באו למילואים: המשימה שלקחה נבחרת מקסיקו

בצל משחקי גביע הזהב, הררה הביא סגל משני והמון ציפיות

זאת הפעם התשיעית ברציפות שמקסיקו תשתתף כאורחת קבועה בקופה אמריקה. וצריך לומר שמלבד הגמר ב-1993, אליו הגיעה כבר בהופעת הבכורה בטורניר, הנבחרת ממרכז היבשת היא יריבה שלא ממש עשתה יותר מדי צרות לנבחרות הדרום אמריקאיות הגדולות. גם הפעם היא לא נחשבת לאחת הפייבוריטיות להניף את הגביע. אם שאלתם מדוע, התשובה די פשוטה. אם היא מקובלת על הדעת, זה כבר נושא אחר. ב-7 ביולי ייצא לדרך בארצות הברית ובקנדה גביע הזהב - אליפות צפון ומרכז אמריקה. גם שם תשחק מקסיקו, בסגל אחר, כשהמטרה העיקרית היא לזכות כדי להבטיח את מקומה בגביע הקונפדרציות, שייערך בקיץ 2017 ברוסיה.

מקסיקו שבתה את לבם של לא מעט אוהדים במונדיאל האחרון. ההתלהבות, השחקנים המוכשרים ומיגל הררה מטורף אחד על הקווים הראו את החוזק של הנבחרת, שהתאוששה ממשבר גדול שכמעט מנע ממנה להגיע לברזיל בקיץ הקודם. אם היו כאלה שדמיינו מפגשים מרתקים בקופה בין הטריקולור לקולומביה וארגנטינה לדוגמא, המקסיקנים המשיכו לשמור על הקו מהשנים הקודמות בכל מה שקשור לקופה: הסגל המשני מגיע לטורניר, את הבמה יקבלו שחקנים מהנבחרת הצעירה וההתרכזות העיקרית היא בגביע הזהב.


לשם השוואה, בסגל שזימן הררה לגביע הזהב אפשר למצוא את כל הכוכבים המקסיקנים הגדולים: צ'יצ'אריטו, קרלוס ולה, גיירמו אוצ'ואה, ג'יובאני דוס סנטוס, הקטור הררה ואנדרס גווארדאדו. אף אחד מהם לא נמצא ברשימה שבחר המאמן לקופה אמריקה. ועדיין, זה לא מנע ממנו לשחרר אמירה מעניינת מאוד לקראת הטורניר בצ'ילה: "זימנו סגל שהמטרה שלו היא להגיע לגמר. אומרים עלינו שאנחנו מגיעים עם המילואים של הנבחרת, אבל אני מבטיח שנגרום ליריבות שלנו להיות מורתעות. נציג יכולת שונה לחלוטין מהאליפות הקודמת". אז, בקופה 2011, הטריקולור סיימה במקום האחרון בבית שכלל את צ'ילה, אורוגוואי ופרו.

יכול להיות שהררה מאמין בשחקנים מהליגה המקסיקנית, בה אימן כל הקריירה, עד כדי כך שהוא חושב שהוא יכול לאיים על הגדולות של דרום אמריקה גם עם רשימה שמלאה ב-19 שחקנים משם. ועדיין, אם מקסיקו תגיע רחוק בקופה, זאת תהיה הפתעה. מאמן הטריקולור דיבר על הסגל שבחר ועל להפחיד את שאר הנבחרות, אבל אם הוא רוצה ללכת עד הסוף, הכוח לכך נמצא אצלו. בניגוד לקבוצות כמו ברצלונה, לאיש על הקווים במקסיקו כיום יש חשיבות עצומה. הגישה של לעולם לא להרים ידיים, סחיטת יותר ממאה אחוזים משחקנים אלמוניים. אם הררה יהיה במיטבו, רוב הסיכויים שגם הנבחרת שלו.


הררה לא ירוץ על הדשא, אבל כדי שהוא יוכל לעמוד במילה שלו ונבחרת צעירה שמבוססת על שחקנים מהליגה המקומית תשאף גבוה, הוא לקח איתו את המאמן על המגרש: רפא מארקס. עבור הקפטן הוותיק מדובר בסגירת מעגל. בקופה 1999, בו סיימו המקסיקנים במקום השלישי, הבלם ערך את הופעת הבכורה שלו, שבהמשך זיכתה אותו בתשומת לבם של מועדונים באירופה וסללה דרכו למונאקו. הכוכב בן ה-36 העדיף לוותר על גביע הזהב ולהיות המבוגר האחראי בסגל לטורניר בצ'ילה, בו כנראה יערוך את ההופעות האחרונות שלו במדים הלאומיים.


הכבוד כלפי מארקס, הכדורגלן המקסיקני המעוטר ביותר, הוא עצום. כשהררה קיבל את הנבחרת במוקדמות מונדיאל 2014 והביע זעמו על חוסר המחויבות לטענתו של השחקנים שמשחקים באירופה, הוא לא כלל את הקפטן והודיע שהוא השחקן הראשון שיבחר לסגל שלו. גם בקופה הוא בחר לעשות זאת ולקדם את האמונה שלו ש"מקסיקו תעשה משהו שאנשים ידברו עליו". הטריקולור הוגרלה בשלב הבתים עם צ'ילה, אקוואדור ובוליביה, הם בהחלט יכולים לעבור אותו, אבל המבחן לדברים שאמר המאמן, אם וכאשר, יהיה בשלב הבא.


השאיפה הגדולה של הררה היא שעם הטירוף שהוא יחדיר בשחקנים, הם אולי יבואו אלמוניים וצעירים, אבל יסיימו את הקופה בתור אלה שגנבו את ההצגה. במושגים מקסיקניים, לטריקולור יש את שני המורים הטובים ביותר לחבורת הילדים שתגיע לטורניר בצ'ילה, שכנראה נוצץ יותר מאי פעם בשל כמות הכוכבים שישחקו בו. עבור השחקנים הצעירים מהליגה במקסיקו, זאת הזדמנות ענקית לקפיצת המדרגה לליגות הגדולות של אירופה. צ'אנס להטביע חותם בנבחרת ששם המשחק בה הוא תשוקה, שכדי להשיג אותה הם יצטרכו לחזור אחורה בזמן. או במילים אחרות: להיות ב-2015 כמו מארקס של 1999.