מקריזיונר לפנטזיונר

מוטי איוניר הפך ממאמן שמקלל שופטים למוטיבטור מלא פאסון, שמשלב בגאוניות בין פאסים מדויקים לקדושת יום הכיפורים. סנסציה מול איטליה (ד', 20:00, ספורט 5, תקציר בספורט nana10) תהיה רשומה על שמו

בחדר ההלבשה באנקונה ישבו במתח שחקני נבחרת ישראל הצעירה, וסיימו את ההכנות האחרונות לקראת אחד מצמד המשחקים המשמעותיים בקריירה שלהם. רגע לפני שהוא משחרר אותם לעשות את מה שאפשר על הדשא, משך מוטי איוניר את תשומת ליבם של שחקניו, והחדיר בהם קורטוב אחרון של מוטיבציה.

"האיטלקים פגעו בעם היהודי", הרעים המאמן בקולו. "הם לא התחשבו ביום הכיפורים, ושלחו אותנו להתאמן במגרשים לא מגרשים". את תוצאות הניסיון לעורר נפש יהודי הומיה, הרגישו היטב האיטלקים המופתעים, ובעיקר הבלם האיטלקי מרקו אנדרולי שספג מרפק אימתני לפניו משמעון אבוחצירה, ולא ישחק ביום רביעי בבלומפילד.

כשחקן, התאפיין מוטי איוניר בקשיחות יתרה שעלתה לו בהרחקות וכרטיסים צהובים לרוב. אוהדי הקבוצות היריבות שנאו אותו, והוא מצידו אהב לטפח את תדמית הישראלי הקשוח. בתחילת דרכו כמאמן הביא איתו איוניר את החיספוס של הדשא גם אל הקווים. בשנת 2003, אז כמאמן נצרת עילית, הוא ביצע תנועה מגונה לעבר האוהדים. שבועיים לאחר מכן, קילל את השופט ערן פרוסט, מה שהוביל להרחקתו מהמגרשים לתקופה של חודשיים.

אולם בנבחרת הצעירה איוניר שינה תפיסה. הקשיחות האלימה התחלפה בפאסון שהולם מאמן נבחרת לאומית, ועבור שחקני הכדורגל הישראלים היווה איוניר החדש את השילוב המנצח: מאמן עם רזומה כשחקן, איש שידוע בטמפרמנט שלו, מוטיבטור שלא מתבייש לדבר על כבוד העם היהודי, ומצליח לשלב בגאוניות את חשיבותם של פאסים מדויקים עם קדושת יום הכיפורים. מצד שני, איוניר הוא דמות ממלכתית ששומרת על כבוד שחקניו וכבוד המקצוע בו הוא עוסק.

נדמה כי איווניר דבק בחיספוס הישן והטוב אך ורק כשמדובר באינטריגות והפוליטיקות שמלוות כצל עכור את הכדורגל הישראלי, במיוחד בגילאים הצעירים. שיקולים לא מקצועיים שינסו לחלחל אל תוך המסגרת הברורה שלו, יתקלו בשריריו המשורגים של המאמן ויהדפו החוצה. איוניר הוא הדמות הקובעת, ורק שיקולים מקצועיים מנחים אותו. תשאלו את ליאור רפאלוב, כוכב בהתהוות במכבי חיפה, שהתבשר שלא יפתח בהרכב הנבחרת באיטליה. "התאכזבתי, אבל מוטי דיבר איתי לפני המשחק והסביר לי שהוא מעלה הרכב טקטי יותר. התכנון היה שאכנס במחצית כדי להביא את השינוי בחלק ההתקפי, וזה באמת מה שקרה", מספר השחקן. קריאות שבר? תלונות ולחשושים מצד מקורבים או פונקציונרים לסוגיהם השונים? לא הפעם.

אם תצליח הנבחרת הצעירה להעפיל לאליפות אירופה גם תחת מוטי איוניר, תהיה זו ההצלחה הממשית הראשונה של המאמן. משם, הדרך לאימון מכבי תל אביב תהיה קצרה, ואפילו הנבחרת הבוגרת כבר לא תהיה חלום באספמיה. רק שהאיטלקים יזרקו איזו הערה פוגעת על האושפיזין בסוכה. איוניר כבר יעשה מזה סנסציה.