איזה יופי של קבוצה: 30 שנה לאליפות בית"ר

מלמיליאן ומלכה חזרו לצלחת הראשונה וניתחו מתי התואר ישוב

יש משהו קסום באליפות הראשונה, רגע בו תקרת הזכוכית נשברת, ונותנת את הבמה להתפרצות רגשות בלתי נשלטת. ב-2 במאי 1987 הגיע הרגע של בית"ר ירושלים. הצהובים שחורים שהיו כל כך קרובים לצלחת "אירחו" בבלומפילד את מכבי ת"א למשחק שהתקיים בסמוך לערב יום הזיכרון.

שום דבר לא עצר את החבורה של דרור קשטן באותו יום מויחד. 13 אלף אוהדים ראו את סמי מלכה כובש מ-25 מטרים את הראשון, ואת שלמה שירזי מכפיל ונותן את האות לחגיגות. אלי אוחנה, אורי מלמיליאן, סמי מלכה ועוד הונפו על הכתפיים והפכו לגיבורים שלנצח ייכנסו להיכל התהילה של המועדון הבית"רי.


30 שנה אחרי, חזרנו לגיבורים של אותה אליפות קסומה, וניסינו להבין האם בית"ר הנוכחית יכולה להניף שוב את הצלחת. "היתה לנו צמרמורת, ראינו מה שקורה מסביב, והבנו מה הכוונה כשאומרים שבית"ר היא הקבוצה של המדינה. כל הזמן היינו בתשוקה לקחת אליפות. זה ישב לנו בראש איך בשנים הקודמות היינו קרובים וזה לא הולך לנו. פחדנו שזה יברח לנו", סמי מלכה שיחזר. "ככל שהעונה התקדמה, הייתה תחושה שאוי ואבוי אם לא נזכה באליפות. הבהירו לנו שזה פספוס ענק ופחדנו שזה עוד פעם יחמוק לנו מבין האצבעות", הוסיף אורי מלמיליאן.


מלכה חזר לרגע ההוא בו כבש במשחק האליפות את שער היתרון שהרעיד את בלומפילד: "עד היום מזכירים לי את השער הזה, איפה שאני הולך מזכירים לי את שער האליפות. זה משהו שלא יישכח לעד. בית"ר אומנם זכתה בעוד אליפויות, אבל אין כמו הפעם הראשונה".

מתי האליפות תחזור לעיר הבירה?
9 שנים חלפו מאז האליפות האחרונה של בית"ר ירושלים, ונדמה שהצהובים השחורים כבר לא מאיימים על הצלחת. אומנם תחת אלי טביב הקבוצה מהבירה חזרה לצמרת וקרובה להשגת כרטיס לאירופה זו השנה השלישית ברציפות, אבל פער של 27 נקודות מהמקום הראשון זה הרבה יותר מדי בשביל מועדון ענק כמו בית"ר.


"היום לזכות באליפות זה לא כמו פעם. מי שזכה באליפות זה מי שהיה לו את שחקני הבית הכי טובים", ניתח מלמיליאן, "היום צריך הרבה כסף כדי לזכות באליפות, הנשמה לבד לא מביאה אליפות".


מלכה חיזק את דברי מלמיליאן, אבל הבהיר שלדעתו המצב הפיך: "בית"ר ירושלים היום נראית טוב, אבל אחת הבעיות שלה היא שאין לה עומק. ב"ש לוקחת אליפות כי יש לה 18 שחקנים שהיא יכולה להשתמש בהם. כשיש את האמצעים, יש את האפשרות לשחקני העומק".


יחד עם זאת, השניים הבהירו שלא כדאי לסתום את הגולל על עתיד בית"ר בפסגת הכדורגל הישראלי. "אני מאמין שאם טביב ישקיע היא יכולה לרוץ עד הסוף. לבית"ר יש קהל אדיר מכל הארץ שמגיע לו אליפות ושווה לבד הרבה נקודות. לשחקנים שגדלו במחלקת הנוער יש תשוקה וכישרון, ואם יביאו להם את החיזוק הנכון, אליפות היא יעד ריאלי", מלכה ניתח, "צריך לשנות בבית"ר את התפיסה כי הם בכלל לא חושבים על האופציה הזאת של זכייה באליפות. אם מראש הם יצהירו שהם רוצים לזכות באליפות והקהל יילך עם טביב, אני מאמין שאפשר לעשות את זה".

מלמיליאן חיזק את דברי מלכה לגבי החשיבות של תמיכת הקהל, אבל הבהיר בסיום שזמנים השתנו: "פעם הסגל של בית"ר היה מורכב כולו מירושלמים שאוהדים של הקבוצה. ברגע שאוהדים הופכים לשחקנים, הם שורפים את הדשא. היום קבוצות לוקחות אליפות עם שחקן בית אחד, כי הכסף מדבר".

"קשה מאוד לזכות באליפות עם תקציב של 30/40 מיליון ש"ח, אבל טביב עושה קסמים בבית"ר ומצליח איפה שבעלי קבוצות עשירים ממנו נכשלים. הקהל זה לא רק השחקן ה-12, אלא גם ה-13 וה-14. ברמת המועדון, בית"ר ירושלים שווה אליפות, אבל זמנים השתנו", סיים מלמיליאן את דבריו.