טעות שעלתה מיליונים

עונת המלפפונים הישראלית רדומה, והקבוצות לא ממהרות לפתוח את הארנק. הן יודעות למה: קבלו את העברות הענק הכי כושלות בתולדות הכדורגל הישראלי

קיץ 2000: ג'ובאני רוסו מהפועל חיפה לבית"ר ירושלים

בתחילת המילניום הנוכחי, הרבה לפני שהשם ארקדי גאידמק חדר לחיינו, רכש את בית"ר ירושלים איש העסקים גד זאבי, שהעמיד לרשות המאמן אלי גוטמן תקציב עתק של 60 מיליון שקלים. השחקן הראשון שצרף גוטמן היה ג'ובאני רוסו, שזכה איתו בתארים בבאר שבע והפועל חיפה. בית"ר, שנלחמה עם הדאבליסטית הפועל תל אביב על הקשר הקרואטי, נאלצה לשלם 1.1 מיליון דולר כסכום העברה ושכר כולל של 1.2 מיליון דולר לשלוש עונות. בית"ר פתחה טוב את העונה, אבל האוהדים לא קיבלו את צורת המשחק ההגנתית של גוטמן ועשו למאמן את המוות. בהמשך, הם עברו באופן טבעי גם לשטותניק הקרואטי, שאיבד את שמחת החיים המפורסמת שלו והגיב ביריקה על אוהד במהלך ניצחון על מכבי תל אביב. בסוף אותה עונה, בה כבש רוסו שישה שערים, עזב גד זאבי את בית"ר, שנאלצה למכור את רוסו למכבי חיפה. ג'ובאני חזר לכושרו הטוב, זכה באליפות בירוק ואפילו הגיע לליגת האלופות.

חורף 1998: איציק זוהר מקריסטל פאלאס למכבי חיפה

בשנות ה-90 היה איציק זוהר אחד השחקנים הטובים בליגה, וכל קבוצה בה דרך זכתה בתארים. עם מכבי תל אביב הוא זכה בשתי אליפויות ושני גביעים, עם בית"ר ירושלים באליפות אחת. ההצלחה בליגה שלנו הובילה את זוהר לקריסטל פאלאס האנגלית, אלא שבה התואר היחיד בו זכה היה "שחקן הרכש הגרוע בתולדות המועדון". בחלון ההעברות של ינואר הוא חזר לארץ, והצטרף ברעש גדול דווקא למכבי חיפה, תוך שהוא שובר את ליבם של אוהדי מכבי תל אביב שציפו לראות אותו חוזר הביתה. זוהר אמנם זכה עם הירוקים בגביע המדינה, אבל לא דמה בכלום לשחקן שהיה לפני ההרפתקה באנגליה. מכאן הקריירה שלו רק הידרדרה: זוהר חזר אמנם לעונה אחת במכבי תל אביב, אבל לא הצליח גם שם והידרדר לקבוצות כמו מכבי הרצליה, מכבי נתניה, אשדוד ונצרת עילית.

קיץ 2007: ליאור אסולין מבני יהודה להפועל תל אביב

אחרי עונה מצויינת בבני יהודה, חתם ליאור אסולין בקיץ 2007 על חוזה לחמש שנים בהפועל תל אביב, בעסקה ששווייה נאמד ב-1.5 מיליון דולר. אלא שהזיכרון היחיד שנותר אצל האוהדים האדומים מאותה עונה היו ההחמצות הקשות שלו מול בית"ר ירושלים, וחרושת השמועות שהגיעו בעקבותיהן. מחוץ לדשא, הסיפור רק הלך והסתבך: אסולין נתפס מהמר בקזינו בבריסל יחד עם יגאל אנטבי וראובן עובד לאחר משחק בגביע אופ"א, ונקנס בסכום חסר תקדים של 100 אלף שקל. במקביל, נעלם השחקן יום אחד מאימוני הקבוצה כשברקע מתפרסם ראיון עם אשתו שטענה שהוא הסתבך בהימורים. החלוץ חזר להתאמן רק אחרי שבועיים, אבל לא חזר לשחק בקבוצה והושאל לאפולון לימאסול הקפריסאית. גם את האי הפסטורלי הוא עזב בלי להודיע וחתם במכבי פתח תקווה, ששחררה אותו לקראת תום העונה בגלל, איך לא, עבירות משמעת.

קיץ 2003: יוסי אבוקסיס מהפועל תל אביב למ.ס אשדוד

בסוף עונת 2002/3 שיגר יוסי אבוקסיס את עורך דינו לתקשורת, כדי שיודיע שהכוכב החליט לעזוב את הפועל תל אביב. הנציג השתמש בביטויים סוחטי דמעות כמו "חשבנו שלסמלים יתנהגו אחרת" ו-"כנראה שהפועל לא רצו אותי מספיק, אני פגוע מהם", ואפילו תבע את הקבוצה על שינויים לא כשרים שביצעה בחוזהו. העץ הגבוה עליו טיפס אבוקסיס היה פרויקט ה"גלקטיקוס" של מ.ס אשדוד, שצירפה באותו קיץ את חיים רביבו שחזר ארצה מקריירה אירופית ארוכה, אלון חזן, אסי דומב ואנדז'יי קוביקה. אבוקסיס חתם במסיבת עיתונאים נוצצת על חוזה לשלוש שנים תמורת 200 אלף דולר לעונה, והבטחה להשתלב בצוות המקצועי אחרי שיפרוש. אלא שאשדוד של אותה עונה פתחה רע, הרבתה להפסיד, ולאחר שרביבו הודיע על פרישה מיהר אבוקסיס לחזור להפועל תל אביב כבר בחודש ינואר. לשמחתו של הקשר, בקבוצה האדומה שנקלעה לתקופה קשה, שכחו את הדברים שאמר עם עזיבתו וקיבלו אותו בזרועות פתוחות.

חורף 1999: רונן חרזי מבורסהספור למכבי חיפה

בפגרת החורף של עונת 1998/9, כשמכבי חיפה צמודה להפועל חיפה בקרב על האליפות, החליט אלון מזרחי לעזוב את הירוקים לטובת ניס מתחתית הליגה השניה בצרפת. המאמן הצ'כי דושאן אוהרין חיפש בנרות אחר חלוץ מחליף לאווירון, ומצא את רונן חרזי, שהתייבש באותם ימים על הספסל של בורסהספור הטורקית. חרזי היה אז אחד החלוצים הפוריים של נבחרת ישראל בכל הזמנים, אבל לא הסתדר בחיפה, איבד את המקום בהרכב לויקטור פאצ'ה וסיים את העונה עם שני שערים בלבד ורק שבעה משחקים בהרכב. עונה לאחר הכישלון בחיפה עבר חרזי להפועל תל אביב, עמה זכה בדאבל בעונה גדולה בה הוא כבש 17 שערים. במבט לאחור על הקריירה של חרזי, שכבש 87 שערים ב-212 הופעות בליגה הבכירה, מכבי חיפה היתה הקבוצה הישראלית היחידה בה הוא נכשל.

קיץ 1994: אלון מזרחי ממכבי חיפה למכבי תל אביב

את עונת 1993/4 סיים אלון מזרחי עם מאזן מדהים של 28 שערים, וזכיה עם מכבי חיפה באליפות המדינה המרשימה ביותר בעשורים האחרונים בה לא הפסידה הקבוצה אפילו משחק אחד. למרות ההצלחה הגדולה, האווירון החליט שהדבר הנכון לעשות הוא לעזוב כבר באותו קיץ בגלל מה שהגדיר "המרחק מתל אביב". יעקב שחר הסכים לשחרר אותו, לא לפני שסיפר ש"מזרחי ירד לנו לחיים כל העונה לגבי קבוצה מחו"ל". מזרחי עבר ליריבה השנואה מכבי תל אביב, אבל הסתכסך עם מאמן הקבוצה דאז אברהם גרנט, שיחק רק 10 פעמים וכבש שער בודד. השידוך לא החזיק מעמד הרבה זמן, וחיפה רכשה את החלוץ בחזרה עוד באותה העונה, אבל בשל סעיף בתקנון נאלצה להשאיל אותו לעירוני אשדוד. כשמזרחי חזר לחיפה, אוהדי הקבוצה לא סלחו לו על המעבר למכבי תל אביב, והוא נאלץ לנדוד בחזרה לקבוצת נעוריו בני יהודה. כשמזרחי חזר לחיפה וחזר לכבוש בצרורות, הגיעה ההצעה מצרפת, וגם בפניה לא הצליח החלוץ לעמוד. כי ככה זה – טעות לעולם חוזרת.