באוויר, בים וביבשה: מיטב השערים במונדיאל

לא רק מראדונה ופלה. מצעד אלטרנטיבי של רגעי הקסם הגדולים

חלקם היו שחקנים גדולים שהתברכו ברגע קסום אחד (לפחות) שייקחו לכל החיים, היתר פשוט היו במקום הנכון ובזמן הנכון. בכל ארבע שנים לפני פתיחת המונדיאל אנחנו נזכרים בהם שוב ושוב. לפניכם מצעד השערים הגדולים של המונדיאל, עם טוויסט קטן. הפעם לא מדובר בדירוג שגרתי, אלא בהחלטה מוסכמת על 10 השערים הבולטים לפי 10 קטגוריות שונות ומשונות. ברור לנו שהרבה מקופחים נותרו מאחור. לא מסכימים? טקבקו.

השער הכי יפה שהובקע בשחור לבן - פלה (ברזיל - שבדיה, 1958)
כמה אומץ ותעוזה היו לו לפלה. אז נער צנום בן 17 עם כישרון נדיר, חוש מטורף לשערים ורעב להצלחה. ילד הפלא של הכדורגל הברזילאי נכנס לתודעה העולמית בטורניר בשבדיה והוביל את הסלסאו לזכייה הראשונה שלה במונדיאל. ההקפצה מעל המגן השבדי והבעיטה מהאוויר במשחק הגמר הכתירה אותו למלך החדש של הכדורגל.


השער הכי יפה מתוך הרחבה - דניס ברגקאמפ (הולנד - ארגנטינה 1998)
כמה שהולנד מתגעגעת לימים בהם היו לה כוכבי על. לדניס ברגקאמפ היה מעמד של רוק סטאר בכדורגל האורנג'י גם משום שניחן בהמון קלאס שבא לידי ביטוי באופן המושלם ברבע גמר במארסיי. ההשתלטות על הכדור מחצי מגרש, הזריקה של רוברטו אז'אלה והבעיטה עם המלא - היו שלוש נגיעות רצופות של כישוף והובילו את ההולנדים לחצי הגמר.


השער הכי יפה מהאוויר - מנואל נגרטה (מקסיקו - בולגריה 1986)
תאמינו או לא אבל השער הזה נבחר לגדול בכל הזמנים על ידי הגולשים במשאל פיפ"א האחרון. אפשר כמובן להטיל בספק בכך, אבל מה שבטוח מדובר באחד השערים המיוחדים אי פעם. הקשר המקסיקני התרומם 150 סנטימטרים מעל פני הדשא ושלח בעיטת קראטה מקצה הרחבה ששוגרה ב-47 קילומטרים לשעה ועזר לנבחרת המארחת להעפיל לרבע הגמר.


השער הכי יפה מהזווית הכי קשה - גיאורגי האג'י (רומניה - קולומביה 1994)
היה איזה רגע במשחק שלמעלה מ-90 אלף אוהדים ברוז בול שאלו "מה לעזאזל הוא עושה?". אבל לגיאורגי חאג'י, כנראה גדול שחקני רומניה בכל הזמנים, הייתה תמיד היכולת לקרוא מהלך אחד קדימה. איליה דומיטרסקו נותר חופשי בתוך הרחבה, בעוד מספר 10 בצהוב ראה את אוסקר קורדובה מחוץ לשער ובעט כדור קשתי שנכנס לחיבורים הרחוקים. גאון כבר אמרנו?


השער הכי יפה מחוץ לרחבה - אדר (ברזיל - ברה"מ, 1982)
בעיניי רבים, נחשבה ברזיל של טלה סנטנה לנבחרת הגדולה אי פעם שלא זכתה בגביע העולם. אבל עוד לפני מפח הנפש מול איטליה של פאולו רוסי, הסלסאו עשו צחוק מכל האחרות וסיפקו כדורגל ספקטקולרי. שער הניצחון מול ברית המועצות בשלב הבתים הוא תמצית היופי. החל מפתיחת הרגליים של זיקו דרך ההקפצה ועד לבעיטה מהאוויר של אדר לרשת.


השער הכי יפה שהובקע עם שימוש בקורות - חאמס רודריגס (קולומביה - אורוגוואי, 2014)
העצירה על החזה, בעיטת התותח, הנשיקה למשקוף והצלילה לרשת של פרננדו מוסלרה. בשער של חאמס רודריגס היו את כל המרכיבים לשערים שיצורפו לאחר מכן להיכל התהילה של המשחק. מלך שערי המונדיאל בברזיל נכנס לרשימה המפוארת ואף אחד לא יכול להוציא אותו משם.


השער הקבוצתי הכי יפה - אסטבן קמביאסו (ארגנטינה - סרביה 2006)
אלה היו 54 שניות מהפנטות שכללו 25 מסירות ובסופו של דבר אסטבן קמביאסו ביצע דאבל פס אחד אחרון עם הרנאן קרספו שהחזיר לו בעקב, לפני שהקשר שלח שמאלית אדירה לרשת. ארגנטינה הביסה 0:6 את הנבחרת מהבלקן, ולמרות שלא עמדה בציפיות והודחה ברבע הגמר, השער הזה יישאר חקוק לנצח.


השער הכי יפה בבעיטה חופשית - טאופילו קוביאס (פרו - סקוטלנד 1978)
יש בעיטות חופשיות שהולכות לחיבורים ויש את מה ששיגר קוביאס לרשת של הסקוטים המסכנים. דבר כזה עדיין לא היה וטרם נראה מאז בתולדות המונדיאלים. בעיטה חופשית שמבוצעת עם החלק החיצוני של הרגל. הכוכב הפרואני שהדהים את העולם במקסיקו 70', חזר לקרוע רשתות גם שמונה שנים מאוחר יותר. מאיפה זה בא לו?


השער הכי יפה שהובקע בנגיחה - רובין ואן פרסי (הולנד - ספרד 2014)
למשחק הזה, שהסתיים ב-1:5 מדהים לטובת הולנד, יש מקום בספרי ההיסטוריה של המונדיאלים. האוראנג' דרסו והשפילו את אלופת העולם כבר במשחק הראשון, כשרגע אחד בלט מעל כולם. ואן פרסי קיבל כדור ארוך מדיילי בלינד, ביצע זינוק מרהיב שהפך לאחד הגיפים הכי מפורסמים ברשת והמשיך בנגיחה קשתית לרשת של איקר קסיאס המסכן.


שער הסלאלום הגדול מכולם - דייגו מראדונה (ארגנטינה - אנגליה 1986)
מה עוד ניתן לומר שלא נכתב וסופר על הרגע הזה? ארבע דקות בלבד אחרי "יד האלוהים", האשף הארגנטינאי עבר את מחצית המגרש ב-11 שניות, העיף חמישה אנגלים מסכנים לצד הדרך והשחיל את הכדור לרשת של פיטר שילטון. קבלו את "שער המאה" של מלך המונדיאל במקסיקו. צפייה מהנה.