מכבי קורסת בדרבים בגלל הפן הפסיכולוגי?

פנינו למומחים כדי לחפש הסבר אחר למאזן העגום מול הפועל. המסקנות כאן

בקיץ 1996 מכבי ת"א והאוהדים שלה היו בשמיים. הצהובים בדיוק השלימו זכיה שניה ברצף באליפות אלא שהפעם זו לא היתה עוד הנפת צלחת, אלא עונה מופלאה שהתחילה בכמעט עליה היסטורית לשלב הבתים של ליגת האלופות והסתיימה בדאבל מוחץ וכוחני עם כדורגל יפהפה תחת דרור קשטן. המסר היה ברור - המכביזם שהלך לישון בשנות השמונים חזר סופית בגדול, ואם נבחרת ישראל המחוזקת שענתה אז לשם מכבי חיפה לא הצליחה לעמוד מול הצהובים, גם אף אחת אחרת לא תוכל בזמן הקרוב. בטח שלא הפועל ת"א, שבין משה סיני לעוד קרבות מול ההסתדרות, היתה מגיעה לדרבים רק כדי לוותר כבר במנהרה.


22:32. פער של עשרה נצחונות היה אז למכבי מול היריבה העירונית במאזן ההיסטורי, אבל אז הכל קרס. קשטן סולק, לוני הרציקוביץ' לקח את המושכות, ולמעט הבלחה ב-2003 מכבי ההיא לא חזרה אלינו. את טור הסקנדלים שייצרו בקרית שלום מחוץ למגרש כולם כבר מכירים, אבל על הדשא הלכה והתגבשה לה תופעה שמדאיגה חלקים מהקהל הצהוב יותר מכל שאר הפרשיות יחד - ההגמוניה בעיר הלכה לאיבוד, ובמהירות מבהילה. 44 דרבים שוחקו בליגה מאז 96/97. רק ב-9 מהם ניצחה מכבי בזמן שהפועל חגגה בלא פחות מ-22. במהלך התקופה הזו רשמו הצהובים 3 פעמים רצף של למעלה מ-3 שנים בלי ניצחון, כשתיקו או הפסד לחבורה של שירזי יעלה את הרצף הנוכחי ל-4 שנים בלי שמחה אמיתית ביציעים 10/11. נתון מדהים.


"מכבי עושה במכנסיים כשהיא רואה אותנו", אמר פעם יגאל אנטבי וביטא בקול רם את מה שלא מעט חושבים עמוק בפנים. כן, כשהמספרים כל כך מובהקים, גם מי שבצד המנצח מרשה לעצמו להודות שלא מדובר כאן רק על יכולת, אלא על משהו מעבר, על האקס פקטור האדום שחזק לא פחות מכל בלם, קשר, חלוץ או שוער  - הפן הפסיכולוגי. אז מה ירגישו שחקני מכבי הערב כשיגיעו לבלומפילד? מה צריך ניר לוין לומר להם לפני המשחק? האם שער מוקדם יכול להזיק יותר מלעזור? מה יעבור בבטן אם הפועל שוב תעלה ליתרון, והאם יש חשיבות לעובדה ש-80 אחוז מבלומפילד יהיה אדום? לנו אין תשובות, אז רגע לפני עוד דרבי, פנינו למומחים כדי שיסבירו לנו אם הכל בראש או רק ברגליים.


"בטוח שמכבי מגיעה עם המון מוטיבציה ולא משנה מה היה קודם", מספר פסיכולוג הספורט רפי סרברו, ומציג את הזווית שלו למצב המנטלי בו מגיעים הצהובים לדרבי: "חלק גדול מהשחקנים שהפסידו את משחקי העבר כבר לא נמצאים בקבוצה. אבל בכל זאת, יותר קל לתקשורת לדבר על זה. חשובה במיוחד ההכנה הפסיכולוגית לפני המשחק כי בדרבי נוסף עוד המון מתח".

מיכל יערון, פסיכולוגית ספורט ומנכ"לית "לעוף", דווקא לא מסכימה עם גישתו של סרברו: "ההגדרה של בעיה מנטלית במכבי מצמצמת את העומק של מה שקורה שם. זה הרבה יותר מורכב מזה. זו כל הסיטואציה שנוצרה במועדון - הקבוצתית והאישית - מול האוהדים והתקשורת. מה שקורה מסביב למגרש חשוב לא פחות".


גם ניצן רפפורט, קואצ'ר ומאמן מנטלי, נדרש לאותה סוגיה ולא נשמע אופטימי במיוחד. "מספיק רק להקשיב להצהרות של השחקנים. הם באים כדי ליהנות וכדי לא לאכזב, ניכר שהם לא כל כך מאמינים ביכולתם. כרגע, זה נראה שהם כבר מזמן ויתרו. חסר איזשהו קו שגורם להם להיות קבוצה, ומהמקום הזה הסיכוי להצליח יורד משמעותית".


מכבי תל אביב, כאמור, לא ממש הצליחה לנצח דרבי בשנים האחרונות. בהרכב הפותח של ניר לוין הערב אין אפילו שחקן אחד שטעם את טעמן של 3 נקודות מול הפועל. האם זה חיסרון? או שדווקא העובדה הזו תעבוד הפעם לטובת הצהובים? התשובות של המומחים די מפתיעות. "אני חושב שזה בסך הכל יכול לפעול לטובת מכבי", אומר סרברו, "הרצון להוכיח את עצמם כקבוצה משחק תפקיד חשוב. הם רק צריכים להיזהר מעודף מוטיבציה שתוביל אותם להחלטות לא נכונות שעלולות לעלות להם בכרטיס אדום מוקדם".

"זה לא בהכרח חיסרון כי יש לא מעט שחקנים שלא חוו הרבה דרבים", אמרה יערון, "בכל מקרה, הדרבי הזה הוא הרבה מעבר לארבע שנים האחרונות שמכבי עברה בהן כישלון אחר כישלון. גם אם היה שחקן שכבר ניצח דרבי, מדובר קודם כל בתרבות של קבוצה, שלא מצליחה לנצח".


מעבר לכך, הפועל תהיה זו שתארח את הדרבי. האם היתרון האדום ביציעים דווקא ישחק לטובת מכבי או יהיה לה לרועץ? גם כאן, התשובות לא בהכרח עולות בקנה אחד על הנורמה המקובלת. סרברו הסביר: "קרו בהיסטוריה הרבה מצבים בהם הביתיות הפכה לחיסרון. גם ככה רמת המוטיבציה הערב תהיה גבוהה כך שהשחקנים יכולים לשים בצד את מה שמתרחש ביציעים". יערון ממשיכה באותו קו: "שחקנים זקוקים לקהל ואם הוא מקלל כשלא הולך זו בעיה. בסך הכל השחקנים זקוקים לקהל, אבל הוא יכול להשפיע משני הכיוונים - גם לטובה וגם לרעה".


האם עדיף למכבי לכבוש ראשונה? ואם כן, יכול להיות שזה ילחיץ אותה? "נגד בית"ר, למכבי היו הרבה הזדמנויות וזה נגמר 0:0. הכי חשוב לכבוש שערים, לא משנה מתי", טוען רפפורט. רפי סרברו מסכם: "אני בדעה שצריך לעבוד על כל המצבים האפשריים. איך מתנהגים עם שער מוקדם ואיך מנתהגים גם אם בדקה 90 עדיין 0:0. אתה צריך להכין את עצמך לכל המצבים. אי אפשר לבוא עם פסיכולוגיה מיוחדת לדרבי. זה פשוט לא עובד ככה. צריך לעבוד כל השנה".

מי שדווקא כן הוביל את מכבי תל אביב לניצחון בדרבי הוא ניר לוין. המאמן הצהוב היה האחרון שהצליח לנצח את הפועל (מרץ 2008) ולצורך שיחזור ההישג אין ספק שהוא יצטרך לעשות משהו קצת שונה לקראת המשחק. "לוין צריך להביא לשיתוף פעולה בין השחקנים הערב, זה האתגר הכי גדול שלו", קובע רפפורט, "זו אחת הסיבות שבגללן הוא ומוטי איווניר לא הצליחו בתחילת העונה. יש במכבי הרבה אגו ולא קל לייצר שם פירגון. זו משימה קשה".


מיכל יערון שמה את האצבע על נקודה אחרת: "לא הייתי עושה בילד אפ למשחק, הלחץ גם ככה קיים. הוא צריך לתת להם מטרות מוכוונת ולא להכניס ללחץ. לוין צריך לגבש את הקבוצה לאור העקרונות שלו לאורך כל העונה ולתת פתרונות מקצועיים. הכי חשוב זה לוותר על הכוכבים ולהפוך אותם לאוסף של יחידה לוחמת".