שטילוב זכה במדליית הארד באליפות העולם

המתעמל סיים 3 בקרקע והשיג את הקריטריון: "אני שווה מדליה אולימפית"

הישג ענק לאלכס שטילוב באליפות העולם בהתעמלות מכשירים. המתעמל הישראלי הנפלא, שחזר את הישגו מ-2009, זכה במדליית ארד בתרגיל הקרקע בטוקיו והוכיח שהוא מועמד לזכות במדליה גם בקיץ הבא בלונדון אחרי שהבטיח רשמית את כרטיס הכניסה למשחקים האולימפיים. שטילוב הכריז כל הזמן שהוא רוצה לחזור מטוקיו עם מדליה ועמד בציפיות של עצמו.


אלכס שטילוב עלה אחרון על המזרן בטוקיו בידיעה שציון של 15.500, הישג אותו קבע במוקדמות יבטיח לו את מדליה, אך הלחץ לא השפיע עליו. הישראלי סיפק תרגיל יוצא מהכלל וכמעט נקי משגיאות וזכה לציון של 15.466 וחלק את המקום השלישי יחד עם דייגו היפוליטו הברזילאי. קוהיי אוצי'מורה, אלוף העולם הטרי בקרב-רב, זכה במדליית הזהב לאחר ערעור. זו קאי הסיני לקח את הכסף.


"אני מאושר מההישג, היה לי תרגיל מצוין ונטול טעויות", סיפר שטילוב הנרגש, "כשעליתי לתרגיל ידעתי כבר את הציונים של יתר היריבים וידעתי שאם אעשה את התרגיל שלי בצורה טובה, אשיג קריטריון ומדליה. השאלה היתה רק באיזה צבע. אני יכול עכשיו להירגע כי השגתי את המטרה העיקרית והיא הקריטריון. אין לי ספק שמדליה אולימפית בלונדון היא בהישג יד, ואעשה הכל גם כדי שהצבע שלה יהיה צהוב ומבריק".


גמר מותח בדרך למדליה
דייגו היפוליטו פתח נהדר את התחרות כאשר פרט לפספוס קטן בפס האקרובטיקה השני, רשם ביצוע יחסית נקי. הברזילאי, שזכה באליפות העולם במכשיר הקרקע ב-2006 ו-2007, רשם 15.466 נקודות ונראה מעט מאוכזב. ג'ייקוב דלטון מארה"ב, שהחליף בגמר את מריאן דרגולסקו הפצוע, יצא מהמשטח כבר בפס הראשון וסיים עם 15.133 נקודות.

בעוד ששטילוב המתין בסבלנות לתורו, עלה אמריקני נוסף למשטח. סטיב לג'נדרה החל את התרגיל בכמה אלמנטים נהדרים והפגין אקרובטיקה יוצאת מהכלל בדרך לציון נאה של 15.400 נקודות. פלאביוס קוצ'י, שניצח את שטילוב באליפות אירופה בברלין, ניסה להביא מדליה לרומניה למרות היעדרותו של דרגולסקו המצוין אך הסתפק ב-15.333 נקודות. הבא בתור היה אנריקה גונסאלס ספלוודה הצ'יליאני. ספלוודה סיפק תרגיל יפה ונקי מטעויות גסות, קיבל 15.333 נק' ונראה מעט מאוכזב.

קוהיי אוצ'ימורה עשה אמש היסטוריה כשזכה במדליית זהב שלישית ברציפות בקרב-רב באליפות העולם, נראה מעט עייף אחרי הניצחון הגדול שלו אולם זה עדיין לא הפריע לו לרשום ציון מכובד של 15.433 נקודות. לאחר מכן ערער אוצ'ימורה על דרגת הקושי שלו והציון עלה ל-15.633 נק'. השם המעניין ביותר בגמר הקרקע בטוקיו הוא זו קאי הסיני, ששלט במוקדמות עם ציון של 15.700 והגיע לגמר כמועמד הראשי לזכייה בזהב. היתרון המשמעותי של הסיני הוא דרגת הקושי שלו, שהביאה אותו לציון של 15.500. שטילוב עלה אחריו, והתוצאה שלו כבר ידועה. הישג פנטסטי לישראלי.


ועכשיו, לונדון
דרך ארוכה עברה על אלכס שטילוב בן ה-24 מאז אותו יום מאכזב במשחקים האולימפיים בבייג'ין, שם היה קרוב למדליה אך מעידה ברגעי הסיום של התרגיל שלחה אותו למקום האחרון. הישראלי הפך בשלוש השנים האחרונות כדרך קבע לספורטאי צמרת בכל הנוגע לתרגיל הקרקע עם מדליות ארד וכסף באליפות אירופה בשנים 2009 ו-2011 בהתאמה ומדליות נוספות בסבב גביע העולם.


שטילוב, שזכה במדליית ארד בלונדון ב-2009 עם ציון גבוה במיוחד של 15.575 (סיים אחרי דרגולסקו וזו קאי) ופספס את הארד באליפות אשתקד ברוטרדם ב-33 אלפיות בלבד, שיחזר כאמור הבוקר ביפן את הישגו הגדול ביותר בקריירה. גם בקרב-רב הישראלי הוכיח במשך השנים יציבות כשהעפיל לגמרים בשלוש השנים האחרונות וסיים במקומות 8, 10 ו-13. אין ספק שלונדון מחכה לו.


מאמנו של אלכס שטילוב, סרגיי וייסבורג, אמר בשיחה מטוקיו: "הכי קשה להיות המתעמל האחרון בתחרות, כי אתה רואה את כל הציונים ויודע מה צריך לעשות כדי להשיג מדליה. זה הלחץ הכי גדול שאפשר. גם בלונדון השגנו מדליה, אבל כאן בטוקיו היא היתה חשובה, כי כולם חיפשו את הכרטיס לאלימפיאדה. אחרי התרגיל אלכס היה כל כך מרוצה שהוא לא אמר הרבה מילים, אלא רק צעקות. כיף לראות את דגל ישראל למעלה, זאת ההרגשה הכי טובה".