קופלב אלוף אירופה ב-50 גב, ארד לברנע

24:73 שניות למנצח, במקצה הלא-אולימפי: "זו היסטוריה. אני מתרגש"

הישג ענק לשחייה הישראלית: יונתן קופלב הוא אלוף אירופה ב-50 מטרים גב. השחיין בן ה-20 סיים ראשון את המקצה שלו בדברצן שבהונגריה בזמן של 24 שניות ו-73 מאיות. גיא ברנע הגיע במקום השלישי (25:14) יחד עם עוד שני שחיינים נוספים וזכה במדליית הארד, בשיחזור של ההישג שלו מ-2010.  


"אין לי מילים, ההתרגשות ענקית", אמר קופלב אחרי הזכיה, "היינו עדים להיסטוריה. לא רק מדליית זהב ראשונה לישראל אלא גם שני שחיינים על הפודיום. לא האמנתי שאשמע את התקווה. אחזה בי צמרמורת בכל הגוף והשמחה היא עצומה. התקוה שווה זהב".
 
קופלב הוא השחיין הישראלי הראשון אשר זוכה במדליית זהב באליפות אירופה בבריכות ארוכות. מניין המדליות של ישראל באליפות הערב טיפס ל-3 אחרי מדליית הארד של יעקב טומרקין במרחק הכפול (100 מטרים גב).


עד כה ישראל זכתה בתשע מדליות באליפויות אירופה בבריכה ל-50 מטרים. איתן אורבך מחזיק בכסף וארד (1997, 1999), למיקי חליקה יש אחת מכסף (1999) ואילו ליואב גת יש ארד (2000). הפריצה המחודשת הגיעה באליפות הקודמת בבודפשט ב-2010 עם מדליות הארד של גיא ברנע (שוב ב-50 גב) ושל גל נבו ב-400 מעורב אישי.


קופלב שחה במסלול הרביעי, אך למרות ניצחונו לא הצליח לשבור את השיא הישראלי. חשוב לציין כי המקצה הזה הוא איננו אולימפי. על כן, למרות ההישג של קופלב וברנע, הסיכויים שלהם להיות בלונדון עדיין נמוכים מכיוון ששניהם לא קבעו את הקריטריון במקצה האולימפי - 100 מטר גב.

במרחק הכפול כאמור, קופלב פיספס את הקריטריון בשתי עשיריות (54.61), ואילו ברנע פיספס אותו עם 2 מאיות בלבד (54.44). ייתכן שאחד מהם יקבל הזדמנות נוספת במקצה השליחים, בכפוף להחלטת מנהל הנבחרת ליאוניד קאופמן, שם יהיה להם צ'אנס נוסף לקבוע את התוצאה שתשלח אותם למשחקים האולמפיים. נכון לעכשיו יש רק שחיין גב אחד במשחקים - יעקב טומרקין - אשר זכה בארד בדברצן במקצה ל-100.


"זה הישג לא יאומן", אמר לאתר ערוץ הספורט יו"ר איגוד השחיה נועם צבי, "זו חתיכת היסטוריה, אחת ההופעות הגדולות ביותר של שחיין ישראלי אי פעם. הוא עשה תוצאה פנטסטית, יחד עם מדליית הארד שבה זכינו באותו מקצה. גם הצופים ההונגריים היו נלהבים".


גם יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ח"כ אלכס מילר מישראל ביתנו חלק שבחים להישג הגדול של קופלב: "זו מדליית זהב אירופית ראשונה, שמהווה הישג היסטורי ומוכיחה כי בכוח ההתמדה והנחישות ניתן להגיע להצלחות נהדרות. זה יום שייכתב בספר דברי הימים של הספורט הישראלי".

עוד הערב
עמית עברי העפילה לגמר ב-100 מטרים פרפר לנשים מהמקום השישי הכללי בחצאי הגמר. עברי, שהבטיחה בבוקר את הכרטיס למשחקים האולימפיים לאחר שקבעה את המינימום האולימפי המחמיר, סיימה במקום השלישי בחצי הגמר השני עם 59.01 שניות. מספר דקות קודם לכן הייתה עברי אמורה להתחרות בגמר ל-200 מטרים מעורב אישי, אך ויתרה עליו על מנת להתמקד ב-100 פרפר, שנחשב למשחה החזק ביותר שלה.
 
אז איך נראית המשלחת האולימפית עכשיו?
מדליסט הארד מהאליפות הנוכחית, יעקב טומרקין, ישחה בלונדון במקצים ל-100 ו-200 מטרים גב. גל נבו יקח בחלק ב-200 ו-400 מטרים מעורב אישי ואילו עמית עברי תשחה 100 מטרים פרפר וייתכן שגם 200 מעורב אישי. נמרוד שפירא בר אור צפוי להתחרות ב-200 מטרים חופשי. גם שחיין החזה אמרי גניאל, שסיים במקום השישי בגמר ל-100 חזה בתחילת האליפות, יתברג למשלחת האולימפית. כאמור, ברנע וקופלב יקוו להזדמנות נוספת להשיג את הקריטריון ב-100 מטרים גב (יש מקום רק לאחד מהם).
 
מחר באליפות
טומרקין יזנק בבוקר למקצה החזק שלו, 200 מטרים גב, וינסה להעפיל לחצי הגמר שייערך בערב. גם דוד גמבורג, נמרוד שפירא בר אור ואיתי צ'מה יקחו חלק במוקדמות לאותו משחה. אלון מנדל, תום קרמר ואבי כהן יקחו חלק במוקדמות ל-100 מטרים פרפר. אנה וולצ'קוב תתחרה ב-50 מ' גב. אמרי גניאל, ירון שגלוב וג'וואן קופטי יתמודדו במוקדמות ל-50 מטרים חזה. שני המשחים האחרונים, 50 גב ו-50 חזה, אינם נכללים בתוכנית האולימפית.