האחות הקטנה: הפועל חוסה בצילה של מכבי

כבירי שכח מעקרונותיו והאדומים בדרך להפוך לעוד קב'. דעה

"בעוד 20-30 שנים כשאהיה על ערש דוויי, אני אגיד שעשיתי הכל כדי להציל את הפועל ת"א. הערכתי שהמועדון הזה הולך להתרסקות טוטאלית. קשה לי מאוד לראות את מה שקורה בספורט הישראלי. אם לא יבוא בקרוב רוכש, אני רואה עתיד שחור". בארי בן זאב.

ערן זהבי, וינסנט אניימה וטל בן חיים, שלבשו בעבר את החולצה האדומה ועברו למכבי ת"א, לא הזכירו את המקרה של גילי ורמוט לפני כשנתיים. הקפטן של הפועל ת"א היה נקודת האור היחידה בעונה חשוכה, שהמשיכה את ההידרדרות של הקבוצה מחודורוב והפכה אותה ממועדון פאר לכזה שהפך ללא רלוונטי במאבקי הצמרת. 


ב-3.2.15 נפל דבר בתפיסה של האוהדים האדומים. המעברים הקודמים לא הכינו את הקרקע לעזיבה של הקפטן למכבי ת"א יממה אחרי הפסד כואב בדרבי. הפניית הגב לאוהדים והפיכה למועדון קטן היו החותמת הסופית לכך שעידן חיים רמון בהפועל ת"א תם, וכל זה בא לידי ביטוי בתמונה אחת בה ג'ורדי קרויף נראה מחויך אל מול הפרצוף המבויש של גילי ורמוט.

באותה תקופה אחד מאוהדי הפועל ת"א החליט שהוא לא מוכן לראות את הקבוצה שלו מתמוטטת. הוא לא יכול היה לראות את קבוצתו האהובה הופכת לשטיח אדום שנענה למונופול המכביסטי. לאוהד הזה קוראים אמיר כבירי. בתוך חודשים ספורים כל הצוות המקצועי והניהולי של הקבוצה, מרמת המנכ"ל ועד לאפסנאים ולסגל השחקנים שנבנה מחדש - הוחלף.


מסיבת העיתונאים שהכריזה על פתיחת עידן אמיר כבירי בהפועל ת"א הראתה שמשהו חדש מתחיל. חליפות מהודרות, מפיות עם סמל המועדון ושורה של שחקני רכש נתנו את התחושה שהמועדון שחסה בצל מכבי ת"א, הרים את הראש ויצא לדרך חדשה. הבעלים החדש לא היה עשיר כמו הקנדי שמעבר לכביש, אבל היה נראה כמו אחד שיכול להכניס לב ונשמה לתוך המועדון שהיה על ערש דווי. "באתי מתוך הקהל הזה, גדלתי ביציעים", הצהיר כבירי, "הגעתי להפועל תל אביב לא בשביל פרסום. הגעתי כי אני אוהד הקבוצה. מעולם לא הסתרתי שאני מחובר לעקרונות ולערכים של המועדון. תפיסת העולם שלי היא שהאוהדים הם המועדון".


שנה עברה מאז אותה מסיבת עיתונאים ונראה שההבדל בין הבעלים לחיים רמון הוא רק השם. הפועל ת"א דיברה על דרך חדשה, אבל המציאות הוכיחה בדיוק ההיפך. המועדון הפך להיות שם נרדף לעיכוב במשכורות, תביעות משפטיות ואכזבות מקצועיות. הבעלים החדש הצהיר בתחילת הדרך שהוא לא מסתכל על ההווה, אלא על העתיד ולכן יצרף שחקנים צעירים בראייה קדימה במטרה שיובילו את הפועל ת"א. "יכולתי להביא שחקנים מוכחים, אבל ותיקים, ואז כמה שנים היה להם לתת לי? בעסקים שלי, הסתכלתי על איפה אהיה בגיל 30, לא בגיל 25. גם בהפועל אני מכוון לטווח הארוך", הוא סיפר בראיון. יחד עם זאת, דיבורים לחוד ומעשים לחוד: כבירי הוכיח שבמבחן המציאות הוא חושב על הכל חוץ מהעתיד.

איאד אבו עביד, אוהד הקבוצה שהגיע בקול תרועה רמה ומנקודות האור בעונה החולפת, נמכר והיווה את יריית הפתיחה לקראת ההמשך. בתוך 24 שעות המועדון שמכנה את מכבי ת"א רק בשם "היריבה העירונית" ונוהג למחוק את הצבע הצהוב מהסמל במפגשים בין הקבוצות, הראה שכשזה נוגע למכירת שחקני העתיד, הוא יודע מצוין את הדרך אל ג'ורדי קרויף.


רז יצחק, פאדי נאג'ר ושגיב יחזקאל, שהיו אמורים להוביל את הפועל ת"א בעונות הבאות, נמכרו לקבוצה שמעבר לכביש. השמות לא באמת משמעותיים מבחינה מקצועית ובהפועל ת"א יצליחו להסתדר בלעדיהם, אבל הבעייתיות היא באמירות של הפועל ת"א אל מול מה שקורה בפועל. בכניעה לתכתיבי האח הגדול הצהוב, שמחתים כל שחקן אדום בו הוא חפץ. כבירי היה זה שהנהיג את אותו סעיף מיוחד בחוזה השחקנים שמאפשר לשחקני הפועל ת"א לעבור לכל מועדון מלבד מכבי, וכעבור שנה שם מאחור את העקרונות שלו. לאיפה נעלם אותו סעיף? לבעלים הפתרונים.


מדובר בצעד שמעיד על היעדר אסטרטגיה, על חשיבה מיידית ועל התרפסות נוספת בפני הצהובים, בדיוק כמו בתקופת חיים רמון. אמיר כבירי החזיר להפועל ת"א את אלי גוטמן ומיהר לצאת בהצהרות, וכעת מן הראוי שהוא יפנה לאותם אוהדים ויסביר להם איך שלושה שחקנים צעירים של הקבוצה מצאו את דרכם החוצה ועוד עברו למכבי ת"א בתוך 24 שעות.


ההצהרות על עתיד חדש, שקיפות והתנהלות שונה מתגלות בינתיים כדיבורי סרק. בזמן שמכבי ת"א מתעצמת, ההשתקפות מהמראה מציגה את הפועל ת"א כעוד קבוצה בליגה. כמות המנויים יורדת, היא מזמן לא מתחרה על הכוכבים הגדולים בשוק, ולאט לאט האדומים הפכו ללא רלוונטים. כבירי צריך לשאול את עצמו אם לו היה אוהד צעיר, הוא היה מתחבר למועדון שבכל יום מוכר את כוכביו ליריבה השנואה, לא מהווה פקטור משמעותי בקרב על תארים ומגלה בזה אחר זה על כאלה שהגישו תביעה על חוסר תשלום.

כבירי הגיע מתוך רצון טוב ואכפתיות, ולא כדי להרוויח על חשבון הפועל ת"א, אבל כרגע נראה שזה פשוט גדול עליו. מאז אותה מסיבת עיתונאים של פתיחת העונה, הבעלים לא התייצב אף לא פעם אחת מול המיקרופונים (!). יכול מאוד להיות שהפועל ת"א נקלעה למשבר כלכלי חמור ומכירת השחקנים היא קריטית להמשך דרכו של המועדון, אבל ברגע שאותו כבירי בוחר להתנהל רק דרך מקורבים ולא מתייצב מול המצלמות כדי להסביר את זה, אז הוא חשוף לביקורת. הבעלים יעשה טוב לעצמו ולמועדון אם יכנס מסיבת עיתונאים ויאיר את האפלה שאופפת את הפועל ת"א.


גם אוהדי מכבי ת"א לא יכולים להיות מרוצים מההחתמה הזאת ברמה האסטרטגית. אז נכון, שוב הצהובים הראו עליונות על היריבה השנואה, אבל מה הטעם ביריבות עירונית ללא משמעות מקצועית? היריבות העירונית שהיא אחת מההנאות הגדולות עבור אוהד, הפכה ללא רלוונטית. הפועל ת"א שלא ניצחה בדרבי מאז אפריל 2014, לא מצליחה לדגדג את סגנית האלופה והמשחקים בין הקבוצות הפכו לשעממון מתמשך ונטול מתח. אם בעבר חיכינו לראות את הדרבי ולא ידענו מי תהיה המנצחת, עכשיו השאלה היא באיזו תוצאה מכבי ת"א תנצח.


שנה וחצי אחרי שצפה כבירי בתמונה של גילי ורמוט מחוייך עם ג'ורדי קרויף, הסיפור חזר על עצמו וכבר הפך לתמונת מראה למצבה העגום של הפועל ת"א. עכשיו הקהל האדום צריך לחכות ולראות האם שוב יפציע לו אוהד משער 5 ויציל את הפועל ת"א ממנגנון ההרם העצמי שלה, לפני שהיא הופכת לעוד קבוצה בליגה.