פרויקט תגלית: 14 השחקנים שיפרצו השנה

כוכבי הליגה מוכרים? הנה מי שינסו להיכנס השנה לתודעה

ליגת העל תצא הערב לדרך וכמו בכל שנה, לצד הכוכבים שכבר קרעו זוג נעליים ועשו משהו בכדורגל, ישנם את השחקנים הצעירים – אלו שעבורם כל דקה שהם יקבלו תהיה חוויה וחגיגה, אלו שרק רוצים הזדמנות להוכיח.


בחרנו שחקן מכל קבוצה, כאלה שכבר שיחקו מספר משחקים והשנה אמורים לפרוץ, וכאלה שהשנה תהיה שנת הבכורה שלהם בליגת העל והציפיות מהם גדולות. בסוף השנה נבחן את הבחירות, נבין האם טעינו ונתנו לשחקנים הלא נכונים את אור הזרקורים או שמא אלו הם באמת הכוכבים של הכדורגל הישראלי.

מכבי תל אביב – עומרי אלטמן
לפני כחצי שנה חגג אלטמן 19. בגיל הזה פחות או יותר אבי נמני, איציק זוהר ואחרים כבר חגגו לאחר אליפויות במדי קבוצת הבוגרים של מכבי תל אביב, אבל לאלטמן אין אחת כזו ברזומה, שכן הוא הצטרף לצהובים רק העונה לאחר כשנתיים במדי פולהאם. אבל להבדיל מאותם כוכבי עבר, לנער הצעיר יש תואר אחד משמעותי בקריירה: אליפות היסטורית עם קבוצת הנוער של פולהאם.


בצמד המשחקים מול גיור ובמשחק החוץ בבאזל אלטמן הוכיח למה מכבי החזירה אותו לשורותיה, והמשיך את היכולת הטובה מהמחצית השנייה ב-0:1 של הנבחרת הצעירה על אנגליה ביורו. דריבל מרשים, טכניקה וחוצפה חיובית אמורים לתת לו דקות רבות אצל פאולו סוזה, למרות מאבק לא פשוט מול דור מיכה וטל בן חיים על המקום בהרכב.


מכבי חיפה – איסמעיל ריאן
אחרי 15 שערים במדי קבוצת הנוער בעונה האחרונה, שהסתיימה בדאבל מרשים, הקשר שאריק בנאדו מכיר כל כך טוב קיבל מספר הזדמנויות כבר בעונה שעברה (ואף כבש ב-1:2 בק"ש) – אך העונה היא שנת המבחן האמיתית שלו. מכבי חיפה שיחקה ברוב משחקיה תחת בנאדו עם חלוץ אחד (העונה זה שמעון אבוחצירה) ועוד שני שחקני כנף (עזרא, תורג'מן) ונכון לתחילת העונה נראה שריאן הוא אחת האופציות הראשונות של בנאדו מהספסל בתפקיד זה. סלליך כבר ביקש לעזוב, ורד עדיין לא ממש חזר לרוטציה, ולמעט שילוב של גולסה או ידין באמצע והזזת ראיוס לאגף – התפקיד הזה שמור לריאן.


למרות שחגג 19 רק באפריל, ריאן ערך את הופעת הבכורה שלו בליגת העל כבר במארס 2012, עוד לפני שהפך לחוקי. גם ב-0:8 על חזאר לנקאראן וגם ב-0:3 על ונטספילס קיבל הקשר הזדמנות להוכיח עצמו, ועושה רושם שבנאדו לא חושש לשלב אותו באופן קבוע ברוטציה הירוקה.


הפועל תל אביב – רמזי ספורי
רק באוקטובר יחגוג ספורי 18, אבל כשהוא מסתכל לאחור הוא כבר יכול להיות מרוצה מ-13 הופעות בליגת העל ושני שערים: מול קרית שמונה ומול מכבי חיפה. ספורי כבש צמד במשחק ההכנה נגד אומוניה ניקוסיה ונראה מוכן לעונה. לצערו, הפועל הודחה מאירופה וגביע הטוטו לא יצא לדרך, מה שגורם לכך שלאדומים יש פחות משחקים ולרן בן שמעון פחות סיבה לשחק עם הרוטציה. למרות זאת, ספורי יקבל הזדמנויות ויצטרך להוכיח עצמו.

הפועל באר שבע – לוטם זינו
בגיל 21, ואחרי שנה שבה אלישע לוי כבר נתן לו קרדיט די רציני, השנה לוטם זינו צריך סוף סוף להוכיח שהוא באמת שייך לליגת העל. זינו קיבל במחנה האימון מקום בהרכב על חשבונו של גל אראל יותר מפעם אחת, אך בקרב אוהדי ב"ש מאמינים שהוא צריך לשחק לצד אראל ודג'אני בקישור כשהחלק הקדמי מורכב מבוזגלו, ברדה ושחקן נוסף (נאסר, גבאי). אחרי שפלירטט עם אירופה בתור נער, וכבש שער ליגה בודד בעונה שעברה, זינו בגיל שבו עוד עונה בינונית תקבע אותו ככזה ותגרום לאלישע לוי להפסיק לתת לו את הקרדיט בשלב מוקדם.


בית"ר ירושלים - עומר אצילי
לפני כחודש חגג הכישרון הצעיר 20, והשנה הוא יעשה קפיצת מדרגה מהחיים בראשון לציון ובליגה הלאומית לחיים בבית"ר ירושלים וללחץ הגדול. אצילי הוא אחד משחקני הרכש הבולטים של אלי טביב וחיים רביבו, ובגיל 20 הוא כבר לא יוכל להבליח מדי פעם – אלא יצטרך להביא תוצאות מיידיות. אצילי כבש בעונה שעברה 9 שערים (כולל שער בחצי גמר הגביע מול הפועל רמת גן), והבלאגן הגדול שהיה סביבו בקיץ האחרון גרם לכך שהוא יהיה חייב לייצר מספרים דומים גם העונה.


הפועל רמת השרון - בן בן יאיר
החלוץ שעוד לא חגג 20 פתח את העונה שעברה בצורה מרשימה כשכבש בשני משחקי האימון הראשונים של מכבי תל אביב תחת אוסקר גארסיה, אך בהמשך לא ממש זכה לדקות משחק אצל האלופה למעט שתי הופעות ליגה כמחליף. בקיץ הושאל בן יאיר לרמת השרון, שם הוא כבר אמור לקבל קצת יותר דקות משחק בקבוצה של רפי כהן ולנסות להוכיח לצהובים ששווה להשקיע בו.

הפועל חיפה - אלי אלבז
לפני שנה, החלוץ הצעיר שותף בשמונה משחקי ליגה תחת ניר קלינגר – כולם כמחליף ואף פעם לא ליותר מ-20 דקות. זה נגמר עם 0 שערים, הרבה פחות מ-14 השערים שכבש במדי קבוצת הנוער בעונה שלפני. כעת, כשהוא כבר בן 21, לאלבז אין ברירה. אם לא ייקח את ההזדמנויות שיקבל ויידע לכבוש שערים גם ב-20 דקות פה ושם, ימצא עצמו מהר מאוד מושאל לקבוצה אחרת או סתם מיובש על הספסל. שלומי דורה יודע לקדם צעירים, בטח בהפועל חיפה, ולאלבז זה אמור להתאים.


הפועל עכו - אליאור סיידר
בגיל הנוער, שחקני ההגנה היו קטנים על החלוץ המוכשר. ואז הגיע המעבר לבוגרים, קשיי השתלבות בעכו והשאלה למעלות מליגה א'. זה נגמר ב-10 שערים, אך בעכו לא השתכנעו. סיידר שוב הושאל, הפעם לעפולה. החלוץ כבש 13 שערים, עלה עם חבריו לליגה הלאומית ובעכו השתכנעו – סיידר חוזר לליגת העל. עכשיו, כשהוא עוד לא בן 22, סיידר חייב להוכיח ליובל נעים שהקרדיט הצפוי מוצדק. החלוץ כבש בכל אחת מהעונות האחרונות מספר דו ספרתי של שערים, ובקבוצה הצפונית יסתפקו גם בפחות.


עירוני קרית שמונה – יואל צ'חנוביץ'
בספטמבר 2011, כשהוא בן 18 בסך הכל, כבר ערך החלוץ את הופעת הבכורה שלו בליגת העל. העונה הראשונה שלו בבוגרים, שנעה בין הנוער לקבוצה הבוגרת, הסתיימה עם 4 שערים (כולם בנוער) ושש הופעות בליגת העל. ואז, משהו נתקע. בעונה שעברה הוא לא זכה לדקת משחק אחת בקבוצה הבוגרת, והשתפשף עוד עונה בנוער (7 שערים).


צ'חנוביץ', שמתגורר בקצרין, משחק בעמדת הקשר/חלוץ והעונה צפוי לקבל את הבמה מפעם לפעם אצל ברק בכר. אם לא ייקח את המושכות, כבר לא תהיה לשחקן בן ה-20 את קבוצת הנוער לחזור אליה.


מועדון ספורט אשדוד – מיכאל אוחנה
רק באוקטובר הוא יהיה בן 18, אבל לכל מי שראה את הקשר של אשדוד ברור – כדורגל יש לו ברגליים, והרבה. בגיל 16 וחצי הוא כבר לקח את גביע המדינה לנוער עם חבריו אחרי דו-קרב פנדלים מרתק מול מכבי חיפה, והיה הכי טוב על המגרש, כשמולו משחקים איסמעיל ריאן, שובל גוזלן, רועי עטר, דור כוכב וג'אבר עטאא.

עם ייחוס משפחתי מחייב (הנכד של אחיו הבכור של יוסי מזרחי) ואחרי חמש הופעות בליגת העל בעונה שעברה (בגיל 17 בלבד), השנה אוחנה צפוי לקבל הרבה יותר דקות. ואם אכן זה יקרה, חובת ההוכחה תעבור לידיו. או לרגליו.


בני יהודה – סתיו פיניש
לפני שנתיים, במחזור הסיום של עונת 2011/12, כפי שמתבקש מכוכב קבוצת הנוער, ערך סתיו פיניש את הופעת הבכורה שלו במדי הקבוצה הבוגרת. זה נגמר ב-3:4 על מכבי תל אביב וחתם עבורו עונה טובה של 6 שערים בכל המסגרות. בעונה שעברה פיניש כבר שיחק תחת קשטן כ-15 פעמים, חלק מההופעות כשחקן הרכב. השנה, כשהוא בן 21 וחצי, פיניש כבר שחקן קבוע בסגל ואם יוכיח עצמו כשיקבל את הקרדיט, יש סיכוי שיהפוך לשחקן הרכב לצידו של קוסטה.


בני סכנין – מוחמד זבידאת
המגן הימני שנכנס בהדרגה לרוטציה של סכנין, ייאלץ אחרי שנתיים בהן קיבל קרדיט לא מבוטל להתמודד מול עלי עותמאן על תפקיד המגן הימני הפותח. בגיל 21 וחצי לזבידאת אין כוונה ללכת אחורה ואם דקותיו ייפגעו יצטרך לעשות חושבים. זבידאת, שחקן בית, ינסה להשתלב לצד הרכש המאסיבי שעשה מרקו בלבול ואם הקבוצה לא תיקלע לתחתית יהיה לו קל הרבה יותר להפגין את כישוריו, הרחק מקרבות התחתית.


הפועל רעננה – עדי נמני
באופן מאוד מוזר, לפני שנתיים הבלם/מגן הצעיר היה שחקן ליגת העל לכל דבר. 15 משחקים במדי מכבי נתניה, כשהוא בן 19 בלבד, סימנו כישרון צעיר שרק מחכה לפרוץ. ואז, אחרי שני משחקים בעונת 2011/12 בקבוצה מעיר היהלומים, הושאל נמני להפועל רעננה מהלאומית.


במשך שתי עונות היה שחקן הרכב קבוע ובעונה שעברה אף כבש שני שערים חשובים בתום העונה, בדרך לעליית ליגה. נמני, ששיחק פעם אחת במדי הנבחרת הצעירה, נשאר ברעננה וינסה להוכיח דרכה שמקומו בליגת העל – בדיוק כמו לפני שנתיים.


מכבי פ"ת – גידי קניוק
בעונת הירידה של המלאבסים, הקשר בן ה-20 (אז 18) לא ממש נספר ורק בחמשת המחזורים האחרונים הוקפץ לקבוצה של משה סיני, עזר לחבריו להשיג שלושה ניצחונות ותיקו, אבל זה לא הספיק למנוע את הירידה. בעונה שעברה קניוק הפך לשחקן הרכב קבוע, הפגין יציבות ברמכז המגרש והיה חלק משמעותי בהשגת הכרטיס חזרה לליגת העל.