סל קליטה

בחיפה זוכרים את האליפות, באר שבע מאוהבת בבעלים, רמת גן היתה הסינדרלה הראשונה, לעכו אין מגרש ולרעננה אין קהל. כל מה שרציתם לדעת על חמש העולות לליגת העל

הפועל חיפה

שנת הקמה: 1924

אצטדיון: קרית אליעזר, חיפה. 14 אלף מקומות ישיבה.

קהל: כאלפיים איש בממוצע במשחקי הלאומית העונה, בסביבות 5,000 בעונות קודמות בליגת העל. אוהדים מהתומכים, הנאמנים והרגועים בארץ.

בעלות: בחמש השנים בהם משמש יואב כץ, איש עסקים המתגורר בארצות הברית, כבעלי הקבוצה. מאז, הוא הספיק לנתק את המים החמים במתקן האימונים, לסרב לספק סנדביצ'ים לשחקנים, להרצות לערן לוי וחבריו על הסימפוניה החמישית של בטהובן. מצד שני, הוא שומר את היד עמוק בכיס.

מאמן: שלומי דורה רק בן 35, וכבר סוגר עונה שלישית כמאמן הקבוצה הבוגרת, לאחר שזכה עם קבוצת הנוער באליפות היסטורית בעונת 2005/6. יהיה המאמן שמרוויח הכי מעט בליגה (3,000 דולר לחודש), וכנראה שהיחיד שמנהל מסעדה כדי להשלים הכנסה.

עבר והווה: זכתה בשלושה גביעי מדינה בעונות 1962/3, 1965/6 ו-1973/4. לפני 15 שנה נרכשה הקבוצה מההסתדרות ע"י האוהד ואיש העסקים רובי שפירא, שהתחיל את עידן הכסף הגדול בכדורגל הישראלי. שפירא שפך ים של כסף על שחקנים ישראלים וזרים, וזכה לראות את פירות ההשקעה באליפות של 1998/9. שנתיים לאחר מכן התאבד שפירא בניגריה בגלל חובות כספיים, והקבוצה הידרדרה לליגת המשנה. כיום, מתבססת הקבוצה בעיקר על שחקני בית שגדלו במחלקת הנוער, והעונה היו 18 כאלה מתוך 24 שחקני הסגל.

תחזית: הבעלים ההזוי יואב כץ מפנטז על מקומות 5-3, אבל נראה שעם חיזוק נכון ושמירה על השלד הקיים, מקומות 12-8 הם יעד ריאלי יותר.

הפועל באר שבע

שנת הקמה: 1949

אצטדיון: ע"ש וסרמיל, באר שבע. 13 אלף מקומות ישיבה.

קהל: באר שבע הביאה בשבועות האחרונים 5,000 ו-6,000 צופים למשחקי הבית בלאומית. לליגת העל יכולים להגיע גם יותר.

בעלות: אלונה ברקת, אשת עסקים וממייסדי חברת צ'ק-פוינט, רכשה את המועדון בשנת 2007 אחרי שנים בהם נשלט על ידי אלי זינו. העונה היא העמידה תקציב שיא לקבוצה בלאומית: 25 מיליון שקלים.

מאמן: גיא לוי, אדם עם אישיות מורכבת שחווה כשלונות בשנותיו הראשונות כמאמן והצלחות עם הנבחרת הצעירה, הוחתם על חוזה ארוך טווח אך יתכן שלא ימשיך בקבוצה. ניר קלינגר, שעשוי להחליפו, יהיה המאמן העשירי של הקבוצה ב-5 השנים האחרונות.

עבר והווה: שתי אליפויות רצופות ב-1974/5 ו-1975/6, תחת המאמן אמציה לבקוביץ', הולידו את המשפט "את הנקודות במשחקים מול באר שבע משאירים כבר בצומת קסטינה". מאז, הפכה באר שבע לקבוצה בינונית, שהצליחה לזכות רק בגביע המדינה ב-1996/7 (עם ג'ובאני רוסו הצעיר והמאמן אלי גוטמן), אך גם לצבור טראומות מתבוסות 7:0 לברצלונה ו-10:0 לרודה בגביעי אירופה. באר שבע היא עיר עם תשוקה גדולה לכדורגל, וקהל מלחיץ בהתאם. בשנים האחרונות הרבתה להביא שחקני רכש שכשלו ברובם, למרות מחלקת נוער יעילה.

תחזית: עם מאמן יציב ושקול, ותחת השקט של אלונה ברקת, באר שבע יכולה רק להרוויח מהואקום שיצור המצב הכלכלי בצמרת ליגת העל. במקרה כזה, אפילו המקום החמישי ריאלי.

הפועל עכו

שנת הקמה: 1946

אצטדיון: משחקת בנהריה, אצטדיון של 2,500 מקומות ישיבה, שלא עומד בתקנים של ליגת העל. בעיר עכו מוקם אצטדיון שיכיל 5,000 מקומות, אך לא בטוח שיהיה מוכן לפתיחת העונה.

קהל: מאות בודדות הטריחו את עצמם להגיע למשחקים בעיר נהריה. ככה זה בעיר בה מרבית התושבים אוהדים את מכבי חיפה ובית"ר ירושלים.

בעלות: ציון ויצמן, מנהל אגף הרישוי בעיריית עכו, משמש כיו"ר הקבוצה, שזוכה לתמיכה עירונית לא מעטה.

מאמן: ירון הוכנבוים, מאמן צעיר שאימן בקבוצות רבות בליגה הלאומית, הגיע לקבוצה במהלך העונה שעברה, הציל אותה מירידה, וישאר בתפקיד בעונה הבאה בליגת העל.

עבר והווה:עכו שיחקה שתי עונות בליגה הבכירה בסוף שנות ה-70, כשהכוכב הגדול שגילתה לציבור הישראלי היה דווקא שדר הרדיו זוהיר בהלול, אוהד הקבוצה. בעשורים האחרונים דשדשה עכו בליגות הנמוכות, עד הגעתו של ויצמן שהחזיר אותה ללאומית, ועכשיו לליגת העל. העונה שיחקו בקבוצה בעיקר פליטים של ליגת העל כמו שלומי אדרי, סאלם אבו סיאם ושחר סימנטוב.

תחזית: עם תקציב מינימום וללא מגרש ביתי, קהל או מסורת, קשה לראות אותה שורדת בליגת העל. מצד שני, בליגה של 16 קבוצות יהיו לא מעט כמוה.

הפועל רמת גן

שנת הקמה: 1927

אצטדיון: המכתש, גבעתיים. 4,200 מקומות ישיבה. לא עומד בתקנים של ליגת העל, ולכן הקבוצה תצטרך להרכיב עוד כ-2,000 כיסאות פלסטיק ולדאוג לתאורה. המגרש הביתי הפך למיתוס של הקבוצה.

קהל: כ-1,000צופים בממוצע הגיעו העונה למשחקים בליגה הלאומית. אם הקבוצה תישאר במכתש, המספר יוכפל ואולי אף ישולש.

בעלות: היו"ר ירון קוריס עומד בראש חברת הניהול, שרכשה את הקבוצה במרץ 2006 כשזו היתה תחת מפרק. רוב הכסף מגיע מאוהד הקבוצה מורי אלקין, שאינו פעיל בענייני היום יום.

מאמן: יובל נעים, שחקן העבר של הקבוצה בעל המזג החם, מאמן את הקבוצה משנת 2006.

עבר והווה: זכתה באליפות בשנת 1964, תחת המאמן "הכריש" דוביד שוויצר כשבשער עומד יעקב חודורוב. בעשורים האחרונים דשדשה בין הליגה הלאומית לארצית, מה שלא מנע ממנה להדהים עם זכיה בגביע המדינה בעונת 2002/3. רמת גן, שמתבססת על סגל צעיר של יוצאי מחלקות הנוער באיזור המרכז, מתנהלת בצורה מאוד אמוציונלית, על-ידי קוריס ונעים, שרק לפני שבועיים הניף אצבע משולשת לאוהדי הקבוצה. קוריס, מצידו, התעמת בשבוע שעבר עם שוטרים בנצרת.

תחזית: הזכייה בגביע המדינה הביא להתרסקות הקבוצה, שבעונה בה שיחקה בגביע אופ"א סיימה במקום האחרון בלאומית ונשרה לליגה הארצית. חומר למחשבה לקראת העונה הבאה, לקבוצה שתתקשה להעמיד תקציב גדול ממינימום.

הפועל רעננה

שנת הקמה: 1972

אצטדיון: רעננה, מכיל 2,500 מקומות. הקבוצה לא תוכל לארח בו את משחקיה בליגת העל, ותאלץ לנדוד לכפר סבא או הרצליה.

קהל: מספר מועט ביותר של אוהדים, לקבוצה צעירה בעיר שלא מצטיינת באוהדי ספורט. המצב הקשה הביא את המועדון לצאת במבצע של מנוי ל-7 משחקים במחיר של 100 שקלים, או כפי שהגדיר זאת היו"ר שלמה שטרן: משחק במחיר של ארטיק. גם זה לא עזר.

בעלות: אשר אלון, מבעלי מכבי נתניה לשעבר, ניסה לחבור לעו"ד שלמה שטרן בבעלות על הקבוצה. מאז הם הספיקו לחתום, לריב, לפוצץ, לעשות סולחה ולשוב לשתף פעולה. צפו להתפתחויות.

מאמן: אלי כהן, בלם העבר של מכבי חיפה שזכה כמאמן עם הפועל רמת גן בגביע ההיסטורי, מאמן את הקבוצה מאז עונת 2005/6.

עבר והווה: עשתה היסטוריה כשעלתה מליגה ג' ללאומית תוך חמש שנים – מעונת 1996/7 עד 2001/2, ומאז הפכה לקבוצה הותיקה בליגת המשנה. רעננה התבססה תמיד על בוגרי מחלקות נוער בסביבה, מה שהספיק בדרך כלל למרכז טבלה. בליגה בה גם המקום החמישי שווה כרטיס עליה, גם זה הספיק.

תחזית: עם כל הצער – נראית כמו יורדת ודאית.