בית"ר ירושלים ובני יהודה נענשו במשחק אחד ללא קהל ונקנסו

בשל ההתפרעויות במפגש בין שני המועדונים, החליט בית הדין של ההתאחדות להענישם בחומרה. משה דמאיו לאיציק קורנפיין בדיון: "אתה שומר על 'לה פמיליה' ולכן תאכל קש". יו"ר בית"ר השיב: "התייחסו לאוהדים שלנו כמו לעדר של חיות"

איציק קורנפיין
איציק קורנפיין | צילום: אתר ספורט 5

משחק אחד ללא קהל. זה העונש שקיבלו הערב (חמישי) בית"ר ירושלים ובני יהודה בעקבות התפרעות האוהדים במפגש בין הקבוצות לפני כשבועיים. בנוסף, נקנסו הצהובים ב-30 אלף שקלים (20 על אירועי בלומפילד ועוד 10 על הקריאות הגזעניות מול בני סכנין), בעוד הכתומים ישלמו 20 אלף שקלים. בית"ר תארח את הפועל פ"ת ללא קהל, כאשר בשני משחקי הבית שלאחר מכן - מול הפועל ר"ג והפועל אשקלון - היציע המזרחי בטדי יהיה סגור. בני יהודה תארח את משחקה מול מכבי פ"ת בגביע הטוטו מול יציעים ריקים.

כזכור, לאחר שבני יהודה כבשה שער ניצחון בדקה ה-90 בבלומפילד, החלו אוהדי בית"ר לזרוק חפצים לכר הדשא. הדבר הוביל להתערבות כח המשטרה שחיכה מחוץ לאיצטדיון, ומשם החלו עימותים בין האוהדים לשוטרים. יש לציין כי בעקבות הדו"ח החריף באותו משחק, גם בני יהודה עומדת לדין בשל התפרעות אוהדיה, שלכאורה השליכו גם הם חפצים על אוהדי היריבה.

 

עוד לפני שנקבע העונש, התפתח דיון חריף בין אנשי המועדונים. "אני חושב שבית"ר י-ם לא היתה בסדר לאורך כל הדרך", אמר משה דמאיו, מנכ"ל בני יהודה, "תובע ההתאחדות לא רצה להעמיד את בני יהודה לדין, אבל לאחר לחץ של בית"ר החליטו שכן. חבל שנכנעו להם. אוהדי בני יהודה נגררו בשלב מסויים להתנהלות של הקהל של בית"ר, לפוגרום שלהם, אבל זה הכל נגזרת של התנהגות אוהדי היריבה. בית"ר מתנהלת איך שנוח לה. תקפו שם את המשטרה והיום, כדי להקל בעונש, פתאום הם ביחד עם המשטרה. נערכנו כמו שצריך למשחק וזה מצויין בדו"ח, התקלה היחידה היתה אי התייצבות של סדרנים שזה לא היה בשליטתי. שבית הדין יחליט מה שהוא רוצה".

קורנפיין ענה לדמאיו: "התייחסו לאוהדי בית"ר כמו חיות". הדיון התחמם בשלב הזה ומנכ"ל בני יהודה הגיב: "אתה תמשיך לאכול קש מ'לה פמיליה', כי אתה מגן עליהם". יו"ר בית"ר המשיך: "זו בושה וחרפה. דמאיו מנסה לכסות על כך שלא הביא מספיק סדרנים".

"נוכחות של סדרנים ביציעים היא בעלת משמעות גדולה מאוד ומשפיעה על התנהגות הקהל", המשיך קורנפיין, "על פי הדו"ח של המשקיף, שער 7 נפתח חמש דקות בלבד לפני תחילת המשחק ובנוסף 10 דקות אחרי השריקה. אני אישית פניתי לחזי מגן וציינתי שמאות אוהדי בית"ר מחכים בחוץ ולא נותנים להם להיכנס. אין לי ספק שזה הלהיט את היצרים. האירוע המצער ביותר היה השלכת הפחית לעבר דרור קשטן, ואנחנו כמועדון מצרים על כך. במשחקי הבית, שם יש לנו שליטה, לא היו בשנים האחרונות הפרות משמעת כי אנחנו משקיעים הון תועפות בהוצאות על אבטחה. כדי לסבר את האוזן, בשלוש השנים האחרונות בית"ר הוציאה מעל 14 מיליון שקלים על אבטחה ושיטור, וזה נעשה כדי להימנע מאירועים אלימים".

 

מנהל בית"ר מנחם נידם, שהיה מפקד במשטרת ירושלים שניהל עשרות משחקים, הוסיף: "להיערכות למשחק יש חשיבות עליונה למניעת אלימות. אני יכול לספר שלפני פתיחת המשחק, בחדר של מנהל האיצטדיון, שקלו לא לקיים את המשחק בגלל כמות האוהדים הגדולה משציפו. פנו לשופט והוא אמר שאפשר לקיים את המשחק ללא קהל, אך בסופו של דבר הוחלט לשחק כרגיל מחשש להתפרעויות אוהדים מחוץ לאיצטדיון". בשלב הזה מחה דמאיו, שאמר כי הוחלט לקיים את המשחק כרגיל בגלל שהביאו עוד 40 סדרנים. גם אם היו 500 שוטרים אוהדי בית"ר היו מתפרעים כי זאת הגישה שלהם".

 

כשיצא לתקשורת, התייחס קורנפיין לדיון החריף: "על מה העצבים? לא אהבתי את הניסיון של בני יהודה לעוות את המציאות. היחס שהיה לאוהדי ביתר היה יחס מחפיר. רק לאחר 10 דקות הכניסו אותם לאצטדיון. על זריקת החפצים לעבר קשטן אני מצטער, אבל אי אפשר להתעלם מהיחס של אנשי המשטרה לאוהדים. לא ביקשנו להעמיד את בני יהודה לדין, בסך הכל ביקשנו לקבל את דו"ח המשטרה. 4500 צופים הגיעו לבלומפילד ו-1500 מהם נשארו בחוץ, בגלל שבבני יהודה ניסו לחסוך בסדרנים".

יו"ר בית"ר התייחס גם לנושא הגזענות: "אני במאבק ארוך ומתיש נגד האוהדים הקיצוניים של בית"ר ירושלים. זו מערכה שתיקח זמן. אנחנו במלחמה והיא תהיה ארוכה. אם נצטרך להיכנס מאנשים להיכנס לאצטדיונים, נעשה את זה". כשנשאל האם הוא מגן על אנשי "לה פמיליה", ענה קורנפיין: "אני לא מגן על אף אחד. אם מתייחסים לקהל שלנו כמו לעדר, אז אני אגן עליהם".

 

אחרי שנרגע, עבר היו"ר לדבר על היכולת המקצועית של הקבוצה: "אני מאמין שהסגל שלנו טוב ושנצא מהתקופה הזו. הקבוצה תתרומם ברגע שהשחקנים יבינו שבשביל להגיע להישגים צריך להשקיע ולעבוד קשה. המצב בטבלה הרבה יותר מטריד אותי מאשר העמדות לדין".

 

מאוחר יותר התראיין דמאיו לתכנית הספורט של רדיו ת"א, רדיו דרום וקול הים האדום, והוסיף: "קורנפיין הטיל את האשמה על כל העולם חוץ מעל בית"ר ירושלים. זה חמור. בטדי לא מתפרעים? 6 שנים לא עמדנו לדין, וחזרנו רק אחרי משחק מול בית"ר. אני חושב שזה אומר את הכל. מרגע הגעתם של אוהדי בית"ר ירושלים למשחק היינו נתונים לאיומים".