טיפה יותר מדי: הילד הרע שנחת בהפועל חיפה

האלכוהול סיבך אותו בתקריות אלימות. תמאש יתעשת בכרמל?

"אלכוהול גורם לי להיות יותר אגרסיבי ולעשות דברים שהרסו לי את הקריירה. אין לי יכולת להחזיר את הזמן לאחור, שילמתי על הטעויות שלי. השתנתי, היום אני אדם שונה. הפסקתי לשתות ויצאתי לדרך חדשה". אם נסתכל על הקריירה של גבריאל תמאש, הרכש החדש של הפועל חיפה, לא נבין איך לעזאזל שחקן בסדר גודל כזה מגיע לכאן.

גלאטסראיי, סלטה ויגו, סטיאווה בוקרשט, ווטפורד, ווסט ברומיץ', 65 הופעות בנבחרת רומניה ועוד נמצאים ברזומה שלו, אז למה בכל זאת בגיל 33 הבלם נחשב לאחד הפספוסים הכי גדולים בתולדות הכדורגל הרומני? בגלל שהוא טראבלמייקר, אבל במובן האמיתי של המילה.


לא כזה שמתחצף לשופטים או מדבר בתנועות ידיים, אלא אחד שבאמת הסתבך פעם אחר פעם בשערוריות בסגנון פול גאסקווין. אלימות, התפרעויות במועדונים, התחצפות לאוהדים ולמאמנים ומעל הכל התמכרות לאלכוהול, כזו שגרמה אפילו לאבא שלו להרים ידיים לגביו.


רגע אחרי שהוא חתם בקבוצה של יואב כץ, הגיע הזמן לעשות היכרות עם אחד מהשחקנים הפרובלמטיים שנחתו בארץ הקודש, אבל גם כזה שאם יצליחו ליישר אותו, עשוי להפוך לבינגו.

בגיל 33, הפועל חיפה תהיה התחנה ה-14 בקריירה של הבלם הרומני הפרובלמטי. אם נשים את בעיות ההתנהגות בצד, מדובר ללא ספק באחד הבלמים הכי טובים שצמחו ברומניה. חוכמת משחק, פיזיות וגם מהירות (שמעט דעכה) הפכו אותו למי שאמור היה להפוך לבאנקר בנבחרת הרומנית, וגם היה במשך שנים ארוכות.

מסע עולמי וקושי לשבת על הספסל
תמאש נחשב בעבר למטאור של הכדורגל הרומני. כבר בגיל 20 גלאטסראיי רכשה אותו תמורת 2 מיליון יורו, והדרך שלו לטופ הייתה סלולה. יחד עם זאת, הבלם לא הצליח לשמור על יציבות ומאז אותה נחיתה בטורקיה חיפש את עצמו. ספרטק מוסקבה שילמה עבורו 3.5 מיליון יורו, אוקזר ניסתה להחיות את הקריירה שלו תמורת סכום דומה ובאנגליה ווסט ברומיץ' ו-ווטפורד גם ניסו את מזלן.


בכל הקבוצות תמאש היה שחקן הרכב, וכשמעמדו נפגע, זה גם היה השלב לעזוב, כי הוא פשוט לא יכול היה לשבת על הספסל. ב-2015 הוא סירב לעלות לאימון בסטיאווה לאחר שלטענתו הוא לא קיבל מספיק דקות, במה שסידר לו מעבר לקרדיף.

גם בקבוצה הוולשית הוא לא שותף במה שגרם לו לנטוש את הנימוסים הבריטיים ולצאת כנגד מאמנו: "אני בן 31, הוכחתי את עצמי מספיק ואין בכוונתי להיות שחקן ספסל", הוא תקף את מאמנו דאז, "שבקרדיף יחליטו - או שנותנים לי לשחק או שאני עוזב. ככה אני לא מוכן להמשיך".


העימות בקרדיף היה אקורד הסיום לקריירה האירופית כשבשנתיים האחרונות תמאש שיחק בסטיאווה בוקרשט, היה שחקן הרכב, אבל כזה שהצליח להרגיז את הבעלים האמוציונאלי, ג'יג'י בקאלי, שלא היסס לבקר אותו בתקשורת. "הפסדנו בגלל תמאש", הוא זעק אחרי משחק אחד, "תמאש מקבל יותר מדי כרטיסים צהובים (11 העונה), נמאס לי ממנו", הוא הכריז פעם אחר פעם. תמאש ראה, ושתק.

בסוף העונה הנוכחית בקאלי החליט לשים סוף לבעיות ולוותר על הבלם, במה שגרם לו לחפש יעד חדש, וכך הוא הגיע לישראל עם רזומה של אלכוהול, אלימות והסתבכויות. אם נשפוט לפי הפן המקצועי, תמאש נמצא בנסיגה מתמדת. המהירות היא לא אותה מהירות ולכן הוא מרבה לקבל כרטיסים צהובים וגם הראש כבר לא ממש בכדורגל, אבל מה שיותר מכל גרם לו להגיע לכאן אלה בעיות המשמעת. הרכש של האדומים מהכרמל הוא לא פחות ממוקצה ברומניה. סריקה של התקשורת המקומית תחשוף אינספור פרשיות שתמאש נקשר אליהן - החל מתיקים פליליים, דרך תמונות משפילות וסכסוך עם הנבחרת, ועד אוהדים שכבר לא יכלו לראות אותו. כל זה גרם לבלם להבין שאין מוצא אחרת מלבד לנסות להתחיל מחדש במקום אחר.


בדצמבר 2004 כשהיה בן 20 הגיעה ההסתבכות הראשונה שלו, כאשר בילה עם חבריו בפאב הוא הוא השתכר והלך מכות במסעדה, במה שגם לו להיות באור הזרקורים בפן השלילי בפעם הראשונה. שנה לאחר מכן, שעות אחרי שקבוצתו, דינמו בוקרשט סיימה ב-1:1 מאכזב, הוא יצא לבר בבראסוב, השתכר ושוב הלך מכות.


שלוש שנים של שקט יחסי עברו וב-2008 הגיעה עוד תקרית חריגה. במהלך מחנה האימון של דינמו הוא יצא בלילה לעוד בילוי רווי באלכוהול. אחרי שחזר למלון בשעה 5:00 בבוקר הוא התקשר לנשיא המועדון ואמר לו שהוא לא רוצה יותר לשחק כדורגל כחלק ממתיחה לא ברורה. יואב כץ, אולי כדאי שבקיץ תשים את הטלפון על שקט. גם במחנה האימון שבשנה שלאחר מכן הוא השתכר וגרם למהומה שהובילה להורדתו המשפילה לקבוצת המילואים של דינמו.


בווידאו: תמאש מנסה לפרוץ לדלת ובועט בה עד שנשברת

חשבתם שתמאש יירגע? ממש לא. ב-2009 הוא שוב הסתבך, שוב בגלל אלכוהול בגופו, הפעם במהלך חתונה של אחיו. תמאש כעס על המלצרים באירוע שלטענתו לא נתנו לו שירות טוב והלך איתם מכות, במה שהשבית מעט מהשמחה. שנה חלפה, ועוד הסתבכות הגיע. ב-2010 הוא נעצר על ידי המשטרה לאחר שהיה שרוי בגילופין ותקף את חברתו לאחר שלטענתו היא בגדה בו עם חברו לקבוצה.


בשלוש השנים שלאחר מכן הגיעו עוד הסתבכויות, כולל הזמנת מסאז' למחנה האימון של קבוצתו ב-3 בלילה, מכות במועדון במהלך תקופתו באנגליה שהובילו לשבירת האף שלו, אבל נראה שהתקרית החמורה ביותר התרחשה ב-2013 כשהשתייך לסגל של ווסט ברומיץ'. בזמן ששהה בחופשת מולדת ברומניה, תמאש צולם שהוא מתעמת עם שוטרים, מנסה לפרוץ לבניין ובועט בו עד כדי שהוא שובר את הדלת.

בהמשך הלילה תמאש, שהיה שיכור, תקף את השוטרים שהגיעו לעצור אותו כשבהמשך הוא צולם בתחנת משטרה שרוע על הרצפה ללא חולצה. "לא עשיתי כלום", הוא התייחס לתקרית בתקשורת, "השוטרים תקפו אותי ונהגו כלפיי באלימות, נעשה לי עוול". בעקבות אותה תקרית, תמאש ספג עונש מאסר על תנאי, שלטענתו גרם לו לרסן את עצמו.
 
כמה חודשים לאחר מכן, תמאס שוב הסתבך, וגם במקרה הזה אלכוהול זרם בדמו. קלוז' הרומנית החתימה את הבלם הסורר ולא האמינה שכעבור שישה ימים בלבד היא תשחרר אותו. תמאש יצא לפאב מקומי, השתכר וצולם כשהוא מכה מלצרים מקומיים.  "הסתכלנו על התמונות ולא יכולנו לנהוג אחרת", הסביר נשיא קלוז' את ההחלטה, "תמאש בא, שתה, ועזב. רצינו לתת לו הזדמנות אבל הוא לא השתנה".  סוכנו נראה אובד עצות לאחר אותו מקרה: "אין לי מה לעשות נגד ההתפרעויות שלו. תמאש הוא אדון לעצמו ואין לי יכולת לנעול אותו בארון. אביו של תמאש הודה שבנו מתמודד עם התמכרות לאלכוהול".


"אני לא אלכוהוליסט, אלכוהילסיטים שותים מהבוקר ועד הערב. אני רק יוצא ומבלה עם חברים. זה קורה לכל אחד", תמאש ניסה לנקות את שמו בראיון שהעניק לאחר מכן, "מתייחסים אליי כאל מסומם תמידי, זה לא הוגן. איפה שאני לא מסתובב תמיד קוראים לי הילד הרע. לא נותנים לי לצאת לדרך חדשה. מבטיח שאפסיק לשתות ואצא לדרך חדשה".

אויב העם הרומני
התקריות האלימות לא היו שייכות רק לקריירת הקבוצות של תמאש. הבלם, שנמנה באופן קבוע על סגל נבחרת רומניה, הספיק להסתכסך עם מאמניו וההתאחדות הרומנית, שוב, בגלל אהבתו לאלכוהול. דווקא בשנים שבהן הוא אמור היה להיות באנקר בהרכב, הגיעו תקריות, שגרמו לו להפוך לאויב הציבור.


ביוני 2011 תמאש אמור היה לצאת עם רומניה למשחקי ידידות בדרום אמריקה, אבל פספס את טיסת הבוקר של הנבחרת. למה? בגלל שהוא יצא לערב רווי אלכוהול ופשוט לא התעורר. מספר חודשים לאחר מכן, בזמן שהנבחרת התכנסה למשחק מול סן מרינו, תמאש יצא עם אדריאן מוטו לבילוי לילי ללא אישור, במה שגרם להרחקתו מהנבחרת.


בעקבות כל התקריות, תמאש הפך למוקד להקנטות בכל פעם ששיחק במדי קבוצות או נבחרות ברומניה. בדינמו שנאו אותו על כך שעבר לסטיאווה, ובקבוצתו האחרונה גם כן לא התחברו אליו בגלל הטעויות החוזרות בהגנה. "ברומניה לא מכבדים אותי. אני שחקן שהוכיח את עצמו ועשה מספיק בקריירה. לא ייתכן שבמעמד שלי לא יזמנו אותי לנבחרת. זו בושה", הוא תקף, "הסיפור שלי עם הנבחרת נגמר".


דרך חדשה בהפועל חיפה?
הדבר היחיד שנותר יציב בחייו של תמאש היא מערכת היחסים שלו עם אישתו, שנחשבת לאחת מהנשים הסקסיות ברומניה. בשנתיים האחרונות תמאש שיחק בסטיאווה בוקרשט, אבל לא ממש הרשים. מצד אחד הוא שיחק קבוע בהרכב, אך מנגד היה לא חד, ספג יותר מדי כרטיסים צהובים והצליח לגרום לזעם אצל הבעלים, ג'יג'י בקאלי, שאף הכניס לחוזהו סעיף לפיו יוכל לשחרר אותו ללא פיצוי במקרה של אירוע משמעת נוסף. תקרית אלימות נוספת במועדון ועוד תמונות שהוא צולם מעשן עשו את שלהם, וגרמו לשחרורו באופן סופי.


אז מה הקבוצה מהכרמל תקבל ממנו? שחקן סופר מנוסה, מנהיג באופיו וכזה שלא לוקח לו הרבה זמן להסתגל לארץ חדשה. למרות הטעויות התכופות וריבוי בעיות המשמעת, תמאש הוא משחקני ההגנה הטובים שצמחו ברומניה, כאשר הגובה שלו (1.88 מ') בשילוב הטכניקה הטובה הופכים אותו לכוח משמעותי בליגת העל. כדי שהוא יצליח בכרמל, יואב כץ וניר קלינגר יזדקקו לטיפת מזל, ויותר חשוב להרחיק אותו מהטיפה המרה שהרסה לו את הקריירה.

בווידאו: מערכון סאטירי על ההסתבכויות של תמאש