מחר: אליפות העולם בשייט נפתחת

10 ישראלים בפרת' יחפשו מדליה. צוברי ומשיח בהמשך הגדול הקרב על לונדון

משלחת ישראלית מכובדת יצאה לאליפות העולם בשייט, שתיפתח מחר (שני) בפרת' שבאוסטרליה. לא פחות מ-10 ספורטאים כחול לבן ייצאו לים ביבשת החמישית, כאשר הישג של פחות ממדליה אחת ייחשב לכישלון עבור איגוד השייט. אליפות העולם אף מקנה נקודות בדרוג האולימפי ותקרב את המצטיינים  בה ללונדון 2012. 11 שיוטים יוזנקו בפרת', כל השייטים יוכלו למחוק את השיוט החלש ביותר שלהם מבין ה-10 בתחרות, ובסופו של דבר 10 הטובים ביותר יעפילו לשיוט המדליות ויתחרו על מקום בפודיום.

השבוע הראשון: 5-11 בדצמבר
גלישת רוח - ניל פרייד (נשים)
סגנית אלופת אירופה הטרייה לי קורזיץ יכולה להיות רגועה יחסית. מעיין דוידוביץ', שייצגה את ישראל בבייג'ין, ורודפת אחרי קורזיץ בקרב על הכרטיס הבודד ללונדון, רחוקה כרגע מאוד וצריכה הישג רציני בפרת' כדי לבצע מהפך. קורזיץ, אלופת העולם ב-2003 בדגם המינסטרל, לא שאננה ומדליה באליפות העולם צריכה להיות מטרה ברורה עבורה.


קורזיץ, שלקחה חלק במשחקים האולימפיים באתונה 2004, רשמה עונה מוצלחת עד כה. מעבר למדליית הכסף באליפות אירופה, היא היחידה מגולשי הצמרת של ישראל שהצליחה לזכות במדליה בתחרות גביע העולם שנערכה השנה באתר האולימפי בווימות'. נראה כי בגיל 28, קורזיץ שעברה טלטלות רבות בקריירה הגיעה למקום יציב בכל הנוגע להישגים, דבר שהיה חסר לה כספורטאית צעירה יותר.


מפרשיות מדגם 470 (גברים)
מצמד השייטים גידי קליגר וערן סלע הציפיות ברורות - מדלייה, לא פחות. השניים זכו השנה בארד באליפות אירופה, לאחר שבשנה שעברה זכו בכסף באותו המעמד. מדובר בצמד שעובד יחד רק מספר שנים ומוכיח את עצמו כמועמד מוביל למדליה גם בלונדון. קליגר וסלע מתאמנים בחו"ל רוב ימות השנה, וגם הם הצליחו לזכות השנה במדלית ארד בגביע העולם שנערך באתר האולימפי בווימות'.

לייזר רדיאל (נשים)
השייטת נופר אדלמן אמנם פחות אטרקטיבית בהשוואה לגולשות הרוח ולשייטי ה-470, אבל אולי הפעם היא תצליח להוכיח לכולנו אחרת. אדלמן שייצגה את ישראל בבייג'ין 2008 וסיימה במקום ה-16, לא הצליחה להתקרב מעולם אל הפודיום בתחרויות הגדולות באמת. הישג השיא שלה בקריירה הוא מקום שביעי באליפות העולם 2007 שנערכה בפורטוגל, ובמידה שתצליח להעפיל לשיוט המדליות באליפות העולם הנוכחית, תהיה זו הצלחה גדולה עבורה, ואולי גם הצהרת כוונות לקראת הקיץ הקרוב.

השבוע השני 12-18 בדצמבר
גלישת רוח, ניל פרייד (גברים)
התחרות הכי מעניינת מבחינת הישראלים. שחר צוברי ונמרוד משיח בקרב ראש בראש בתחרות שניה מתוך ארבע שייקבעו מי מהם יהיה הנציג הבלעדי של ישראל במשחקים האולימפיים. האיש שיעשה את זה ויקטוף את הכרטיס היחיד ללונדון, יהיה גם מועמד רציני מאוד לחזור משם עם מדליה על הצוואר. שניהם גולשים ברמה גבוהה בתקופה האחרונה ודוחפים אחד את השני כלפי מעלה. המאבק פתוח.


שחר צוברי מוביל כרגע את התחרות בין השניים, כאשר באליפות אירופה האחרונה שנערכה בהייר שבצרפת סיים במקום הרביעי, בעוד נמרוד משיח סיים במקום השמיני. צוברי תחילה הוביל על משיח בארבע נקודות, אך בעקבות ערעור שהגיש צוברי בעקבות תקרית חסימת הרוח המדוברת בשיוט המדליות, הורדו למשיח שתי נקודות. איגוד השייט הישראלי, בניגוד להנהלת התחרות שלא ראתה אף מהלך בלתי ספורטיבי, פסק כי משיח אכן אשם בתקרית. כיום מאזן הנקודות עומד על 1:7 לטובת צוברי.

שחר צוברי זכה במדליית הארד בבייג'ין והיה לגולש הישראלי השני שעומד על הפודיום באולימפיאדה, אחרי מלדיות הארד והזהב בהן זכה גל פרידמן באטלנטה ובאתונה. פרידמן הוא כיום מאמנו האישי של נמרוד משיח. במשחקים האולימפים בסידני 2000 היה זה עמית ענבר שייצג את ישראל, כאשר אז, כמו במאבק בין צוברי למשיח, ענבר ניצח את פרידמן בקרב על המשחקים האולימפיים באוסטרליה.

אליפות העולם באוסטרליה תהווה את קו האמצע של התחרות בין השניים, כאשר בעוד מספר חודשים הם ייקחו חלק באליפות העולם 2012 ובחודש מאי בגביע עולם, שם נדע בוודאות מי ילבש את מדי המשלחת הישראלית בלונדון ומי יישאר בבית ויחכה להזדמנות הבאה, ריו 2016. ההגבלה לנציג אחד בלבד במשחקים אולימפיים מגיעה מהוועד האולימפי הבינלאומי ולא מדובר בהחלטה ישראלית. המחשבה שמאחורי ההחלטה נובעת מהרצון לראות כמה שפחות כלי שייט על המים ונציגות רחבה יותר של מדינות העולם, זאת בעקבות השאיפה להפוך את האולימפיאדה לטלוויזיונית יותר ולמשוך קהל ממספר מדינות גדול הרבה יותר. תקשורתי? בהחלט. ספורטיבי? קצת פחות.


מפרשיות מדגם 470 (נשים)
צמד השייטות ורד בוסקילה וגיל כהן מפזרות הבטחות לגבי היותן מועמדות למדליה אולימפית, אבל הדרך אל הפודיום בלונדון חייבת לעבור גם באוסטרליה. השתיים, שנחשבות גם הן לצמד חדש יחסית כמו קליגר וסלע, מומחיות בזכייה במדליות בתחרויות בינלאומיות, אבל מדליות באליפויות אירופה ועולם עדיין אין. בוסקילה הצליחה לזכות בארד באליפות אירופה ובאליפות העולם בשנת 2004, יחד עם השותפה הקודמת ניקה קורנצקי, שכבר פרשה, וגם לחוות איתה את החוויה האולימפית בבייג'ין 2008, שם סיימו במקום הרביעי.

לייזר רדיאל (גברים)
השייט יובל בוצר הוא הצלע העשירית בנבחרת. ציפיות גדולות ממנו לא נראה שיש, אבל גם לא לחץ גדול מדי להניב תוצאה משמעותית באליפות העולם. עבורו מדובר בתחרות לצבירת ניסיון וגם זה כמובן מאוד חשוב.