עובדות בשטח: המספרים המפתיעים בליגת העל

הנתון בו ב"ש הרחק מאחור ובמה ישראל במקום השני באירופה?

ראיונות אחרי משחק, הודעות דובר וקלישאות יכולות לעורר דיון, אבל נדמה שעם מספרים אף אחד לא יכול להתווכח. מכון המחקר CIES בדק את המדדים השונים בכדורגל האירופי, כולל את הליגה שלנו, והעלה ממצאים מפתיעים במיוחד. באיזה נתון ב"ש אחרונה? מה המפתח להצלחה של ניר קלינגר ומי משלב הכי הרבה שחקני בית? ניתחנו עבורכם את תוצאת המחקר, שיכול להעיד הרבה על הכדורגל שלנו.


*הנתונים מתייחסים ל-11 השחקנים ששיחקו הכי הרבה בכל קבוצה.


העולם שייך לצעירים? לא ממש.
לדעת רבים, אחד מהדברים שיש לעשות כדי לפתח את הכדורגל הישראלי היא לתת קרדיט לדור הבא, כאלה שבהמשך עשויים להפוך לשחקנים מובילים. על פי המחקר, ממוצע הגילאים על המגרש בליגת העל בכל רגע נתון עומד על 26.76 בעונה הנוכחית, לא הליגה שנותנת הכי הרבה קרדיט לצעירים, אך גם לא כזאת שרק שחקנים יותר מבוגרים משותפים בה.

הקבוצה שמשלבת הכי הרבה צעירים בליגה, בעיקר משיקולי תקציב, היא הפועל עכו עם ממוצע גילאים של 23.66, במה שסידר לה את המקום ה-16 והמכובד באירופה כולה במדד זה. הקבוצה הכי "מבוגרת" היא הפועל אשקלון עם ממוצע של 29.52.


אז איפה הגדולות נמצאות? האלופה הפועל ב"ש היא הקבוצה השניה הכי מבוגרת בליגה עם ממוצע של 28.56. במקום החמישי במדד זה (אחרי סכנין והפועל חיפה), נמצאת מכבי חיפה עם ממוצע של 28.08, במה שמעלה תהיות לגבי שילוב שחקני הנוער בקבוצה הבוגרת של הירוקים. מכבי ת"א קצת אחריה עם ממוצע של 27.42, בעוד בית"ר ירושלים, זו שבשנים האחרונות נחשבה לחממת שיקום לשחקנים מתבגרים, הרחק מאחור עם ממוצע של 27.03.


טורקיה היא הליגה שבה ממוצע הגילאים על הדשא הוא הגבוה ביותר (28.64), כשמה שמשקף במעט על המגמה של כוכבים מזדקנים (דוגמת רובן ואן פרסי) לנדוד לליגה הטורקית כדי לעשות אקזיט לפני הפרישה.
הליגה שמשלבת הכי הרבה שחקנים מבוגרים מבין 5 הליגות הגדולות (אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית וספרדית) היא הליגה האיטלקית שמדורגת במקום השישי באירופה עם ממוצע של 27.31.

הליגה שהכי משלבת צעירים נמצאת בסלובניה, שם ממוצע הגילאים על הדשא עומד על 24.53 (!). מבחינת הליגות הבכירות, גרמניה היא זו שם מעדיפים לתת קרדיט לדור החדש עם ממוצע של 26.04.

הליגה השניה הכי נמוכה באירופה
תמיד ידענו שליגת העל לא מצטיינת בפיזיות כשבמשחקי הנבחרת ראינו עד כמה טובי בנינו פשוט לא מצליחים להוות פקטור מול הפיזיות האירופית. מדד CIES תומך בהנחה הזו כשעל פי המחקר ישראל חולקת יחד עוד 2 מדינות את התואר: הליגה השניה הכי נמוכה באירופה. 

הגובה הממוצע בארצנו עומד על 181 סנטימטרים, כשגובה זהה באוקראינה ואפילו בספרד, במה שיכול לעודד ישראלים לצאת דווקא ל'לה ליגה' שם יהיה להם יותר נוח להשתלב מבחינה פיזית. הקבוצה הנמוכה בליגה היא בני סכנין עם גובה ממוצע של 178.6 סנטימטרים, כשהדבר לא מפתיע כשההתקפה שלה מורכבת משחקנים זריזים ונמוכים דוגמת פיראס מוגרבי ומוחמד כליבאת. לעומת האדומים, הקבוצה הגבוהה בליגה היא הפועל עכו עם ממוצע של 184.6 סנטימטרים.


איפה הגדולות נמצאות? הפועל ב"ש הכינה את עצמה לעונה האירופית שבפתח, דבר שמשתקף מכך שממוצע הגובה אצל ברק בכר עומד על 183.7 סנטימטרים, כשרכישת תומאש פקהארט בוודאי תרמה לכך. מכבי חיפה נמצאת במקום הרביעי עם ממוצע של 182.1 סנטימטרים, בעוד למכבי ת"א ממוצע של 180.8 סנטימטרים בלבד. בית"ר ירושלים אחרונה מבין הגדולות במישור הזה עם 180.6 סנטימטרים.

הליגה הגבוהה באירופה היא הליגה הדנית שם הגובה הממוצע שנמדד עומד על 183.7 סנטימטרים, כשמבין הגדולות מי שמוליכה, באופן לא מפתיע, היא הליגה האיטלקית עם 182.7 סנטימטרים, שסידר לה את המקום ה-11 ביבשת.

תהליך? תחשבו שוב
אחרי רוב הראיונות במשחקי ליגת העל, לפחות בתחילת העונה, המאמנים מספרים על תהליך, על רצון להנחיל דרך שתביא עימה המשכיות, בפועל, בדומה למאמנים שמחליפים קבוצות כמו גרביים, כך גם השחקנים שלהם.
ישראל נמצאת במקום ה-23 באירופה מבחינת מדד ההמשכיות, שבדק מבין 11 השחקנים שמקבלים את דקות המשחק הכי גבוהות, מה הזמן הממוצע שלהם בקבוצתם הנוכחית. בליגת העל הממוצע עומד על שנה וארבעה חודשים.


במקום הראשון, הרחק מכל היתר, נמצאת בני סכנין עם ממוצע של 3.47 שנים, והאמת? זה לא ממש מפתיע. מחמוד קנדיל, חאלד חלאיילה, עלי עותמאן ושות' ממשיכים לתת את הטון שנה אחרי שנה. הקבוצה בה התבצעו הכי הרבה שינויים היא הפועל עכו, שעברה מתיחת פנים משמעותית, כשממוצע ההישארות במועדון עומד על 0.18 שנים בלבד, ככה זה כשאף שחקן מהעונה שעברה לא נשאר.

מבין הגדולות, הקבוצה בה ממוצע ההישארות של שחקנים הוא הכי גבוה היא מכבי ת"א עם 1.68, בעוד הפועל ב"ש נמצאת קצת אחריה עם 1.57. בית"ר ירושלים, שנוטה לבצע לא מעט שינויים בסגל, התמתנה בשנה האחרונה בעקבות ההצלחה והממוצע שלה עומד על 1.31 והיא במקום השביעי בליגה.


התהליך במכבי חיפה ממשיך להשתנות משנה לשנה כשאצל הירוקים הממוצע עומד רק על 0.98, והפרחים לדקל קינן הוותיק, שהעלה את הממוצע. הליגה בה הכי פחות אוהבים לבצע שינויים בסגלים היא הליגה האוסטרית עם ממוצע של 2.56 שנים, בעוד הליגה הכי פחות יציבה היא הליגה הרומנית עם 1.11 במה שמעיד קצת על הקשיים הכלכליים של הקבוצות. מבין הליגות הבכירות, אנגליה היא הליגה שבה שחקנים מעדיפים להשתקע בקבוצותיהם עם ממוצע של 2.38 שנים, הליגה הצרפתית היא הכי פחות יציבה מבין הגדולות עם 1.64 שנים.

מי משלבת הכי הרבה זרים?
המחקר גם בדק את הליגות שנוטות לשלב הכי הרבה שחקנים שמגיעים מהתאחדויות שונות, או במילים אחרות: ליגיונרים. באופן טבעי, בגלל החוק בישראל שמגביל את כמות הזרים ל-6 בכלל ו-5 על המגרש, בישראל אחוז הקבוצות המשתפות אותם הוא יחסית נמוך 35% (מקום 18 באירופה), ובכל זאת: ניתן ללמוד על מספר מגמות.


בגלל סאגת סבירסקי או שלא, בני סכנין היא הקבוצה ששילבה מפתיחת העונה הכי מעט זרים, כש-18.9% מדקות המשחק שקיבלו השחקנים בקבוצה, הוקצו לזרים. לעומת זאת, בהפועל אשקלון מבינים שאין מנוס משילוב שחקני רכש מבחוץ, כשב-48.9% מהדקות נוצלו על ידי שחקנים זרים.

מבין הקבוצות הגדולות, בית"ר ירושלים היא זו שהכי משתמשת בזרים שלה עם 44.7% מהדקות, ממוצע שבוודאי יירד אחרי הרחקתו של מרסל הייסטר. קצת אחריה ממוקמת מכבי ת"א עם 39.9% מהדקות. במכבי חיפה נוטים לשלב בהדרגה את הזרים שצירפו והממוצע עומד על 37.1%, בעוד הפועל ב"ש, לפחות בליגה, משתמשת בחומר המקומי והיא עם 33.8% בלבד.


הליגה שמשלבת הכי הרבה זרים באירופה היא הליגה הקפריסאית, שם אין הגבלה על כמות הזרים שאפשר לשתף, מה שגורם 80.2% מהדקות להיות מנוצלות על ידי זרים, דוגמת אריאל הרוש. מבין הליגות הגדולות, אנגליה היא זו שמשלבת הכי הרבה שחקנים מחוץ לממלכה עם 61.3% מהדקות. הליגה שהכי מאמינה בחומר המקומי מבין הגדולות היא צרפת עם 36.3%.

איפה שחקני הבית של הפועל ב"ש?
אחד מהנתונים הכי מעניינים שנבדקו היו שילובם של שחקני נוער. במחקר מדדו בכל קבוצה את אחוז הדקות שמקבלים השחקנים, שהיו חלק מהקבוצה לפחות שלוש שנים בין הגילאים 15 עד 21. המדד מאפשר לבדוק את כמות שחקני הבית שכעת משולבים בקבוצה הבוגרת, כשבאופן לא מפתיע, בני סכנין היא המובילה במדד.

45.1% מהדקות שפליקס נעים מקצה מגיעות לשחקנים שהיו בסכנין הגילאים 18 עד 21, הרבה בגלל שחקנים דוגמת מארוס גנטוס, סגס תאמבי וכו'. לעומת זאת, מי שנמצאת במקום האחרון בליגה היא הפועל באר שבע עם 0.3% בלבד מהדקות, זכר ל-36 הדקות שקיבל איתמר שבירו במחזור הראשון.


מבין הגדולות, הקבוצה שמשלבת הכי הרבה שחקנים שהיו אצלה עוד בגיל צעיר היא מכבי ת"א עם 27.6%. קצת מאחוריה, ממוקמת מכבי חיפה עם 23.2%, כשבית"ר ירושלים הרחק מאחור עם 20.2%.

מבין הליגות באירופה, בסלובקיה הכי נותנים קרדיט לשחקני בית עם 30.1%, בעוד בטורקיה הם מקבלים רק 2.4% מהדקות (!). ספרד מוליכה את הליגות הבכירות עם 21.8% לעומת 6.7% בלבד באיטליה.


המפתח של ניר קלינגר בהפועל חיפה
הנתון האחרון, והלא פחות מעניין שהמדד בדק הוא כמה אחוז מהדקות אחד עשר השחקנים שמקבלים הכי הרבה קרדיט מקבלים. הנתון נועד לבדוק את כמות הרוטציות שהקבוצות מבצעות והשינויים שהמאמן נוטה לבצע. תופתעו לשמוע, ישראל נמצאת במקום השני באירופה בנתון הזה (83.1%) כשרק הולנד (83.2%) לפניה. הדבר מעיד על הנטייה לוותר על הרוטציה אצל מרבית המאמנים כאן, שמלבד שניים,משחקים רק במסגרת אחת.


הקבוצה שמוליכה במדד הזה היא הפועל חיפה, כש-95.4% מהדקות שהעניק ניר קלינגר הלכו לאותם 11 שחקנים, נתון שמעיד על חוסר אמון בספסל לצד רצון להעניק ביטחון ל-11 הפותחים. מי שנוטים לבצע רוטציה הכי גדולה בהרכב בגלל פציעות ובגלל רמה דומה בין הספסל ל-11 הם סלובודן דראפיץ' ושי ברדה במכבי נתניה, שם 72.7% בלבד מהדקות הולכות לאותם שחקנים.

מבין הגדולות, מכבי ת"א היא זו שנוטה לבצע הכי הרבה שינויים כש-75.8% מהדקות הלכו לאותם שחקנים. למרות ריבוי השינויים בהרכב, גיא לוזון ומכבי חיפה נמצאים קצת מעליה עם 78.7% מהדקות, בעוד הפועל ב"ש (83.8%) ובית"ר ירושלים 85.4% מקדימות אותן).