מירושלים עד לרומא: המסלול המלא של הג'ירו

כל קטעי המפתח של המרוץ היוקרתי בדרך לחולצה הוורודה

תיכף זה מתחיל. הג'ירו ד'איטליה, הגראנד טור השני בחשיבותו בעולם האופניים, ייצא לדרך ביום שישי מירושלים. המהדורה ה-101 של התחרות היוקרתית תכלול השנה 21 קטעים, מתוכם שבעה קטעים מישוריים, שישה קטעים הרריים קשים, 6 קטעי הרים-בינוניים, 3 ימי מנוחה ו-2 קטעים נגד השעון. בסה"כ יצברו הרוכבים למעלה מ-3,500 ק"מ ברגליים בשלושה שבועות מפרכים שיתחילו בבירת ישראל ויסתיימו ברומא.


מה מצפה לנו? הג'ירו יזונק כאמור מרחוב יצחק קריב בשעה 13:50 בקטע טכני מאוד נגד השעון של 9.7 ק"מ שיהיה הזדמנות מצוינת לרוכבי הדירוג הכללי להראות, כל אחד בתורו, מה יש להם ברגליים על רקע נופי העיר העתיקה, הכנסת, כיכר צרפת ושדרת המוזיאונים. שני הקטעים הבאים מחיפה ת"א ומב"ש לאילת יהיו מישוריים לחלוטין ויתאימו לספרינטרים המצטיינים.  ביום השני מסתמנת העלייה של זכרון יעקב כאטרקציה המרכזית, לפני הפיניש הדרמטי בגן צ'רלס קלור בטיילת של תל אביב. בקטע השלישי החשש הוא מרוחות חזקות שיאיימו לפצל את הפלוטון, כאשר הרוכבים יגיעו לנגב.


אחרי שלושה ימים בישראל, המבצע הלוגיסטי המסובך יביא לנחיתתם של 176 הרוכבים בסיציליה ביום שני הבא. אחרי יום התאוששות, הרוכבים ימשיכו להפגין את הכישורים שלהם במישורים ובקטעים מתגלגלים באי האיטלקי, עד שבקטע השישי יפגשו בהר הגעש אתנה שיחולל זעזוע בדירוג הכללי. הקטע הראשון שיסתיים בפסגה אורך 15 ק"מ ברמת שיפוע של 14% בממוצע בששת הקילומטרים האחרונים. ב-2011 ניצח שם אלברטו קונטאדור בדרך לזכיה במרוץ, לפני שהושעה בשל שימוש בחומרים אסורים והורד מכס המלכות.


כאשר הרוכבים יפגשו ביבשת, תחכה להם בסיום הקטע השמיני פסגה נוספת במונטברג'ינה שבמחוז קמפניה בקטגוריה 2 שלא אמורה לעשות הבדל מהותי בדירוג הכללי. למחרת, מצפה לרוכבים הטיפוס הארוך (225 ק"מ) והמפרך לעבר הגראן סאסו ד'איטליה. מדובר על עליה בקטגוריה 1 של 26 ק"מ. הימים הבאים יהיו רגועים יותר והדבוקה תבקר במרוץ הפורמולה 1 באימולה (קטע 12), כאשר לספרינטרים הזדמנות כמעט אחרונה לבלוט בקטע ה-13 בנרבסה דלה בטאליה.


בסוף השבוע השני יגיעו הרוכבים אל המונט זונקולאן (קטע 14), אם תרצו האלפ דואז של הג'ירו ד'איטליה שיופיע בפעם השישית בהיסטוריה של המרוץ. אחת העליות הקשות באירופה כוללת 10.1 ק"מ של טיפוס בשיפוע ממוצע של 12%, שמגיע בשיא עד ל-22%. לאחר עוד יום קשה בהרים (ספאדה, קטע 15), הרוכבים יזכו ליום מנוחה אחרון לפני הקטע נגד השעון מטרנטו עד רוברטו (קטע 16, 34.2 ק"מ), שם צפויים כריס פרום וטום דמולין להגדיל/לצמצם את הפער מהיריבים שלהם על החולצה הוורודה.


הקטע ה-17 בהרי האלפים יסתיים בעליה של 15 ק"מ (7% שיפוע ממוצע) לפראטונבוסו. למחרת הרוכבים יפגשו את הפסגה הגבוהה ביותר בתחרות (2178 מטרים) על הקול דלה פיניסטרה המיתולוגי, לפני שיסיימו את היום על הר הגא'פרו, שאורך 7.5 ק"מ בשיפוע של 9.1%. זהו גם שלב המלכה של התחרות. השלב הלפני אחרון (20) יסתיים גם הוא בפסגה - צ'רביניה ויכלול בדרך שלוש עליות בקטגוריה 1. בסה"כ יטפסו הרוכבים 4,000 מטרים רגע לפני שיגיעו ביום ראשון ה-27 במאי לרומא, לקטע הסיום המישורי, כשרק רוכב אחד ידווש לשם עם החולצה הוורודה.