכול לתאר זאת יותר טוב כשאמר כי "הקרבות שלנו בזמן הסופרבול תמיד היו בין הטובים ביותר שאנו מפיקים, והשנה אין זה הולך להשתנות".


האלוף חוזה אלדו ג'וניור vs פרנקי אדגר
קהילת ה-MMA חיכתה בציפייה להגעתו המיוחלת של UFC 156 מאחר ובשנים האחרונות נכנס ללקסיקון ברחבי עולם הלחימה המושג 'super fight'. אין צורך להסביר את המשמעות לכך, והקרב המרכזי של האירוע מציג לנו דוגמא מצויינת לסופר-פייט שכזה. בשביל להוסיף לטעם, הפעם גם חגורת האליפות בקטגוריית משקל נוצה (66 ק"ג) עומדת על הפרק, כאשר המלך העומד בראש הפרימידה, חוזה אלדו, מתכונן להתנגשות גלאקטית מול אלוף המשקל קל לשעבר, פרנקי אדגר. תצפו לזיקוקים, כי לקרב הזה יש פונטציאל להיות קרב השנה.


חוזה אלדו הוא האלוף היחיד שה-UFC ראה במשקל נוצה. להזכירכם, זו קטגוריה שלא התקיימה עד כלפני שנתיים, כשה-UFC החליט על מיזוג עם ארגון הבת WEC, וייבא את הכשרונות שלהם אל האוקטגון. מאזנו של אלדו עומד על 21 נצחונות והפסד בודד, כאשר את כל היריבים שלו הוא פשוט מאוד רמס בעזרת מואי תאי אגרסיבי וג'יו ג'יטסו ברזילאי ברמה גבוהה. כך השיג אלדו רצף של 14 נצחונות, כאשר 7 האחרונים היו קרבות אליפות. אמנם האלוף בן ה-26 מתכנן פרישה בגיל 35, אבל עד אז התכנון שלו הוא בהחלט שאפתני – אלדו כבר קבע שברצונו להפוך ללוחם הראשון שזוכה בחגורות אליפות בשלוש קטגוריות שונות, ומבחינתו, גם הקרב הזה הוא רק עוד נקודה בדרך. "הקרב מול פרנקי הוא בהחלט סופר פייט, וזה הולך להיות קרב נהדר, אבל לי יש תוכניות גדולות לקריירה שלי", אמר לאחרונה.


אבל גם בצידו השני של הכלוב יעמוד לו לוחם מיוחד במינו. מתוך כל הלוחמים כיום ב-UFC, האלוף לשעבר פרנקי אדגר הוא ה"רוקי בלבואה" המודרני, ותחת מאזנו יש 14 ניצחונות, 3 הפסדים ותוצאת תיקו אחת. אדגר לחם כל הקריירה שלו בקטגוריה שלא התאימה במיוחד לגודל שלו, והוא תמיד היה נחות פיזית מיריביו. אך פעם אחר פעם הראה אדגר כמה גדול הלב שלו, ובעזרת עבודת רגליים זריזה ויכולת לחזור ממצבים שאדם רגיל כבר היה מוותר בהם, הוא לא רק הצליח לקחת את האליפות מאגדה נוספת במשקל הקל, בי.ג'יי פן, אלא גם הביס אותו פעם נוספת. לאחר מכן הגן על התואר מול גריי מיינארד, בסבב קרבות שהסתיים בנוק אאוט לאדגר. בהמשך הפסיד את החגורה לאלוף הנוכחי, בן הנדרסון, לפני שהפסיד מולו גם בקרב החוזר, אך התוצאה הסופית של השופטים עוררה מחלוקת רבה כאשר רבים טענו שאדגר ניצח, והוא בעצם האלוף הלא מוכתר. עם זאת, אדגר, שאיבד את חגורתו, החליט לרדת לקטגוריה יותר "קלה" (במשקל), ולשם שינוי לא לסבול מנחיתות פיזית, לראשונה בקריירה שלו. כעת הוא ינסה להפוך לאדם השלישי בהיסטוריה של ה-UFC שזוכה בחגורת אליפות, בשתי קטגוריות שונות.

רשאד אוונס vs רוג'ריו נוגיירה
האלוף לשעבר בקטגוריית המשקל קל-כבד (93 ק"ג), רשאד אוונס, רוצה לחזור מהר להתמודדות על החגורה מול האלוף ג'ון ג'ונס, אך לפני זה עליו לעבור משוכה לא קלה מול נוגיירה. רוג'ריו הוא אחיו התאום של אגדת ה-MMA, רודריגו נוגיירה, וקרב זה הינו מעניין במיוחד מאחר ולשני הלוחמים יש איכויות שונות. שניהם יכולים לשים את היריב שלהם בסכנה מיידית, ולכן דרושה כאן אסטרטגיה זהירה, כדי שיוכלו להתקרב צעד אחד יותר אל ההתמודדות על החגורה.


כבר שנים שאוונס עומד גבוה בשרשרת המזון של המשקל הקל-כבד. מאזנו המרשים עומד על 17 ניצחונות, 2 הפסדים ותיקו אחד, ואת הרזומה המפואר שלו החל עם זכיה בטורניר "הלוחם האולטימטיבי", כלוחם משקל כבד. מאז הוא ירד קטגוריה ומשם רק השתפר, עד שהצליח לזכות בחגורה, שאותה הפסיד לליוטו מצ'ידה קרב אחד לאחר מכן. היכולת שליוותה את אוונס במהלך הקריירה שלו הינה יכולת היאבקות נעלה, ובעזרתה הוא הוריד את יריביו לקרקע פעם אחר פעם. שם, בעזרת שליטה מלמעלה, הוציא לפועל מהלומות עוצמתיות, שהובילו לנוק אאוט טכני ברוב המקרים. בנוסף להיאבקות, רשאד פיתח עם השנים יכולת נוק אאוט הרסנית בשני ידיו, ונשק זה הפך אותו ליריב מסוכן בכל עמדה אליה הגיע הקרב.


מולו, רוג'ריו נוגיירה חי רוב חייו בצילו של אחיו התאום. בעוד שהוא גם כן התחרה ברמות הגבוהות ביותר, אחיו אנטוניו זכה בתארים. עם זאת, לרוג'ריו יש ניסיון בינלאומי לא מבוטל ושק כלים מסוכן מאוד, היכול לגרום בעיות לכל לוחם. לנוגיירה יש 20 ניצחונות ו-5 הפסדים, יכולות האגרוף שלו הן ברמה אולימפית, ויש לו סנטר מגרניט המעניק לו יכולת בלתי מוסברת לספוג מהלומות. למרות היכולות באיגרוף, נוגיירה הכי מסוכן על הקרקע. רוג'ריו ואחיו אנטוניו עשו לעצמם שם בעולם ה-MMA עם ג'יו ג'יטסו ברזילאי במיטבו, מה שהפך את האחים לכאלו שאף אחד לא רצה להתעסק איתם על הקרקע. הקרב הזה הולך להיות טכני מאוד, אם זה בעמידה או בקרקע. ונקודה שיש לציין היא כי לנוגיירה יש שני הפסדים ב-UFC מול מתאבקים גדולים וחזקים (ראיין ביידר, ופיל דיוויס), ואוונס הגדול צפוי לנצל את היתרון הזה, ולהסתכן ולהוריד לקרקע את רוג'ריו, מה שיהפוך את הקרב למרתק במיוחד.

אליסטר אוברים vs אנטוניו סילבה
כאשר אליסטר אוברים ואנטוניו "ביגפוט" סילבה יפגשו בכלוב והדלת תיסגר מאחוריהם, המשקל הכולל של שניהם צפוי להגיע לרבע טון, מה שבהחלט יעמיד במבחן את החוזק של הכלוב. יש משהו בלתי ניתן להסבר כשמדובר במשקל הכבד, שני לוחמים עצומים מתמודדים אחד מול השני, ועם עוצמה כזאת רוב הקרבות לא מגיעים להחלטת שופטים.


אליסטר אוברים הוא מפלצת. לקיקבוקסר ההולנדי יש ניסיון של מעל 13 שנים של קרבות ברמות הגבוהות ביותר, אך למרבה הצער שמו קושר גם בין היתר לפרשיות סמים. למי שרוצה להבין מדוע, צפו בקרבות שלו מהארגון המיתולוגי PRIDE, כאשר הוא היה לוחם קל-כבד, וראו אותו כעת כלוחם משקל כבד. את הקפיצה למשקל הכבד עשה אליסטר ב-2007. הוא לא הפסיד כבר 5 שנים, ועל הדרך הוא לקח את האליפות במשקל כבד ב-STRIKEFORCE, וגם הצליח ב-2010 לנצח בטורניר הקיקבוקס K1. נכון לעכשיו לאוברים יש רשיון להילחם במדינת נבדה, רשיון שנשלל ממנו בעבר, כאשר היה אמור להתמודד על האליפות מול האלוף לשעבר ג'וניור דוס סנטוס. הסיבה הייתה רמות טסטסטורון שנמצאו בגופו שלא תואמות לגוף האנושי. היעדרות הרישיון מנעה ממנו להילחם למשך יותר משנה. כך או כך, אוברים נקי מסמים הוא אחד שכדאי להימנע ממנו, ודוגמא מעולה היא הקלות שבה הוא נפטר מברוק לסנר ושלח אותו לפרישה. כל לוחם שעומד מול אוברים צפוי ללילה ארוך במחלקת טיפול נמרץ, ואותה יכולת מביאה את אוברים לקרב הזה עם ציפיות גבוהות. "הקרב הבא הוא חשוב, אבל מבחינתי זה עניין של זמן עד שאקבל קרב על החגורה", הוא מודה.


את הכינוי "ביגפוט" אנטוניו סילבה לא קיבל בטעות. לסילבה יש מחלה נדירה הנקראת אקרומגליה, אשר גורמת לאיברים בגוף לגדול באופן לא פרופורציונלי. ובתוך כך, ביגפוט נחשב לאחד הלוחמים הטובים בעולם במשקל הכבד, עם רזומה ש 17 ניצחונות ו-4 הפסדים, והוא רק הלוחם השני שאי פעם הצליח לשהביס את פדור אמיליאננקו האגדי. סילבה הוא בחור עצום, והוא משתמש בחגורה שחורה בג'ודו כדי לגרור את יריביו לקרקע, וחגורה שחורה בג'יו ג'יטסו ברזילאי כדי לשמור עליהם בקרקע. אז הוא עובר להפליא את כישוריו בדוקטרינה שנקראת ground & pound, שזה בעצם לכתוש את היריב מלמעלה, עד לעצירת הקרב על ידי השופט. "חיכיתי להזדמנות הזאת מול אוברים כבר שנתיים, אני מוכן ואני הולך לנצח אותו", הביע סילבה אופטימיות. אופטימיות יתר? בקרוב התשובות.