מטאור רוסי: גולובין הסנסציה של המונדיאל

מהטיפים של נאתכו ועד להצלחה של הקשר עם המארחת בטורניר

עבור רוב שחקני נבחרת רוסיה, גביע העולם הביתי הפך לסוג של רנסנס. שחקני ספסל כמו ארטיום דזיובה ודניס צ'רישב, שהקריירה שלהם עמדה במקום, עלו מהספסל במשחק הראשון מול סעודיה והפכו לפתע למוציאים העיקריים לפועל. עבור הוותיקים כמו סרגי איגנשביץ', יורי ז'ירקוב ואלכסנדר סאמדוב זוהי במידה רבה "תחיית המתים". אבל אם יש שחקן אחד שבשבילו המונדיאל יכול לשמש קרש קפיצה לרמות הגבוהות ביותר אז קוראים לו אלכסנדר גולובין.


לעיניים הבוחנות של ולדימיר פוטין, גולובין היה הדינמו של רוסיה במשחק הפתיחה. הוא בישל שני שערים יוצאים מהכלל, הוביל את הכדור למתפרצות קטלניות וביחד עם הדחיפה של הקהל המקומי בלוז'ניקי נראה כמו רקדן הבלט בתיאטרון המוסקבאי, כשהוא מקנח בשער בכדור חופשי מרהיב. גם בהגנה הקשר המחונן של צסק"א מוסקבה, המתפקד בנבחרת כ-50:50, מספק קבלות. הוא בעל כושר סיבולת יוצא מהכלל והשלים בשני המשחקים הראשונים הכי הרבה קילומטרז' – כמעט 13 קמ"ש – מבין 736 הכדורגלנים.


גולובין הוא חלק ממשהו הרבה יותר גדול שמתחולל ברוסיה בימים אלו. להזכירם ה-1:3 על מצרים, במשחק שבו הקשר היה מעט יותר מאופק מבחינה התקפית, הבטיח לה למעשה את העלייה לשמינית הגמר וקבע עובדה בלתי נתפסת: עם מאזן שערים של 1:8 אחרי שני משחקים מדובר בפתיחה הטובה ביותר בהיסטוריה למדינה מארחת. אלא שבמשחק האחרון על ראשות הבית, גולובין זכה למנוחה ובלעדיו לרוסים לא היה סיכוי מול אורווגואי שניצחה 1:3 ושמה בפרופורציות את ההישג של המדינה המארחת.


בחזרה לגולובין. מי שגילה את הילד שנולד בסיביר היה מאמן צסק"א הקודם ליאוניד סלוצקי, שמכנה אותו "הכישרון הרוסי הגדול ביותר בימינו". ב-2014, שנה אחרי שעזר לרוסיה לזכות ביורו עד גיל 17, גולובין עלה מקבוצת הנוער של צסק"א בעודו בן 18 והשתלב בהדרגה בבוגרים. בעונתו השנייה זכה באליפות רוסיה ובשתי העונות האחרונות הוא פספס רק שלושה משחקים ולמרות שהקבוצה לא השיגה את המטרות שלה (ראתה את יריבותיה ספרטק ולוקומוטיב זוכות באליפות), היה ברור שמדובר רק בתחנת מעבר עבור השחקן שהחל את דרכו בכדורגל אולמות.

ביורו 2016, תחת סלוצקי, נטל הקשר הדינמי חלק מטורניר המאכזב של רוסיה, שבו סיימה ללא ניצחון והודחה בשלב הבתים. "כשגולובין החל לשחק עבור צסק"א, השקעתי הרבה מאמץ בהתפתחות שלו ולא רציתי לעזוב את המועדון לפני שהוא יהפוך לשחקן הרכב קבוע. זה כמו ילד שכבר לא צריך את העזרה של ההורים יותר", סיפר סלוצקי באחד הראיונות לפני הטורניר על הפליימיקר בן ה-22 שיכול לשמש בכל תפקיד בקישור ונראה שמפלס את דרכו לתהילה.


אחד שכנראה מכיר את הקשר המחונן הכי טוב הוא ביברס נאתכו שהיה סוג של מנטור בשביל גולובין בארבע השנים האחרונות וחזה מקרוב בהתפתחות שלו. "תמיד ניסיתי לעזור לו, במיוחד כשהיה צעיר מאוד וחסר ביטחון. אלכסנדר ביקש ממני שארגיע את שאר החברים לקבוצה, אחרי שהוא ביצע טעות. הוא היה ילד מאוד ביישן", סיפר קפטן נבחרת ישראל לאתר ערוץ הספורט, שמשוכנע כי "בתוך שנה או שנתיים כאשר ישפר את המספרים שלו הוא יהפוך לכוכב בעל שם עולמי".


מה כל כך מיוחד בו? "אלכסנדר הוא שחקן עם יכולת אישית מאוד גבוהה. קשה לקחת לו את הכדור. הוא משנה מהירות בצורה חדה מאוד וטוב במשחק ההגנה. לא פשוט לעבור אותו", מצהיר נאתכו שמסמן גם את נקודות התורפה. "לדעתי הוא צריך לשפר את העניין של המשחק בנגיעה-שתיים. מתי להחזיק ומתי לשחרר את הכדור. הוא צריך לעבוד על זה יותר, ולשחק יותר לעומק ולא לרוחב. אלה דברים שקשורים לניסיון".


עוד לפני פתיחת המונדיאל החלו לזרום דיווחים על מעבר אפשרי של גולובין לליגה בכירה באירופה, כאשר יובנטוס נראית כמועמדת הכי רצינית לקלוט אותו כחלק מהניסיון להצעיר את הקבוצה הזקנה מטורינו. לגולובין אין סעיף יציאה, אבל על פי הדיווחים צסק"א תדרוש עליו לפחות 30 מיליון יורו. ברוסיה מספרים שהבחור הצעיר כבר החל ללמוד אנגלית וחולם עדיין לעבור לליגה האנגלית, גם שם יש לו ביקוש בעיקר מארסנל (מולה הבקיע שער נפלא בכדור חופשי בליגה האירופית העונה) וצ'לסי, אם להאמין לכלי התקשורת בממלכה.



גולובין מקווה ללכת בדרכם של שחקנים רוסים כמו אנדריי ארשבין, רומן פבליוצ'נקו או אלכנסדר קרז'אקוב, שהובילו את רוסיה לחצי גמר יורו 2008 ולאחר מכן עזבו את הקן לטובת מערב אירופה. לא כולם הצליחו במיוחד, אבל הפעם אולי זה יהיה שונה.  בשנים האחרונות יש האטה גדולה בתחום ורוב הכישרונות הצעירים נשארים במוסקבה או סנט פטרסבורג. "זה נכון שהרוסים לא נוטים לעבור לקבוצות אחרות באירופה. הם מעדיפים את הנוחות של הבית ובטח שהכסף כאן הוא גדול. אבל אני יודע שגולובין מאוד רוצה להצליח", מספר נאתכו.


עוד לפני אירופה, יש משהו פעוט שגולובין חולם להשלים. אחרי שרוסיה העפילה לשמינית הגמר והלחץ הגדול ירד מהשחקנים והמאמן סטניסלב צ'רצ'סוב, אפשר לחלום אפילו יותר רחוק. "אם רוסיה רוצה לעשות משהו גדול במונדיאל הזה היא חייבת את גולובין מצוין במשחקים הבאים", טוען נאתכו. הופעה גדולה מול ספרד, יכולה להקפיץ את המחיר שלו עוד יותר.