אב טיפוס

הקנס שספג מאור בוזגלו בשל התבטאויות אביו שלחה אותנו למסע בעקבות ההורים שמשפיעים הכי הרבה על הקריירה של הילד הספורטאי שלהם. המצעד הלא שלם, מהאב המכה לזה שלא מפסיק לברבר בתקשורת

רגע לפני שאנדרס אינייסטה והשופט הנורבגי החצוף בסטמפורד ברידג' השתלטו על הכותרות העולמיות, שיחת היום – לפחות במסדרונות שלנו – היתה הקנס חסר התקדים בסך 50 אלף דולר שספג שחקן מכבי תל אביב מאור בוזגלו בגלל התבטאויותיו של אביו נגד המועדון. אף אחד כמובן לא הופתע מהדיבורים של האב, ששרף את מאור כבר במכבי חיפה, ולכולנו ברור שבקרית שלום שמחו לקפוץ על ההזדמנות כדי לדחוק את הבן היקר עוד צעד החוצה. בכל מקרה, המקרה הזה הוא הזדמנות מצוינת להגדיר את סוגי המעורבות השונים של הורים בקריירה של ילדם הספורטאי, ואין כמו כמה דוגמאות בולטות כדי להמחיש את זה. מי מהבאים הכי דומה ליעקב בוזגלו? זו כבר החלטה שלכם.

המודל לחיקוי

כנראה שאין דבר קשה יותר מאשר להיוולד כ"בן של", ולסבול תמיד מההשוואות הבלתי נמנעות. קחו לדוגמה את ג'ורדי קרויף: הוא אומנם שיחק בברצלונה ומנצ'סטר יונייטד, אבל בסך הכל היה שחקן די בינוני. בטח יחסית לאביו, יוהאן. הדוגמה הבולטת ביותר בישראל היא זו של תמיר כהן, שנולד לאחד הסמלים הגדולים בתולדות מכבי תל אביב, והישראלי הראשון ששיחק באי הבריטי, אבי כהן. אבי תמיד אמר שהוא לא מתערב בקריירה של תמיר אלא רק מלווה אותה, אבל תמיר הלך בעקבות אביו והחל קריירה במכבי, אלא שבניגוד לאביו, הוא נכנס לקטגוריה הארוכה של צעירים שלא מצליחים לממש את הקריירה בצהוב. קשה לקבוע אם כהן הבן נלחץ מהנעליים הגדולות שאבא השאיר במכבי, או היה עוד קורבן לתהליך השמדת שחקני הבית בצהוב. מה שבטוח, רוח הלחימה עברה חזק בגנים.

התומך

כבר בגיל 6 היה לשחר פאר לוח זמנים מסודר לשלושה ימים בשבוע. השכמה ב-5:30 בבוקר ונסיעה עם אמא עליזה מהבית במכבים לאימון במרכז הטניס ביד אליהו, ממנו היו ממשיכות לבית הספר. אחרי הלימודים, עליזה וארוחה חמה היו מחכות לשחר כבר בשער בדרך לאימון אחר הצהריים, ומשם – בחזרה הביתה. לא כל אחד יכול להתמסר כך לילדיו ולוותר על עבודה ומחויבויות אחרות. עליזה פאר עשתה את זה בזכות האימפריה שבנה סביב שחר בעלה דב, שהוסיף לכישרון הטבעי ולאופי החזק שלה גם גב כלכלי יציב במיוחד. פרט לסדר היום שהסתייע בזכות השקט הכלכלי, מימן אבא דוביק, שהיה מנכ"ל חברת בבילון, את כל הדברים שדודי סלע תמיד התלונן שלא היו לו: מאמנים צמודים, נסיעות לחו"ל וציוד חדשני. רק תתאמצי, שחר, ותצליחי. סוג של חלום עבור כל ספורטאי בענפים האישיים.

השתלטן

זה הפך כבר לדבר שבשגרה בעיירה האלימה והכושלת קומפטון שבדרום לוס אנג'לס. מדי יום היה ריצ'ארד וויליאמס גורר את שתי בנותיו ונוס וסרינה, בנות ה-5 ו-4 בהתאמה, למגרשי הטניס העלובים בעיירה. ברוטינה של שעות הוא היה משליך לעברן כדורים, והן היו חובטות בהם. במשך כל אותה תקופה, טען האב ששתי הבנות הולכות להיות הטניסאיות הטובות בעולם, וספג קיתונות של זלזול וגילויי גזענות מאנשים שאמרו לו שאין לשחור כמוהו שום סיכוי להשתלב בספורט הלבן. וויליאמס צבר הרבה רגשי נחיתות שעלו לבנותיו באימונים מפרכים, ליווי של 24 שעות ביממה והרבה אמירות פרובוקטיביות, אבל בשנת 2000 הגיעה הנקמה שלו: ונוס זכתה בטורניר וימבלדון, האב אחז שלט בו נכתב "זו המסיבה של ונוס ואף אחד לא מוזמן", וקפץ ביציעים עד לעמדת השידור תוך שהוא צועק "כל הדרך מקרומפטון". מצד אחד, ריצ'ארד וויליאמס הוא גורם מרכזי בניכור שבנותיו תמיד הרגישו משאר השחקניות בסבב, מהתקשורת ומהקהל. מצד שני, אלמלא הוא – הן לא היו מגיעות לשם גם כצופות.

המכה

ספק אם מישהו מכם שמע את השם קטרינה זובקובה לפני 28 במארס 2007, או זוכר אותה מאז. זובקובה היא שחיינית אוקראינית, היום בת 20, שעלתה לכותרות הראשיות בעולם לאחר וידאו שצולם בחדר ההלבשה, וחשף תמונות בהן היא מוכה על ידי אביה ומאמנה, מיכאיל זובקוב. כל חטאה של קטרינה היה אי-העפלה למשחה חצי הגמר באליפות העולם שנערכה במלבורן, אוסטרליה. לאחר שאנשי תחנות הטלוויזיה ראו במצלמות שלהם את האירוע, הם מיהרו להזמין את המשטרה המקומית שהוציאה לאב צו הרחקה מהתחרות. אחרי מספר ימים, השעתה התאחדות השחייה הבינלאומית את האב מכל פעילות, ואף הוחלט להעמידו לדין פלילי באוסטרליה. מיכאיל הגיע לבית המשפט מלווה בביתו כשהם אוחזים ידיים, והתיק נסגר לאחר שהבת סירבה לתת עדות והאב טען שהאלימות פרצה בשל מקרה משפחתי ולא מסיבות מקצועיות. לא ברור למה זובקובה החליטה להגן על אביה בבית המשפט, אבל לפחות היא הצליחה להשתחרר מכבליו. היום היא לומדת באוניברסיטת אינדיאנה ומשתייכת לנבחרת השחייה שלה.

המברבר

זהו אחד הסגנונות היחודיים לספורט הישראלי. לא חסרות דוגמאות של הורים לספורטאים שנוטים לקפוץ לכל מיקרופון פתוח, החל מזאב ברקוביץ' (אבא של אייל), דרך עמנואל בן חיים (אבא של טל) ועד בתיה סהר (אמא של בן), משה ז'אן (אבא של ליאור) ואורית תמוז (אמא של טוטו). לפני שנה צץ כוכב חדש בתחום: שמעון כספי, אבא של עומרי, כדורסלן מכבי תל אביב. כספי, לוחם וקצין ימ"מ בעברו והיום בעל משרד חקירות, טען אז שמאמן הקבוצה עודד קטש לא משתף את בנו במשחקי הקבוצה משום שהוא מקנא בו ומפחד שעומרי יהיה טוב ממנו. שנה חלפה, שנה באה ושמעון שוב החליט לצאת נגד המועדון. הפעם זה קרה לאחר שהסוכן האמריקאי של עומרי והאיש שאמור לשדך אותו ל-NBA הגיע לצפות בו. הילד זכה למעט מדי דקות פרקט לתפיסתו של האב, שמיהר להתראיין ברדיו ולהצהיר ש"ההתנהלות של מכבי היא פשוט בושה וחרפה". בשני המקרים עומרי בחר לשמור על שתיקה כדי לא לפגוע באביו או במועדון. אם תרצו, ציון עובר בהתבגרות מוקדמת.