10 משחקים בחוץ

מה העונש שמגיע לבן שושן, האם הרומן בין זנדברג להפועל יפרח ומה יקרה לכדורגל אם יעלה המס על שחקנים זרים? כותבי ספורט nana10 מתווכחים: אמין או ספין?

עמית בן שושן צריך להיענש באופן חמור על ההתבטאות הגזענית אחרי גמר הגביע >>>

אמין (רועי פרייס)

עמית בן שושן הוא שחקן הוגן מאוד בסך הכל, וגם לא דמות בעייתית במיוחד מחוץ למגרש. בטח לא גזען. אבל על המילים הדוחות ששר אחרי גמר הגביע, הוא חייב להיענש ובחומרה. ההיסטוריה מלאה אנשים שנחשבו מודלים לחיקוי "ובסך הכל" קראו קריאות גזעניות בכיכר הומה בהמון משולהב. אנחנו חייבים לזכור את העבר ולהוקיע את התופעה המזעזעת הזאת בכל הכוח. רק כך אנשים יבינו שגם גזענות נגד ערבים היא דוחה, למרות שהיא מושרשת ב-DNA של רבים מאיתנו, כולל השר לביטחון פנים. פליטות הפה הגזעניות של בן שושן ואהרונוביץ' חייבות להיעקר, ובדרך הקשה. במקרה של החלוץ, זו חייבת להיות השעיה לעשרה משחקים. רק ככה ירתעו הטיפשים מלחזור על זה בעתיד.

ספין (שרון קינן)

אפשר להירגע, בעוד שבוע יתעורר הכדורגל הישראלי לעתיד חדש: עמית בן שושן ימצא אשם בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל, ותופעת הגזענות תחלוף סופית מן העולם. נו באמת, על מי אנחנו עובדים? הכי קל לצעוק "גזענות" כשמדברים על בית"ר, אבל בואו נגיד את האמת: הילד היה קצת שיכור ועשה שטות של בני טיפש-עשרה, לא יותר. ההתנצלות היתה כנה ואמיתית, ואפילו טועמה סלח. בניגוד לכמה דמויות אחרות בכדורגל שלנו, בן שושן לא באמת גזען. במקום להרחיקו משלושה משחקים, טוב יעשה תובע ההתאחדות אם יוותר על ענישה לא פרופורציונלית, וישלח את החלוץ לעבודות הסברה מול הגורם הגזעני האמיתי: הקהל שלו (סליחה, "הקומץ"). ומה אנחנו ניקח מכל הסאגה הזו? פשוט מאוד: כנראה שקצת אלכוהול, חגיגות גביע ומצלמות טלויזיה לא הולכים טוב ביחד.

אמין (פיני אסקל)

מה שלא מפתיע בכל סיפור בן שושן זו העובדה שהוא צריך לקבל עונש. מה שכן מפתיע זו העובדה שהעונש לא צריך לבוא כתוצאה מאותה גזענות – זה יכול לקרות לאדם הכי מעונב שתמצאו ביציע ברגע נתון – אלא בגלל שהוא התנהג כמו אוהד של בית"ר ירושלים, לא כמו כדורגלן שלה. מי שחש את עצמו אוהד צריך להישאר ביציע, לא להיות כדורגלן מקצוען שלובש את מדי הנבחרת. היום בן שושן יקלל את טועמה, מחר הוא ירצה לסגור חשבון עם אוהד שפרץ למגרש כמו קובי מוסא, או עם אוהד שקילל את האליל שלו, אלי אוחנה. כדורגלן צריך לעשות את הסוויץ' כשהוא עולה לשחק, לחגוג זכיה בגביע בנונשלנט או לרוץ ליציע כשהוא מוחא כף אחרי חילוף. רוצה להיות אוהד? שלם כרטיס כמו כולם ורד כבר מהדשא.

מיכאל זנדברג הוא בדיוק החיזוק שהפועל תל אביב צריכה >>>

אמין (רועי פרייס)

לאלי גוטמן נמאס מחנונים צעירים שבורחים מהכדור ברגע האמת. הוא שילם על זה מספיק בעונה האחרונה בחוסר היציבות של גילי ורמוט, ביברס נאתכו וסמואל יבואה. זנדברג אמנם פזיז לפעמים, אבל זה כלום לעומת העובדה שהוא אוהב את הכדור אצלו במשחקים גדולים, ומסוגל לייצר יש מאין - בדיוק החלק שחסר בפאזל של הפועל תל אביב. זנדברג יהיה שחקן ההתקפה היחיד בהפועל עם רגל שמאל, במיוחד כשיגאל אנטבי מאבד מהמהירות שלו ולא יוצא מספיק קדימה, מה שיפתור לגוטמן את הצורך לאלתר כל הזמן באגף הזה. תוסיפו לזה את המחיר הצנוע יחסית, ואת החיבור הטבעי להפועל כאח של חברת מועצת עיריית תל אביב מטעם מרצ, ובן לעיתונאית "הארץ", ותקבלו כאן עסקה מושלמת שלא ברור איך לא התבצעה עד היום.

ספין (פיני אסקל)

יותר מכך שמיכאל זנדברג הוא החיזוק שהפועל תל אביב צריכה, הפועל תל אביב היא החיזוק שמיכאל זנדברג צריך. לפני שהוא הופך לגרסה קצת יותר מוצקה של עומר בוקסנבוים, זנדברג צריך לשלוח זר פרחים לאלי גוטמן. עם שני שערים, ארבעה בישולים ושמונה צהובים העונה, זנדברג הוא כבר מזמן שחקן גמור, עצבני ומתוסכל. הוא אמנם גם יהיה רעב, ירצה להוכיח והקהל של בלומפילד מספיק נחמד בשביל לא להשליך עליו בננה מיד אחרי שכולם באירופה יחרשו על האגף שלו, אבל מדובר בגרסה הרבה יותר מחבלת מאשר סלים טועמה.

אמין (שגיא ניר)

הרבה צרות היו להפועל תל אביב בעונה החולפת. שי אבוטבול זרח ואז נפצע והותיר את הקישור האחורי מיותם; באדיר וטופוזאקוב היו איטיים יותר מדי בקו האחורי; סמואל יבואה כבש, הרשית ואז נדם דווקא ברגעי האמת. אבל הבעיה הקשה ביותר של האדומים היתה העדר קשר שמאלי, והעמדה הזו הופקרה לאנמיות של גילי ורמוט והסבסוב ים במקום של בן לוז. המהירות, החדות והרעב של מיכאל זנדברג, גם אם לא נשארו הרבה מאלה, יאפשרו להפועל תל אביב לנהל סוף סוף התקפה מצד שמאל, שעלולה בטעות להסתיים בבעיטה מרחוק לרשת או הגבהה טובה למרכז הרחבה. והתענוג הזה יעלה להם רק 130 אלף דולר.

העלאת המס על זרים רק תעזור לקבוצות הכדורגל בישראל >>>

אמין (שגיא ניר)

העלאת המיסוי על שחקנים זרים עלולה להוות מכת מוות לכדורסל, זה שמתבסס על חמישה שחקנים על המגרש ושבעה זרים בסגל. הישראלים המעטים, מנגד, מקבלים דקות רק מתוקף החוק הרוסי, וגובים מחיר גדול בהרבה מהתועלת. מאז נכנסו הזרים לכדורגל הישראלי בראשית שנות ה-90, חזינו אמנם ביחידי סגולה כמו אובארוב, רוסו ויעקובו, אבל בעיקר בנהרות של שחקנים בינוניים עד מביכים, שבזבזו זמן וכסף, הורידו את הרמה ומנעו מהשחקנים המקומיים להתקדם. אם הכדורגל הישראלי לא רוצה להמשיך במגמה בסופה הוא יראה כמו הכדורסל, חייבים לתת לישראלים לשחק. עם מיסוי גבוה יותר, הקבוצות יבחרו בקפידה את הזרים שלהן, והרווח יהיה כולו שלנו.

אמין (רועי פרייס)

הטענה על הרמה העלובה של הזרים בכדורגל שלנו כבר נשמעת כמו סוג של דמגוגיה. אבל בכל זאת: בעונה הבאה יהיו כאן 16 קבוצות, תכפילו את זה בחמישה זרים לכל קבוצה, לא כולל החלפות, ותקבלו כמות מפחידה של 80 עד 90 זרים לעומת 90 שחקני הרכב ישראלים. אין שום סיבה שהמספר יהיה מאוזן, במיוחד כי לפחות חצי מהזרים מיותרים. קחו את העונה הקודמת כדוגמא: בית"ר התחילה לשחק רק כשנשארה עם שלושה זרים, מכבי חיפה זכתה באליפות בלי לשחק משחק אחד עם 5 זרים בהרכב, בנתניה שיחקו רק שניים באופן קבוע ובני יהודה הצליחה כי שחקנים כמו קובי מויאל ודין מורי דחקו מההרכב בקלילות את קובצ'ביץ' וגארידו. גם במפעלים האירופאים, בהם כל כך הצלחנו עם הזרים בעונות האחרונות, נסתדר עם אחד פחות.

ספין (פיני אסקל)

יותר מס על זרים – מה זה בעצם אומר? שיותר קבוצות יביאו פחות זרים, כלומר פחות קנדאורובים, פולוקארובים ואובארובים, שבחשבון פשוט זה יותר ביטונים, ורמוטים ועובדים. איך זה בדיוק יעזור? מה, יותר ישראלים צעירים בסגל יגרמו לפריחת הכדורגל הישראלי, לייצוא שחקנים לליגות האירופיות, לעליית הנבחרת לטורניר חשוב? כדאי שתחשבו שוב, כי יותר שחקנים ישראלים בסגל זה פחות מקצועיות, פחות גובה, פחות התמודדות מול דייגים סקנדינביים בקרנות, פחות יסודות שימנעו מתפרצות מהצדדים, פחות שרירים ארוכים, יותר כאבי צד איפשהו בדקה ה-60, יותר בעיות משמעת שקשורות בצה"ל. בקיצור, יותר כדורגל ישראלי.

אייל ינאי נזכר בזרים הכי גרועים ששיחקו כאן