6 מדליות לישראל: זהב לראובני, כסף לקנטור ולדולגופיאט

3 מדליות ביום היסטורי לישראל באולימפאדה: גולש הרוח תום ראובני זכה במדליית זהב. משפחתו: "שיחק אותה". הגולשת שרון קנטור זכתה במדליית כסף, ארטיום דולגופיאט הוסיף כסף גם כן בתרגיל הקרקע: "עברתי תקופה קשה, אבל האמנתי שאעשה זאת"

זמן צפייה: 04:08

יום עצום למשלחת הישראלית בפריז: לאחר זכייתה של הג'ודוקא רז הרשקו במדליית כסף אמש, שהצטרפה לזכייתם של ענבר לניר ופיטר פלצ'יק במדליות כסף וארד בהתאמה, המשלחת הישראלית ממשיכה היום (שבת) את סוף השבוע המוצלח באולימפיאדת פריז 2024: גולש הרוח תום ראובני ניצח את שיוט הגמר וזכה במדליית הזהב - וב-19:30 ינוגן ההמנון על אדמת צרפת. גולשת הרוח, שרון קנטור, סיימה במקום השני במקצה הנשים - וזכתה במדליית כסף. לאחר מכן, מתעמל הקרקע ארטיום דולגופיאט זכה במדליית כסף אחרי תרגיל מצוין בגמר עם ציון 14.966, והפך לספורטאי הישראלי המעוטר ביותר בתולדות המשחקים האולימפיים. 

לאחר הזכייה במדליית הזהב אמר תום ראובני לחדשות 13: "זה קל לבוא בלי לחץ, בלי שמצפים ממך - ולעשות את הכי טוב שאתה יכול. באימונים הלך טוב, הנבחרת הכינה אותי בצורה הכי טובה. גל פרידמן אמר לי מהניסיון שלו שבסוף יש פייבוריטים שנעלמים, אני חושב שהוכחתי שאני מופיע ברגעים הגדולים".

גם קנטור התייחסה לזכייה היוקרתית בכסף: "תודה לכל עם ישראל, אני ממש שמחה, ועדיין לא מעכלת את זה. בגמר אני חושבת שיכולתי קצת יותר, אבל אני מרוצה ושמחה שהבאתי מדליה. אני שמחה שתום עשה את זה גם, זה מיוחד ששנינו עשינו מדליה. אני שמחה בשבילו".

ארטיום דולגופיאט אמר אחרי הזכייה במדליית הכסף: "הייתה תקופה קשה, אבל האמנתי שאני יכול לעשות את זה. תודה לעם ישראל, עם ישראל חי. תודה לכל מי שצפה, הרגשתי את זה. עשיתי תרגיל די טוב, וזה מה שהיה לי הכי חשוב. היה לי קשה להתרכז ולהאמין שאני יכול לעשות. הצלחתי לעשות הכי טוב שאני יכול". על מעמד הגמר סיפר: "ישר אחרי התרגיל ירדו לי דמעות, גם אחרי שזכיתי במדליית הכסף. הרגשתי את הלחץ, ביקשו ממני להביא עוד מדליה. כשאני על המזרן אני מתנתק. עשינו הכי טוב שיכולנו. אני אחזור לארץ, אטפל בכל הבעיות שיש לי, ומקווה שאני אמשיך".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408032122' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_ea5gj5ba' duration='65']

ארטיום דולגופיאט עם מדליית הכסף
ארטיום דולגופיאט עם מדליית הכסף | צילום: הוועד האולימפי הישראלי

נשיא המדינה יצחק הרצוג התקשר לברך את ראובני, קנטור ודולגופיאט. הנשיא אמר לאלוף האולימפי: "תום היקר, איזה הישג מדהים! ראיתי את הראיון איתך שאתה מסביר איך חלמת על זה מטוקיו והנה הגשמת את החלום. היית מופלא. ריחפת על פני המים כמו משהו אלוהי. שימחת עם שלם, עם שנמצא במלחמה ועם שמתפלל לחזרת החטופים ודואג להם, והבאת לנו אור גדול". תום השיב לנשיא: "זה היה הכי חשוב לי וזה גם מה שחשבתי בשייט, שזה הרבה יותר גדול ממני".

לקנטור אמר: "ריחפת על פני המים בצורה מדהימה! איזה יופי. איזה מופלאה - עשית היסטוריה! האישה הראשונה, עם המדליה הראשונה בשייט. הכי מדהימה שיש. כל הכבוד לך ולשחר צוברי הנפלא. התרגשנו מאד שהגעת לדבר הזה ואני רוצה להגיד לך תודה בשם עם שלם שהתרגש מאוד". שרון השיבה לנשיא: "תודה לכם, תודה לעם. זה היה פשוט מופלא ואני כל כך שמחה להיות פה".

לאחר מכן שוחח עם דולגופיאט: "אתה פנתר! הסתכלתי עלייך וכל כך התרשמתי. כמו אריה מעופף משהו דמיוני, נחיתות מושלמות! זה היה מדהים אני מצדיע לך ואני חושב שאני מדבר בשם כל הציבור הישראלי שמצדיע לך".

לפי החוק שהעביר יו"ר הקואליציה אופיר כץ לפני כשנתיים, המדליסטיים יקבלו פטור ממס של 35% על מענק הזכייה למדליסטים אולימפיים: תום ראובני יקבל מיליון שקלים לאחר הזכייה בזהב, שרון קנטור, רז הרשקו, ענבר לניר וארטיום דולגופיאט יקבלו 700 אלף שקלים לאחר הזכייה בכסף, ופיטר פלצ׳יק יקבל 500 אלף שקלים לאחר שזכה בארד.

[brightcove_iframe video_id='news-part-248031536' autoplay='0' credit='' desc='משפחתו של תום ראובני' poster='' kid='1_tjwivy76' duration='106']

גולש הרוח תום ראובני חוגג את זכייתו במדליית זהב
גולש הרוח תום ראובני חוגג את זכייתו במדליית זהב | צילום: רויטרס
גולשת הרוח שרון קנטור חוגגת זכייה במדליית כסף
גולשת הרוח שרון קנטור חוגגת זכייה במדליית כסף | צילום: רויטרס

מאמנו של ראובני, גל פרידמן, זכה גם הוא במדליית זהב - לפני עשרים שנים, באולימפיאדת אתונה 2004. כמו כן, פרידמן זכה במדליית ארד באולימפיאדת אטלנטה 1996. מאמנה של קנטור, שחר צוברי, זכה ב-2008 במדליית ארד באולימיאדת בייג'ין.

גולשת הרוח שרון קנטור חוגגת זכייה במדליית כסף, יחד עם מאמנה שחר צוברי - שזכה במדליית ארד בבייג'ין
גולשת הרוח שרון קנטור חוגגת זכייה במדליית כסף, יחד עם מאמנה שחר צוברי - שזכה במדליית ארד בבייג'ין | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, עלתה אל מזרן הג'ודו נבחרת ישראל המעורבת, שזכתה במדליית ארד באולימפיאדת טוקיו 2020, ועברה את מונגוליה בשלב הראשון, לאחר ניצחון 4:3 מותח. את הניצחון הכריע איפון של שגיא מוקי על היריב המונוגולי - ובכך מנע קאמבק אדיר של היריבים, לאחר שישראל הובילה תחילה 3:0. בשמינית הגמר ישראל הודחה לאחר הפסד 4:0 לנבחרת צרפת החזקה, שזכתה לדחיפה גבית מהקהל הביתי.

נבחרת ישראל המעורבת בג'ודו
נבחרת ישראל המעורבת בג'ודו | צילום: רויטרס
רז הרשקו בטקס חלוקת המדליות
רז הרשקו בטקס חלוקת המדליות | צילום: הוועד האולימפי בישראל

כאמור, אמש הג'ודוקא הישראלית רז הרשקו זכתה במדליית הכסף בג'ודו בקטגוריית המשקל של מעל 78 ק"ג, לאחר שבגמר הפסידה לביאטריס סוזה הברזילאית. זאת המדליה השלישית של ישראל במשחקים האולימפיים בפריז.

לאחר הזכייה סיפרה הרשקו לחדשות 13: "סופר מרגש, עדיין לא נקלט אני חושבת, אין לי מילים. יש לי צביטה בלב, יש לי תחושת פיספוס ותחושת החמצה קלה כי הרגשתי שהיום הזה הוא שלי לגמרי. הרגשתי הכי מוכנה שהייתי בעולם, הרגשתי כל כך חדה וטובה, ובאמת קיוותי וחשבתי שאני יכולה לזכות בזהב ולהשמיע פה את ההמנון. לצערי התפקשש קצת. אבל זה בסדר, אני עם מדליית הכסף ואני מאושרת שיש לי מדליה במשחקים האולימפים, זה לא משהו שכל אחד עושה, אז אני מאושרת".

"אני רק רוצה להגיד לכולם, לכל אחת ואחד שצופה או שומע, פשוט תמשיכו להיות מי שאתם ותאמינו בעצמכם". אמרה זוכת מדליית הכסף והוסיפה: "תסללו את הדרך שלכם ולא משנה מה אחרים אומרים מבחוץ תיהיו אתם. עם הלב הכי גדול שלכם, תיתמכו במי שמסביבכם ותעופו על זה הכי חזק שאפשר".

רז הרשקו זוכה במדליית כסף
רז הרשקו זוכה במדליית כסף | צילום: הוועד האולימפי בישראל

מוקדם יותר אמש, ניצחה הג'ודוקא הישראלית בחצי הגמר את יריבתה הטורקית קאירה אוזדמי, בתוך 15 שניות בעזרת איפון מרשים. ברבע הגמר ניצחה הרשקו את יריבתה הסרבית מיליצה זאביץ', ובקרב הראשון שלה ניצחה באיפון את יריבתה ההולנדית מרית קמפס.

לאחר הזכייה אמרה לילך, אמה של רז הרשקו: "הבת שלי היא מדליסטית כסף, סגנית אלופה אולימפית. הדיסונס זה שהיום הוא היום המאושר ביותר של רז לבין הילדות, הגברים, הנשים ושני התינוקות שנמצאים שם במנהרות האלו של עזה, הוא דיסונס עצום. קשה לי שלא לחשוב עליהם. אז גם רגעי האושר האלו הקטנים והגדולים, שרז מימשה את עצמה והיא הגיעה למקום נהדר, מתערבל אצלי עם הקשים שאנחנו עוברים".

רז הרשקו אחרי הניצחון ברבע הגמר
רז הרשקו אחרי הניצחון ברבע הגמר | צילום: רויטרס

שלשום קטפה ישראל את שתי המדליות הראשונות בפריז - ולראשונה בהיסטוריה המשלחת הישראלית חגגה שתי מדליות אולימפיות ביום אחד - כאשר הג'ודוקא ענבר לניר זכתה במדליית הכסף בקטגוריית המשקל של עד 78 ק"ג בג'ודו, לאחר שהפסידה בקרב הגמר למי שמדורגת מספר אחת בעולם, אליצ'ה בלאנדי האיטלקית. מוקדם יותר, פיטר פלצ'יק ניצח בבית הניחומים את דניאל אייך השוויצרי, וקטף מדליית ארד בקטגוריית המשקל של עד 100 ק"ג.

ענבר לניר אמרה לחדשות 13: "אני שומעת מה קורה במדינה ואני מקווה שהחדשות משמחות. החלום הכי גדול שלנו היה להשמיע את התקווה, לצערנו זה לא הצליח. באתי חדורת מטרה ועוד נעשה את החושבים, ננתח את הקרב הזה, עכשיו זמן לחגוג. לא בכל יום זוכים במדליה אולימפית. איזה קהל מטורף היה פה היום, לא הפסקתי לשמוע את השם שלי. שמעו רק את הישראלים. לא נתנו לנו לרדת לשנייה בקרב. יאללה, שרז הרשקו תביא זהב".

ענבר לניר

פיטר פלצ׳יק אמר לחדשות 13: "אני רוצה להקדיש את הזכייה לכל המשפחות שדואגות ליקיריהן, לחטופים שמקווה שיחזרו במהרה. זו זכות גדולה לייצג את במדינה ברגע הכי קשה שלה. ידענו שהמשחקים האלה יהיו מיוחדים. אני מוכן לאולימפיאדת 2028 בלוס אנג׳לס. השארתי את הלב שלי על המזרן. העובדה שאורן פה איתנו זה לא מובן מאליו, הוא איבד את הדבר הכי יקר בעולם. הוא היה פה ביג טיים, הרגע האחרון שלנו על המזרן, מתחבקים, מזקק את כל התחושות".

פיטר פלצ'יק ואורן סמדג'ה באולימפיאדה
פיטר פלצ'יק ואורן סמדג'ה באולימפיאדה | צילום: הוועד האולימפי בישראל

אורן סמדג'ה, מאמן נבחרת הג'ודו הישראלית שאיבד את בנו שנפל בעזה לפני כחודש וחצי, אמר אחרי הזכייה של פלצ'יק בארד: "החיים שלי פה, ימים קשים של בכי ותסכול ודאון, כל יום התרסקתי לבד בחדר, היה לי חשוב לדבר עם אישתי לפני שבאתי לפה ורק אחרי זה עבדתי על עצמי לבוא לפה. הצוות שלי הרים אותי, מדינת ישראל לא מפחדת מכלום. הוכחנו את זה בימים האחרונים וגם פה. היה חשוב לנו לייצג את המדינה ולהרים את הדגל ההסברה שקיבלנו - זה משהו חשוב. אנחנו במלחמה פה ובכל העולם".