זן נדיר: אג'ידה רוצה לעצור את מכבי ת"א

הדרך של הניגרי לברזיל עוברת ביפו. סיפור על איש מיוחד

אליניב ברדה, מאור בוזגלו, סיראז' נסאר ודובב גבאי. כשחושבים על השחקנים שרשומים על ההצלחה של הפועל באר שבע העונה, מיד מסתכלים על החלק הקדמי של אלישע לוי. אבל קצת הרחק מאור הזרקורים והכי רחוק שאפשר משחקני ההתקפה של קבוצתו, עומד לו בין הקורות אוסטין אג'ידה, שוערה הניגרי של ב"ש.


אג'ידה ספג עד כה רק 13 שערי ליגה, המספך הנמוך ביותר לצד אחד – חואן פאבלו קולינאס – ממכבי תל אביב. בכלל, מאז המשחק הקודם מול הצהובים ספג הניגרי רק 5 שערים בסיבוב שלם. ביום ראשון יסגור השוער של אלישע לוי מעגל כשיפגוש פעם נוספת את ההתקפה הטובה בליגה, זו שכבשה 45 שערים ומפרקת כל קבוצה בבלומפילד.

שאלת השאלות סביב אגידה היא האם העונה הטובה שלו הגיעה בזכות שיפור ביכולתו, או כתוצאה מכך שהקבוצה הפכה מקבוצת תחתית לקבוצה שנאבקת בגלוי ומוצהר על תואר האליפות?


הרומן של אג'ידה עם הכדורגל הישראלי החל בדצמבר 2009. שניר דורי, שוער הפועל פ"ת, נפצע בצורה קשה ובמלאבס חיפשו מחליף. השם הראשון שעלה היה דראגוסלב יבריץ', אקס מכבי ת"א, אך העלויות שלו היו גבוהות מדי, והניגרי ששיחק בבאסטיה מהליגה הצרפתית השנייה הגיע לאם המושבות.


"יש שני סוגי מנהיגים – שקט וקולני. אג'ידה הוא מהסוג השקט", אומר מאמנו בהפועל פ"ת, גילי לנדאו ומוסיף: " יש לשחקנים האחרים יראת כבוד כלפיו. הוא לא שוער של פוזות. אלא של תכל'ס. השנה הוא מנהיג את הקבוצה. אחרי קשיי ההסתגלות של העונה שעברה, הוא הפך את ההגנה של ב"ש לטובה יותר. איך אומר המשפט? יש שוער בשער".
 
הניגרי מזכיר את השוערים מהדורות הקודמים. גדולים פיזית, בעלי נוכחות ברחבה וכאלה שלא צריכים לזנק לכל כדור כי יש להם מיקום מצויין. "הוא יציב מאוד, הופך כדורים קשים לקלים. הוא לא צריך כמעט להתעופף כי יש לו רגליים חזקות מאוד", אומרים במועדון.


שוער העבר בוני גינצבורג, חושב מעט אחרת: "אני לא חושב שהתואר העונה בב"ש יקום וייפול על אג'ידה. הוא שוער טוב, אבל נהנה מזה שהוא בקבוצה טובה". כשמדברים על היכולת של אג'ידה, קשה להתעלם מההשוואות לאניימה, שוער ניגרי נוסף שהביא תארים להפועל ולמכבי ת"א. שוער ב"ש מודע למאבק בין השניים ומבין היטב שליריבו יש יתרון בכך שהוא משחק בליגה הצרפתית. ולמרות זאת, במשחק הידידות מול איטליה לפני כשלושה חודשים, אג'ידה היה זה שפתח, אך נפצע והוחלף.

גינצבורג חושב שאין מה להשוות: "אני לא חושב שהוא אניימה, אך הוא שוער ליגה טוב. אניימה הביא אליפויות ואני לא רואה אותו משחק במונדיאל על חשבונו". גם לנדאו מסכים עם שוער העבר: "אג'ידה ואניימה הם שני סוגי שוערים שונים - כמו צ'אנוב ואובארוב. שניהם מצויינים, אבל המקדמה של אניימה זה שהוא כבר שיחק במונדיאל האחרון וכמובן שהוא משחק בליגה עדיפה על ליגת העל".


יש משהו בשקט הנפשי ובהתנהלות של הניגרי, שגורם לכל מי ששיחק איתו ומכיר אותו להתאהב. בב"ש מספרים על אדם מעט שונה בנוף הכדורגל, בחור נעים הליכות שקורא הרבה ספרים: "הוא מכיר את התנ"ך והיהדות יותר מהרבה ישראלים שאני מכיר", אמר השבוע שחקן בקבוצה. בכלל, אג'ידה בחור מאמין שבתחילת כל משחק נוהג ללכת על קו האמצע של המגרש עם ידיים פרושות לצדדים. המשמעות? השוער מתפלל שאף שחקן משתי הקבוצות לא ייפצע ושכולם יסיימו את המשחק בריאים ושלמים.


חבר לקבוצה מספר על "איש משפחה למופת. בכל זמן פנוי הוא עם אשתו והילד, לא תראו אותו יוצא לבלות עם השחקנים", וגם גילי לנדאו מחזק: "איש מאוד רציני, איש של ספרי פילוסופיה, אדם בעל דעה כמעט בכל נושא, אשר ניתן לנהל עימו שיחות עמוקות".


במשחק העונה תיאלץ להתמודד ב"ש מול האלופה ללא שלושה שחקני הגנה פצועים: אופיר דוידזאדה, אביתר אילוז וטומיסלאב פאיוביץ' – מה שיהפוך את המבחן של אלישע לוי ובמיוחד של השוער הניגרי לגדול אפילו יותר. אג'ידה יצטרך להקרין מהשקט שלו על השחקנים הצעירים במשחקם הגדול בקריירה, בדרך, אולי, למקום הראשון ולקרב על התואר עד הרגע האחרון. אג'ידה, אגב, כבר בדרך לעשות היסטוריה פרטית: הוא יהיה השחקן הראשון בתולדות המועדון שיופיע במונדיאל, הקיץ בברזיל. עד אז, יש לו את מכבי ת"א על הראש.