"חיפה התקופה היפה בחיי. היא תשוב לטופ"

בניון, חדר ההלבשה והמשחק הכי גדול. פראליה בראיון מיוחד

יש זרים שהם הרבה יותר משחקני כדורגל, כאלה שגם שנים אחרי שעזבו את ישראל, החותם שהשאירו נותר לעד. שתי אליפויות, ניצחונות גדולים בצ'מפיונס וחיבור עם האוהדים הפכו את ננאד פראליה לכזה שגם 14 שנים אחרי שעזב, יקבל כבוד מלכים ביום שיגיע לאצטדיון סמי עופר. הקרואטי היה שם ברגעים המשוגעים עם ג'ובאני רוסו וגם בפסגות המקצועיות עם מגע קסם, שהקהל הירוק בוודאי מפנטז שיחזור.

חזרנו לאגדה ירוקה, שכיום משמש כעוזר מאמן בנבחרת עד גיל 17 לקרואטיה, ודיברנו איתו על הרגעים הגדולים, חדר ההלבשה המגובש אז ומה דעתו על מצבה הנוכחי של מכבי חיפה. ראיון חגיגי.


"למה אני כל כך מחובר לחיפה? לא יודע להסביר את זה. זה התחיל מהפניה של אברהם גרנט והמשיך בשיחה עם יענקל'ה שחר כששניהם אמרו לי שהקבוצה לא זכתה בתואר הרבה שנים וזה משהו לא הגיוני. אברם ויענקל'ה תמיד אמרו שמכבי חיפה זו קבוצה שצריכה להיות הקבוצה הגדולה יותר, ובשביל זה החתימו אותי", פראליה נזכר, "אני שמח מאוד שהגעתי לכאן, זו הייתה תקופה מדהימה. נהניתי מאוד מהקהל ומהקבוצה בכללי. אני חושב שמכבי חיפה היא המועדון הגדול בישראל".


ננאד פראליה היה שותף לקבוצה הקסומה של הירוקים שהעפילה לשלב הבתים של ליגת האלופות, כשלצדו כיכבו ריימונדאס ז'אוטוטאס, יעקובו איגביני, יוסי בניון ועוד רבים וטובים, שנכנסו להיכל התהילה הירוק. הקרואטי שיחק בהיידוק ספליט, אספניול וברג'ינה, אבל למרות זאת אין לו ספק לגבי מי הקבוצה הטובה ביותר בה שיחק:

"חיפה של עונת הצ'מפיונס היא הקבוצה הכי טובה ששיחקתי בה. מעבר ליכולת מקצועית, היינו יחידה אחת, בה כולם היו חברים טובים ורצו בטובת השני. אני עדיין בקשר טוב עם יוסי בניון, אלון חרזי ועם ז'וטא. נהנינו מאוד ביחד וזה היה סוד הקסם. לא אשכח לעולם את התקופה ההיא. זו התקופה הטובה ביותר בקריירה שלי".


"רוצה להבין עד כמה חדר ההלבשה שלנו היה מיוחד? מלבד ג'ובאני, החבר הכי טוב שלי בקבוצה היה אבישי ז'אנו, שבכלל לא ידע אנגלית. אני בעצמי לא ידעתי מילה בעברית וג'ובאני סירב לתרגם לנו אחד את השני. היינו יוצאים ומבלים שעות ארוכות ביחד ונהנים מבלי להבין אחד את השני או יכולת לתקשר".

מי השחקן הכי טוב ששיתפת איתו פעולה?
"השחקן הכי טוב שהיה בישראל בכל הזמנים הוא יוסי בניון. אני יודע שהעניינים הסתיימו לא טוב איתו ועם חיפה, אבל זה לא ישכיח את העבר שלו. הוא שייך להיכל התהילה של הקבוצה וצריך להעריך אותו ולתת לו את הכבוד שמגיע לו".

מעבר לחיבור על הדשא לשחקנים, פראליה ניהל מערכת יחסים הדוקה עם הקהל הירוק: הוא פגש אותם מחוץ לדשא, קיבל המון אהבה מאז ועד היום, כשבכל פעם כשפוגש ישראלי גם היום, פראליה זוכה ליחס חם. "אני לא יודע להסביר את החיבור. אני חייב להגיד שלמכבי חיפה יש אוהדים אדירים", הקרואטי נזכר, "מהרגע הראשון הם תמכו בי ונתנו לי את הכל. אני אוהב את הקהל של חיפה ואת המועדון כולו. האוהדים היו משוגעים כמוני, וזה מה שאהבתי".


מה המשחק שאתה הכי זוכר מהתקופה שלך במכבי חיפה?
"אני זוכר את הניצחון על הפועל ת"א, הבקעתי צמד וזה היה משחק שהיה בשבילי יותר מליגת האלופות. זה היה המשחק הכי טוב שהיה לי, היה שם משהו מיוחד, שם הרגשנו שאנחנו קבוצה מיוחדת ששום דבר לא יעצור אותה".

"מכבי חיפה תחזור לטופ"
פראליה כעת משמש כעוזר מאמן בנבחרת עד גיל 17 של קרואטיה. הוא עדיין חי ונושם כדורגל ועוקב מרחוק אחרי מכבי חיפה. קשר העבר מספר שהוא נוהג בכל שבוע לעקוב באינטרנט אחרי התוצאות של הירוקים, ונשאר אוהד כאילו גדל על הבלטות של קרית אליעזר.

"ראיתי שבשנים האחרונות חיפה פחות טובה, משהו לא עובד שם. מכבי חיפה זו קבוצה שחייבת להתחרות על האליפות", הוא מסביר, "בתקופה שלנו היו שחקנים טובים ודור מצוין, אני חושב שהכדורגל הישראלי דווקא מתקדם, כי ב"ש ומכבי ת"א באירופה, וזה רק עניין של זמן עד שחיפה תחזור לטופ".


"שמעתי על האצטדיון החדש, מכבי חיפה חייבת לעבוד כדי לחזור למקומה הטבעי. היא צריכה להמשיך לפתח את שחקני הנוער שלה כי זה הבסיס להכל. בקרואטיה אין לנו כסף כמו בישראל, אבל יש לנו אקדמיות וככה הנבחרת טובה וצומחים שחקני כמו מודריץ'. יענקל'ה שחר הוא נשיא נפלא שנותן הכל למועדון שלו ואני בטוח שהוא לא ינוח עד שהאליפות תחזור. אני לא מכיר את הקבוצה לעומק, אז קשה לי לנתח את הבעיות לעומק".


אתה משמש כמאמן היום, היית רוצה לחזור למכבי חיפה?
"אם יתקשרו אליי משם, אני אשמח להגיע. מכבי חיפה זה אצלי בלב, וכך גם ישראל כולה. אשמח לעבוד במדינה שלכם ומעדיף שזה יהיה במכבי חיפה".


מה המסר שתרצה להעביר לאוהדי מכבי חיפה?
"סוד ההצלחה שלנו בקבוצה ההיא זה שהיינו קבוצה אחת מגובשת. אני מאמין שמכבי חיפה תחזור להיות גדולה, זו קבוצה שצריכה לזכות בתארים כל שנה. יש לה את הקהל הטוב ביותר ומעטפת מושלמת. זה רק עניין של זמן עד שהימים היפים יחזרו".