הרע והמכוער

אגרופים, קללות, גידופים ואיומים על שופטים – זהו היבול של האחים אבי ועמוס לוזון, שהפכו לשליטי הכדורגל הישראלי. קבלו את מצעד הלוזונים המלא

אבי ועמוס לוזון הם שמות ידועים ושנויים במחלוקת בכדורגל הישראלי, הרבה לפני התפוצצות פרשת טוברוק מאמש. בשנות ה-90 השתלטו האחים על מכבי פתח תקווה - אבי היה ליושב הראש, עמוס הפך לבעליה של הקבוצה ואח נוסף במשפחה, איציק, היה למנהל הקבוצה - ומאז, הרעש רק הולך וגובר.

במהלך העשור האחרון הספיקו האחים לבית לוזון להוביל את הקבוצה, שהיתה בליגה השניה בסוף שנות ה-80, אל גמר הגביע של עונת 2000/1, המקום השני בליגה בעונת 2004/5 ואפילו שלב הבתים בגביע אופ"א. מנגד, חוו גם לא מעט נפילות מהדהדות ופרשיות לא נעימות. ההצלחה המטאורית קנתה לאחים ממלאבס מעריצים רבים והרבה מחמאות, אבל הסגנון הבעייתי קנה להם לא מעט אויבים.

עם חשיפת פרשת טוברוק-לוזון, ספורט nana 10 מביא לכם מבחר מעלילות משפחת המלוכה של הכדורגל הישראלי בעשור האחרון.

2001: קרב אגרוף עם יו"ר הפועל פתח תקווה

הדרבי העירוני של פתח תקווה, בטח שבתקופת הלוזונים, לא היה אף פעם אירוע רגוע במיוחד. בעונת 2000/01 זה גם נגמר בדין משמעתי כנגד אבי לוזון, אז יו"ר הקבוצה, ויוסי מזרחי שאימן. בדו"ח של השופט מאיר לוי נכתב שהיושב ראש צעק לעברו "תתבייש לך, דפקת אותנו", והמאמן התפרץ לעברו בסיום בצעקות "בושה וחרפה". אלא שהאירוע המביש מכולם היה זה שלא צוין בדו"ח השופט: בסיום המשחק הפך ויכוח בין יו"ר הפועל דני לוי לעמוס לוזון לקרב אגרוף של ממש, עד שהסדרנים הפרידו בין הניצים. השניים כלל לא עמדו לדין על התקרית.

2005: עמוס לוזון תוקף את אלי דריקס

הארוע המפורסם הזה, שהצית את הסכסוך הגדול בין הלוזונים למכבי תל אביב, התרחש במהלך מחצית משחק חצי גמר גביע המדינה בין הקבוצות. לטענת אלי דריקס, אז מנכ"ל מכבי תל אביב, חבט בו נשיא מכבי פתח תקווה בגבו תוך שהוא צועק "אניי אזיין אותך, אני אגמור אותך, יא בן זונה‭". לוזון טען אז: "ראיתי את דריקס ואת אבנר טוויטו עומדים ראש בראש ומדברים עם השופט בצורה מאיימת. לא הכיתי אותו, הדפתי אותו בעדינות יתרה. הכל שטויות‭."‬ בסופו של דבר השניים הועמדו לדין בבית הדין של ההתאחדות. דריקס נקנס ב-5,000 שקלים והורחק על תנאי לארבעה משחקים, לוזון ספג קנס בסך ‭5,000‬ שקל.

2005: פרוץ הסכסוך עם לוני הרציקוביץ'

למרות שבסופו של דבר דריקס והלוזונים הגיעו לסולחה, החזית של הלוזונים מול לוני הרציקוביץ', שהתנגד בנחרצות למינויו של האח אבי לתפקיד יושב ראש ההתאחדות, רק התעצמה, וסיפקה, במשך תקופה לא קצרה, ציטוטים מדהימים משני הצדדים. והתקציר לפניכם:

לוני: "אבי לוזון לא ראוי להיות יו"ר ההתאחדות"

עמוס לוזון: "מי זה לוני הרציקוביץ'? הוא יכול לבוא ולצחצח לי את הסוליה של הנעל"

עמוס לוזון: "כל עבודה, גם מצחצח נעליים, מכבדת את בעליה. גם בחו"ל אני נוהג לצחצח נעליים אצל מצחצחי נעליים" (אחרי שהועמד לדין בעקבות הציטוט הקודם)

לוני: "לאף משחק בין מכבי תל אביב למכבי פתח תקווה לא נמכרו יותר מ-36 כרטיסים"

עמוס לוזון: "אני בתקציב של 40 מיליון הייתי לוקח את האליפות עם 20 נקודות פור"

לוני: "פעם אחת הם הגיעו לגביע אופ"א, הם עשו מזה רעש והפסידו שם בכל המשחקים"

עמוס לוזון: "קשה לו לקבל את זה שהגיעו שני אחים מפתח תקווה, לקחו קבוצה קטנה והפכו אותה לאימפריה לכל דבר. הוא לקח באמת את האימפריה הכי גדולה והפך אותה לשום דבר"

בסופו של דבר, אבי לוזון נבחר להיות יו"ר ההתאחדות, עמוס לוזון עדיין במכבי פתח תקווה ולוני הרציקוביץ' מכר את המועדון לאלכס שניידר. הריב המתוקשר הזה, משעשע ככל שיהיה, לא עשה גם הוא טוב לתדמית של הלוזונים.

2007: גיא לוזון מאמן בהפועל תל אביב, הדוד עמוס מפקח

עמוס לוזון ליווה את האחיין גיא בכל תהליך החתימה בהפועל תל אביב, ואף הצטרף אל הקבוצה לנסיעה למשחק החוץ בשבדיה בגביע אופ"א מול סולנה. למרות דיבורים רבים על כך שהאדומים החתימו את המאמן הצעיר כדי להרוויח נקודות זכות בהתאחדות לכדורגל, בסופו של דבר גיא פוטר אחרי שהקבוצה נתקעה במקום האחרון בליגה, אבל התקופה בה נשיא מכבי פ"ת, מאמן הפועל ת"א ויו"ר ההתאחדות לכדורגל אכלו ארוחות יום שישי משותפות לא עשתה טוב לאף אחד מאוהדי הקבוצות. לאחר פיטוריו של גיא מהפועל, אמר הדוד עמוס את המשפט הבלתי נשכח: "אני חוזר ואומר, גיא לוזון לא יחזור, לפחות העונה, לאמן את מכבי פתח תקווה". נחשו מה קרה שבועיים מאוחר יותר...

2008: אני מאשים, גרסת אבי לוזון

מחזור הסיום בעונה שעברה הפגיש את מכבי פתח תקווה עם מכבי הרצליה, והאובייקטיביות המצופה מיושב ראש ההתאחדות לכדורגל הולכת לפח. אחרי שהעביר לשחקנים שיחת מוטיבציה לפני המשחק, הוא חגג את שער הניצחון בטירוף וקינח בראיון טלוויזיוני שבו הוא צווח:"הספורט ניצח את כל הרעים והרשעים, שעל אפם וחמתם מכבי פתח תקווה נשארה בליגה". אחרי שיחות זועמות מראשי הקבוצות הקטנות, הוא אמר: "אין טעם לבדוק ולחקור אם אני אוהב את מכבי פתח תקווה, כי אני מוכן לתת תצהיר בשבועה שאני אוהד מכבי פתח תקווה, אבל ההפרדה בין זה לבין התיפקוד שלי כיו"ר ההתאחדות היא מוחלטת. אם כבר, מכבי פתח תקווה רק הפסידה מהעובדה שאני יו"ר ההתאחדות". בבני יהודה, אשדוד והרצליה, מיותר לציין, לא ממש התרשמו מההודעה הזו.

2008: אבי לוזון מקלל שופט במשחק נוער

משחק זניח מהליגה הלאומית לנוער, בין מכבי פתח תקווה להפועל כפר סבא, הפך רק לפני שלושה חודשים לעוד מפגן כוח מכוער של יושב ראש ההתאחדות. אחרי שהשופט הצעיר שירן זילברמן הרחיק שניים משחקני פתח תקווה ופסל לקבוצה שער בטענת נבדל, תקף אותו אבי לוזון, שישב ביציע, במילים "פחדן, זבל ואפס". כך לפחות העז השופט הצעיר לכתוב בדו"ח השיפוט. וכל זאת, להזכירכם, במשחק נוער מול הורים וילדים.

אחרי שסיפק עדים וטען ש"אני ואיציק נשמעים אותו דבר", זוכה אבי לוזון בבית הדין העליון של המוסד שהוא עומד בראשו מחמת הספק, אבל הסרחון של הפרשה הזו מלווה וילווה אותו קדימה. איציק לוזון, שאמר ש"זה לא בית דין לצדק, זה בית דין חארטה", הורחק לשלושה חודשים מהמגרשים.