גמר המונדיאל: ספרד אלופת העולם אחרי ניצחון 0:1 על הולנד בהארכה

90 הדקות הראשונות של גמר המונדיאל התאפיינו בעיקר בטקטיות, צפיפות והחמצות איומות של רובן. כרטיס אדום של הייטינחה בחלק השני של ההארכה הפיח בספרדים חיים ואינייסטה בדקה ה-116 קבע היסטוריה ואלופת עולם חדשה, מזל טוב מדריד

הספרדים על הפודיום
הספרדים על הפודיום | צילום: רויטרס

האוהדים כבר חיכו לפנדלים, בספסלים כבר עבדו על רשימת הבועטים. לאנדרס אינייסטה, הכוכב הענק של ברצלונה, היו תכניות אחרות. בדקה ה-117 של ההארכה הוא קיבל מסירה מפברגאס וירה בחצי יעף לרשת. 0:1 לספרד, שזוכה בפעם הראשונה בהיסטוריה בגביע העולם. הולנד עם פרק שלישי ועצוב בהיסטוריית הגמרים שלה.

ספרד סיימה בצורה מושלמת מסע קסום, שהתחיל דווקא בהפסד מפתיע לשוויץ במחזור הפתיחה של שלב הבתים. דיברו אז על קריסה, שאלופת אירופה הפייבוריטית לא עומדת בלחץ. אז כל שנותר לה היה לספק תשובה, והיא הגיע בגדול. דויד וייה סחב את הספרדים לשמינית הגמר מהמקום הראשון, ניצח את פורטוגל בשמינית הגמר ואת פראגוואי ברבע. קרלס פויול עשה את העבודה מול הגרמנים ואינייסטה השלים את הטורניר החלומי וההיסטורי הזה.

 

ובכל חגיגה חייב להיות הרי גם סיפור טראגי. הולנד קיוותה, הולנד האמינה, הולנד היתה קרובה מאוד. אבל בסיום, אותה תוצאה, אותו נאחס. גמר שלישי בתולדות האוראנג', כאב לב שלישי שרק הולך ומתגבר עם השנים. ב-74' ו-78' היה להם את קרויף אבל לא את הגביע. הפעם רובן היה שם, גם סניידר ביכולת שיא, אבל המשוכה נותרה גבוהה מדי. ים כתום ביציעי הסוקר סיטי הפך לים של דמעות.

 

השופט האוורד ווב וקווניו זכו לשריקות בוז צורמות כשעלו לקבל את מדליות הגמר, אבל צריך לומר: לגמרי לא בצדק. הצוות האנגלי סיים אמנם את המשחק עם 14 צהובים ואדום אחד, אבל תפקד מצוין, שלט במשחק והעניש בכרטיסים צהובים רק כשהיה צריך. ווב, ששפט גם בגמר ליגת האלופות, קודם לעמדת השופט הטוב בעולם.

 

ומילה על הכוכב האמיתי של המונדיאל הזה: פול התמנון. בעל החיים המפורסם בעולם עשה זאת שוב, ניבא את הניצחון של ספרד וסיים את הטורניר עם 8 מ-8. הארכת חוזה לבעל 8 הזרועות מגרמניה? נתראה בברזיל 2014. נקווה שגם פול ישרוד עד אז.

 

בדקות הראשונות זה נראה כמו מופע חד צדדי של ספרד. בדקה ה-5 ראמוס נגח מקרוב, סטקלנבורג הדף מצוין. 6 דקות אחר כך ראמוס חתך לרחבה ובעט מזווית לא פשוטה, הייטינחה הרחיק לקרן. עוד דקה עברה ועוד הזדמנות לאלופת אירופה, הפעם דויד וייה בעט לרשת החיצונית. הולנד שרדה ואז המשחק גם התאזן. בדקה ה-17 סניידר ירה כדור חופשי אדיר, אבל קסיאס קלט.

 

ספרד הורידה את הרגל מהדוושה, המשחק נחלש ונראה יותר כמו קרב היאבקות מאשר כדורגל, כשהאוורד ווב שולף צהוב אחר צהוב. בדקה ה-28 הוא היה חייב להראות את האדום לנייג'ל דה יונג, ששלח בעיטה פראית לעבר צ'אבי אלונסו. השופט האנגלי הסתפק באזהרה החמישית במחצית הראשונה.

 

קרב שקול גם בפתיחת החצי השני. ספרד יצאה קדימה בניסיון לעלות ליתרון, וכמעט ספגה בדקה ה-62. רובן קיבל כדור עומק נפלא ודהר לבד לעבר השער, קסיאס יצא מולו וההולנדי ניסה לבעוט ופגש את הרגל של שוער ריאל. הצלה גדולה, אבל החמצה ענקית. 7 דקות אחר כך וגם בצד השני תפסו את הראש. טעות של הייטינחה השאירה את הכדור לדויד וייה, שמשני מטרים בעט למסגרת, עבר את סטקלנבורג, אבל הייטינחה הספיק להתאושש והציל שער בטוח. 

בדקה ה-77, עוד צ'אנס אדיר של ספרד שהוחמץ. ראמוס התמקם טוב על סף תיבת החמש, הכדור הוגבה בצורה נוחה אבל המגן, בלי הפרעה, נגח מעל לשער. זה היה חייב להיות ברשת. זו גם היתה ההזדמנות האחרונה ב-90 הדקות. הולכים להארכה.

 

במחצית הראשונה של הארכה קיבלנו יותר מצבים מבכל המשחק. בדקה ה-95 אינייסטה שלח את וייה, שדהר לעבר השער אבל נעצר אצל השוער ההולנדי. 4 דקות חלפו ואינייסטה עבר מצוין, חדר לרחבה אבל במקום לבעוט ניסה לעבור שוב ואיבד את הכדור. בדקה ה-101 גם המחליף חסוס נאבאס היה קרוב לכבוש, אבל הבעיטה שלו פגעה בדרך בג'יו והלכה החוצה. דקה 107, הרגע הגדול בתולדות ספרד ובחייו של אנדרס אינייסטה. טורס הגביה משמאל, פברגאס המשיך לאנדרס הגדול, שאחרי החמצה וכמה החלטות מוזרות במשחק, הניף את הרגל, הכניס את כל הלב וירה בחצי יעף לפינה הרחוקה של סטקלנבורג. 0:1 דרמטי לספרד. יש לנו אלופת עולם חדשה.

 

ספרד: איקר קסיאס, סרחיו ראמוס, קרלס פויול, ג'רארד פיקה, ז'ואן קאפדווילה, צ'אבי אלונסו, סרחיו בוסקטס, צ'אבי הרננדס, אנדרס אינייסטה, פדרו רודריגס, דויד וייה.

הולנד: מארטן סטקלנבורג, גרגורי ואן דר ויל, יוריס מאתיסן, ג'וני הייטינחה, ג'יאובני ואן ברונקהורסט, מארק ואן בומל, נייג'ל דה יונג, ווסלי סניידר, אריאן רובן, דירק קאוט, רובין ואן פרסי.