קליעה: קריאה אחרונה לישראלים ללונדון

ריכטר כבר העפיל, חבריו ינסו להשיג כרטיס באליפות אירופה הקרובה בפברואר

אליפות אירופה בקליעה בנשק אויר, שתיערך בפינלנד בפברואר תהווה עבור הקלעים הישראלים את האפשרות האחרונה להשיג את הכרטיס למשחקים האולימפיים בלונדון. הספורטאי הראשון, שהבטיח מקום במשלחת הישראלית בקיץ, הוא הקלע סרגיי ריכטר. עכשיו, שאר חברי הנבחרת, מחפשים גם הם כרטיס למטוס. האם עוד קלע יצטרף אל ריכטר בלונדון? ממש לא בטוח.


  • כל החדשות, הדיווחים והעדכונים בעמוד האולימפי החדש לקראת לונדון 2012
  • על המקצוע - נשק אויר
    התחרות האולימפית בנשק אויר נערכת במטווח סגור בטווח של עשרה מטרים במצב עמידה בלבד. גודל ה"בול", הנקודה המושלמת שמקנה 10 נקודות לכל פגיעה, הוא חצי מ"מ בלבד. אצל הגברים התחרות נמשכת שעה וארבעים וחמש דקות. בתחילת התחרות על הקלעים לאפס את הנשקים, שאיפוסם משתנה בין המטווחים השונים במיוחד בתנאי תאורה וגובה מטרות שונה. לאחר שסיימו שלב זה בו אין הגבלת כדורים שנורים, הקלעים עוברים לשלב התחרות ויורים שישים כדורים. התוצאה המקסימאלית היא של 600 נקודות. בזמן זה, אין הם יכולים לחזור לשלב האיפוס. אצל הנשים מבנה התחרות זהה, רק שהן יורות ארבעים כדורים ויכולות להגיע לתוצאה מקסימאלית של 400 נקודות, הגבלת הזמן שלהן עומדת על שעה ורבע, כולל איפוס.


    במטווחים המתקדמים בעולם המטרות אלקטרוניות נותנות לקלעים ולקהל את ההזדמנות לראות את הפגיעות במדויק. צג אחד עומד לרשות כל קלע ומעל כל עמדה ישנו מסך גדול שמאפשר לקהל לראות את פגיעותיו. בנוסף, קיים לוח תוצאות גדול במטווח עצמו שמראה את מיקומי הקלעים בזמן הירי, אך הם עומדים לרשות הקהל והמאמנים. הקלעים עצמם יכולים לקבל אינדיקציה למיקומם רק בסיום הירי.
     
    שלב הגמר - ה"פיינל"
    אל שלב הגמר מעפילים רק 8 הקלעים/ות הטובים/ות בכל מקצה ושיטת הניקוד בו משתנה. הקלעים יורים סט אחד של עשרה כדורים ובו הניקוד הנספר הוא עשרוני. ה"בול" ששווה עשר נקודות בתחרות המוקדמות, נספר בשלב הגמר ברמת הדיוק שלו. בין 10.0 שנחשב ל"בול" החלש ביותר במשיק אל נקודת התשע, לבין הבול המושלם שמקנה 10.9 נקודות. הפיינל הוא הפנינג במטווח. לאחר שכל שמונה הקלעים סיימו לירות כל כדור, מכריז הכרוז על הפגיעה של כל קלע והקהל יכול להריע לקלעים בהתאם לתוצאה שלהם. רק פגיעה בנקודת העשר מקנה מחיאות כפיים מצידו של הקהל, בזמן ירי בנקודת התשע, הקהל דומם.

    במהלך הגמר מיקומי הקלעים משתנים. הדיוק העשרוני גורם למיקומים להתהפך בכל רגע והקלעים שהעפילו לשלב הגמר צמודים מאוד בתוצאות שלהם ולכן שלב הגמר הוא קריטי. במידה וכמה קלעים השיגו את אותה התוצאה לאחר שכלול הניקוד במוקדמות ובגמר, עליהם לירות כדור נוסף שנקרא "SHOOT OFF" והוא שיכריע את התחרות ביניהם.
     
    ההיסטוריה
    רק ארבעה קלעים מחזיקים בשיא העולם שעומד על 600 נקודות ברובה אויר, לעומת שישה עשר קלעים שצליחו לעשות זאת בירי שכיבה בנשק חופשי, ביניהם הקלע הישראלי גיא סטריק. הקלע הראשון בעולם שקבע תוצאה מושלמת של 600 נקודות, בירי ברובה חופשי (50 מ', מטווח פתוח, מצב שכיבה) הייתה למעשה...קלעית. מאז הוחלט ליצור הפרדה ברורה בין נשים לגברים, כדי שלא יהיה מקום להשוואה. בעולם הקליעה מאז ועד היום זה נשאר כך. מקצוע 60 שכיבה, בוטל כמקצוע אולימפי לנשים ובמשחקים האולימפים הם מתחרות רק בירי ברובה אויר וירי בשלושה מצבים בנשק חופשי. לעומת הגברים, שכן מתחרים במקצוע זה.
     
    הכרטיסים למשחקים האולימפיים
    כל מדינה יכולה להשיג בסה"כ ארבעה כרטיסים ללונדון (שניים לגברים ושתיים לנשים). בניגוד לשחייה בה ספורטאי יכול לקבוע קריטריון בכל אחד ממקצועות השחייה כדי להשתתף בהם במשחקים. בקליעה, ברגע שמדינה השיגה כרטיס אולימפי, היא יכולה להשתתף בכל שלושת המקצועות לגברים (רובה אויר, שלושה מצבים ושכיבה) ובשני המקצועות לנשים (רובה אויר ומצבים). המדינות החזקות, שבהם כמות רבה של קלעים טובים, עורכות מבחנים לפני המשחקים בהם נקבעים מי יהיו הנציגים שלה. במדינות שהצליחו להשיג רק כרטיס אחד, הקלע שהשיג את הכרטיס יהיה הנציג הבלעדי. באליפות אירופה הקרובה יחולקו בסה"כ עוד 4 כרטיסים אולימפיים בכל מקצה.

    הקלעים הישראלים
    סרגיי ריכטר יכול להיות רגוע, בלונדון הוא יהיה. ריכטר בן ה-22 נחשב לאחד הקלעים הצעירים ביותר בטופ העולמי בקליעה מכיוון שבענף זה הספורטאים מצליחים בעיקר להגיע להישגים בשלב מאוחר יותר בקריירה שלהם. הסטטיסטיקה מראה כי נשים מגיעות לשיאן בגילאי ה-30 לעומת הגברים שמגיעים לשיאם בגילאי ה-40. הניסיון והבגרות בירי, חשובים מאוד מעבר לכושר גופני שמאופיין בעיקר ביציבות ובסיבולת. בכל ענף ספורט האדרנלין בתחרויות עוזר לספורטאים ליצר הישגים, בקליעה הוא האויב. האדרנלין מיצר דופק שמועבר לקנה ומפריע ביציבות וגורם להסטה של הכדורים שנורים מהקנה.


    שלושה קלעים שנמצאים ברמה טובה כרגע ויכולים להפתיע ולזכות גם הם בכרטיס ללונדון הם הקלע ליאור מדלל בן ה-21, הקלעיות אלה שטרנברג (26) וחן טל (24). כולם, בדומה לריכטר, הם חניכיו של הקלע הוותיק והמאמן הלאומי של ישראל, גיא סטריק. המאמן עצמו לא הצליח להעפיל למשחקים האולימפיים הפעם. הסיבה שלסטריק אין הזדמנות להשיג עוד כרטיס אולימפי היא מפני שהאליפות הקרובה היא בנשק אויר וסטריק מתמחה בנשק 0.22.
     
    תחרות ההכנה במינכן
    ביום רביעי הקרוב יצאו הקלעים הבכירים לתחרות הכנה לקראת אליפות אירופה. התחרות היוקרתית העונה לשם "גביע מינכן", נחשבת לתחרות הקשה ביותר בעולם מבחינת רמה. בניגוד לאליפות אירופה, אליה כל מדינה יכולה לשלוח שלושה קלעים בכל מקצה, במינכן אין הגבלת קלעים. מכך נובע שהמדינות החזקות שולחות הרבה קלעים טובים והרמה במטווח עולה. בשנה שעברה הצליח ריכטר הצעיר לזכות במדליות באליפות זו. מלבד ל-4 הקלעים הבולטים, ייקחו חלק באליפות גם ולדימיר פיבנר ויעל וקסמן שישלימו קבוצה. את נבחרת הנוער ירכיבו הקלעים עימי בן חפר וניב דשא. בנערות יתחרו גל טויביס ופולינה מדבינר, חניכתו של אלוף העולם בקליעה ברובה אויר מאטלנטה 1996 בוריס פולק, ובקטגוריית הנוער באקדח אויר יקח חלק דני כץ, חניכו של המאמן הלאומי באקדח אלכס טריפולסקי.