הלוחש לשדים: תיירי הנרי, הנשק של בלגיה

לוקאקו מאוהב, מרטינס מפרגן וכולם מרוצים מהשידוך המפתיע

"לפעמים אני רואה משחק מהליגה הגרמנית השנייה. אחריו, אני בא לתיירי הנרי ושואל אותו - 'תגיד, ראית את הטקטיקה החדשה של פורטונה דיסלדורף?' והתשובה שלו היא תמיד 'כן'. הוא כנראה הבנאדם היחיד בעולם שרואה יותר כדורגל ממני".


רומלו לוקאקו ערך את הבכורה שלו עם נבחרת בלגיה בפברואר 2010. לכולם היה ברור במהרה שמדובר בחלוץ מחונן, אבל אחרי שש שנים וקצת, כאשר יורו 2016 הגיע לסיומו, לוקאקו עמד על מאזן קצת מאכזב של 17 כיבושים בלבד במדי הנבחרת, כלום לעומת מכונת השערים שהוא בקבוצות השונות בהן שיחק לאורך הקריירה.


ואז תיירי הנרי נכנס לחייו. בשנתיים של עבודה תחת הנרי, לוקאקו הוסיף למאזנו עוד 23 שערים במדים הלאומיים: "הוא הדבר הכי טוב שקרה לי. היו לי הרבה מנטורים ומאמנים נהדרים, אבל בחיים לא היה לי מישהו כמוהו. הוא הפך את המשחק שלי לטוב פי שניים", העיד חלוץ מנצ'סטר יונייטד והוא ממש לא לבד. שנתיים כ"מאמן ההתקפה" של השדים האדומים (לא יונייטד, בלגיה), הספיקו להנרי להפוך לקונצנזוס בקרב שחקני הנבחרת ולערך המוסף שכל כך היה חסר לדור הזהב המופלא הזה. אולי הפעם זה סופסוף יצליח עבור בלגיה. כרגע זה נראה טוב.



יורו 2016 הסתיים בצורה טראומטית משהו עבור בלגיה. היא אומנם לא הבריקה בשלב הבתים וסיימה רק שנייה, אבל השיטה המשונה שלחה אותה לצד הנוח של שלב הנוקאאוט והיא אכן טיילה כצפוי עם 0:4 בשמינית הגמר מול הונגריה. היריבה הבאה הייתה ווילס, משוכה די נוחה על הנייר. אז זהו, שלא. הוולשים היממו את הנבחרת של מארק וילמוטס עם 1:3 והמאמן החלש, שבזבז יותר מדי שנים של הדור הזה, סופסוף הלך הביתה.


חודש לפני היורו, רוברטו מרטינס פוטר מאברטון אחרי שלוש שנים לא יציבות במיוחד. באופן מפתיע, במקום לחפש לעצמו קבוצה חדשה באנגליה, שם זכה ללא מעט הצלחות, הוא לקח את התפקיד בנבחרת בלגיה. את רוב השחקנים שלה הוא בכל מקרה כבר הכיר מהפרמיירליג (12 מ-23 הבלגים במונדיאל משחקים באנגליה). במקביל לכל זה, תיירי הנרי קיווה להפוך למאמן הקבוצה עד גיל 18 של ארסנל ולהתקרב למשרת המאמן הראשי במועדון בו הפך לאגדה כשחקן, אחרי כמה שנים בהן הוא הוזכר כאחד היורשים האפשריים של ארסן ונגר.


אלא שוונגר החליט שהוא לא רוצה את הנרי עם הנוער של התותחנים, כי חשש שבן ארצו לא יוכל לתמרן טוב מספיק בין העבודה שלו כפרשן בסקיי ספורטס. הנרי הבין את הרמז וחיפש לעצמו כיוון אחר. בהתאחדות הבלגית בדיוק נתנו למרטינס חוזה מכובד של כ-900 אלף יורו לשנה וידעו שלא יוכלו להציע להנרי יותר מדי כסף, אבל חלוץ העבר לא רצה יותר מדי בכל מקרה. מ"סקיי ספורטס" הוא מרוויח לא פחות מ-6 מיליון יורו לשנה, כך שאת ה-8,000 יורו לחודש שהוא מקבל מהעבודה עם נבחרת בלגיה, הוא החליט לתרום לצדקה: "אני עם נבחרת בלגיה כדי ללמוד ולהתפתח כמאמן", הסביר, "אני עושה כאן את התואר השני שלי. זה ממש לא בשביל הכסף".


כנראה שזו גם הדרך הנכונה יותר עבורו להתקדם, אם הנרי אכן רוצה להפוך למאמן משמעותי בעתיד. במקום להיכנס לסיר הלחץ בארסנל, ועוד כיורשו של ונגר ועם כל הציפיות האדירות שהיו מגיעות מהקהל, הנרי בונה לעצמו דרך בלגיה מסלול טוב יותר וכבר זכה בצרפת לתואר "מנהיג ההתקפה הבלגית". השלב הבא יהיה לקחת משרת אימון במועדון צנוע יחסית, משהו כמו שעשה פטריק ויירה עם ניו יורק סיטי FC ורק אז, להתחיל לחשוב על ארסנל ולהיכנס לאצטדיון האמירויות מהדלת הראשית.



בינתיים כאמור, הוא עוזר לבלגיה ולא לצרפת. זה גרם לאי אילו אנשים בצרפת להיות לא ממש מרוצים וזה יחמיר אם וכאשר הנבחרות הללו ייפגשו בחצי הגמר. הנרי הוא לא אלוף העולם היחיד שהגיע למונדיאל הזה כעוזר מאמן. מלך שערי המונדיאלים בכל הזמנים, מירוסלב קלוזה, משמש כאחד מעוזריו של יואכים לב, אך בעוד אלה כבר ארזו מזוודות ועזבו את רוסיה, התפוקה של הנרי ממשיכה להיות מרשימה.


במונדיאל הקודם בלגיה כבשה שישה שערים בחמישה משחקים. ביורו האחרון השתפרה עד לתשעה שערים בחמישה משחקים. במוקדמות המונדיאל הנוכחי לעומת זאת, היא כבר התפוצצה עם 43 שערים בעשרה משחקים (מה שהוביל ל-28 נקודות מ-30 אפשריות והעפלה קלילה) וגם בטורניר עצמו השדים האדומים ממשיכים למצוא, סופסוף, את הדרך לשלב את כוכבי העל שיש להם בחלק הקדמי ובראשם קווין דה בראונה, אדן הזאר ולוקאקו.


אחרי שהעלייה למונדיאל הובטחה, גם מרטינס שיבח את הסייד קיק שלו: "היה לתיירי חלק גדול מאוד בהצלחה שלנו במוקדמות. איכות העבודה שלו מרשימה. הוא דורש מצוינות, כמו בתקופה שלו כשחקן. גם יש לו את הניסיון, בתור מי שכבר זכה במונדיאל וזה חשוב לנבחרת שלנו. זה עוזר לנו לעבור הרבה משוכות מנטליות שהיו פה בשנים קודמות. בנבחרת, אתה לא מקבל את השחקנים להרבה זמן ותיירי עוזר לנו למקסם את הזמן שכן יש לנו עם השחקנים. עבור כל חלוץ, לדבר ולעבוד עם תיירי על תנועה ברחבה זה בונוס ענק".



ואכן, השחקן שהכי מרוויח מהנרי הוא לוקאקו, שכבש 11 שערים במוקדמות ועוד ארבעה בשני משחקים במונדיאל הזה. באותו ריאיון ל"פליירס טריביון" לפני הטורניר, לוקאקו אמר גם: "לא היה קל בהתחלה לעבוד עם הנרי, כי הוא זכה בכל דבר אפשרי וזה קצת מלחיץ. כשעבדתי עם דרוגבה בצ'לסי, הייתי מתחרה איתו. הוא היה האליל שלי ולימד אותי כל כך הרבה, אבל גם רציתי לשחק על חשבונו. כאן זה שונה. הוא עוזר לי עם כל אלמנט במשחק. המודעות שלי למשחק, הכישורים, הבעיטה והריכוז מול השער, התנועות והפעולות, הכל השתפר כמו שלא חשבתי שיכול לקרות. הוא מלמד אותי איפה אני צריך להיות על המגרש. אני אוהב לבוא משום מקום ולכבוש, כי זה מה ששחקנים גדולים עושים. למדתי ממנו המון בשנתיים האלה".


השיחות של הנרי עם שחקני הנבחרת, רגע לפני שהם עולים למחצית השנייה במשחקי המונדיאל האלה, נקלטות שוב ושוב במצלמות. במשחק הראשון של בלגיה בטורניר, מול פנמה, היא התקשתה לפצח את הבונקר שמולה וירדה להפסקה בשוויון 0:0 מפתיע. במקום סנסציה, שהייתה מכניסה את בלגיה פעם נוספת ללחץ אטומי, הנבחרת השתחררה לחלוטין במחצית השנייה וכבשה שלושה שערים, הראשון שבהם כבר בדקה ה-47. במשחק הבא מול טוניסיה, הבלגים כבשו בדקה ה-51. במשחק השלישי מול אנגליה, הם שוב מצאו את הרשת בדקה ה-51. זה לא מקרי.


אחרי הגולאסו של עדנאן ינוזאי מול אנגליה, הנרי היה הראשון לזנק באושר מהספסל: "אני צריך להקשיב טוב לכל מה שהוא אומר", אמר היהלום הדי מבוזבז, שאולי ייעזר בהנרי כדי לחזור להיות שחקן משמעותי יותר. "תיירי מספר לנו סיפורים על הימים שלו כשחקן, מהזכייה במונדיאל וזה מעורר בנו השראה", הוסיף טובי אלדרוירלד, "לניסיון שלו בטורניר כזה ולנוכחות שלו איתנו יש השפעה מאוד חיובית".


ביום רביעי, רגע לפני שהאימון המסכם של בלגיה לקראת אנגליה יצא לדרך, הנרי ועוזר המאמן הבכיר של הנבחרת, גרהאם ג'ונס (יד ימינו של מרטינס בעשור האחרון), עלו לכר הדשא. הנרי לקח כדור, ג'ונס ניסה "לעשות הגנה" ואתם יכולים להבין שזה לא נגמר טוב במיוחד עבורו. בלגיה הרוויחה, כמעט בחינם, את אחד הנשקים הסודיים הכי טובים במונדיאל הזה. והוא אפילו לא כזה סודי. הוא פ----ג תיירי הנרי.