"לא תשתיקו אותנו": המחאה של אוהדי נבחרת ישראל למען הילדים החטופים

מאז מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, אופ"א, איגוד התאחדויות הכדורגל האירופיות, אסר על הכנסת סממנים פוליטים לתוך מגרשי הכדורגל, אבל כשהם אוסרים על הכנסת תמונות חטופים הנושא כואב מתמיד. זה אילץ את אוהדי הנבחרת שטסו למשחק נגד רומניה לחשוב על פיתרון יצירתי. וגם: למה אין דקת דומייה בכל משחק של הנבחרת מאז שפרצה המלחמה - ולמה אופ"א שינתה את הנוסח שנאמר לפניה

"לא תשתיקו אותנו": המחאה של אוהדי נבחרת ישראל למען הילדים החטופים

מאז תחילת המלחמה עולם הכדורגל נשאר בשקט רועש במיוחד בכל הנוגע למתקפת הטרור שישראל חוותה בשבעה באוקטובר. איגוד התאחדויות הכדורגל האירופיות, אופ"א, אסר על הכנסת שלטים או כל דבר בעל סממן פוליטי למגרשי הכדורגל. עם זאת, את האוהדים ישראלים שהגיעו למשחק נבחרת ישראל מול רומניה זה לא עצר והם הציגו במחאה 38 דובים שידיהם קשורות אשר מייצגים את הילדים החטופים ברצועה.

אוהדי הנבחרת הגיעו למשחק שהתקיים בהונגריה עם שלטי מחאה בנושא המלחמה, אך בעקבות הנחייה מאופ"א שאסרה להכניס כל דבר שקשור למלחמה, הם תלו את שלטי המחאה מחוץ לאצטדיון. האוהדים הכניסו דובים ובתוך היציע קשרו להם את הידיים עם סרט, ושמו סרט גם על העיניים שלהם. בזמן דקת הדומייה בתחילת המשחק הוצגו 38 דובים עבור 38 הילדים הנמצאים בשבי חמאס. אחד אוהדי הנבחרת סיפר: "קשרנו את עיניהם וידיהם של הדובים בתוך האצטדיון ולא בחוץ כיוון שאופ"א לא היו מאשרים גם את זה".

פעילות ארגון האוהדים של נבחרת ישראל, "Blue Element": 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Blue Element (@bluelement_isr)

 

התאחדות הכדורגל בישראל הסביר כי "מדיניות אופ"א לא השתנתה, וכי מאז ומתמיד המדיניות הייתה זהה. אופ"א מנסה כמה שהיא יכולה להימנע מסממנים שהיא מגדירה כפוליטים, גם אם זה מכאיב לנו שכזה דבר מוגדר פוליטי". לדבריה, "זה נכון שאנחנו צריכים להילחם יותר על דקת דומיית, אבל כל מה שביקשנו בסוף קיבלנו".

"עצם הדקת הדומייה, בלי הקשר של האירועים של ה-7 באוקטובר עובר את אישורם, ככה זה עובד". לדברי ההתאחדות, "אופ"א מנהלת את המשחקים ויש עניין של הוגנות והגינות מולם. יכול להיות שאם היו אומרים לנו לא על דקת דומייה היינו מקיימים אותה בכל מקרה".

דובר התאחדות הכדורגל בישראל מסביר שבאופ"א היו מאוד מוטרדים מהטקסט שנאמר לפני דקת הדומייה. "אנחנו התעקשנו עליו. בעברית אמרנו את כל מה שרצינו ובאנגלית הטקסט היה קצת יותר מתון". ההבדל בין הגרסאות הוא שבעברית הנבחרת מבקשת מהקהל דקה דומייה לזכרם של 1,400 הנרצחים במתקפת הטרור על ישראל ב-7 באוקטובר, ולעומת זאת באנגלית הנוסח הוא: "Ladies and gentleman, Please stand up and respect a moment of empathy".

אבל האיסור שוויוני? כי היה משחק שדווקא דגלי פלסטין כן נכנסו למשחקים

"לא היה כזה דבר. הקבוצה הסקוטית סלטיק עומדת לדין על זה שהאוהדים שלה הניפו דגלי פלסטין ביציע במשחק ליגת האלופות. זה לא שיש פה איזו אכיפה בררנית, אנחנו מדמיינים תמיד שכל העולם נגדנו, אבל לא כל העולם נגדנו. אולי לא בעדנו, אבל אלא נגדנו".

"מהבחינה הזאת אופ"א פועלת בצורה מאוד נקרא לזה ניטרלית. זו גישה מעצבנת , כי ברור שאנחנו לא נסכים לדקת דומייה שהטקסט שנאמר בה הוא 'מצירים על הקורבנות בישראל ובעזה', זה לא יקרה. לכן, דקת הדומייה שלנו התייחסה אך ורק ל-1,400 ההרוגים בשבעה באוקטובר. מבחינת אופ"א זה היה אידיאלי אם היינו מזכירים גם וגם".

הנבחרת המארחת היא זו שמבקשת את דקת הדומייה ומקבלת אישור לכן במשחקים שהם לא משחקי הבית אין אפשרות לנבחרת ישראל לבקש דקת דומייה. "היה מקרה אחד של הנבחרת הצעירה נגד נבחרת פולין שבו לא אושרה דקת דומייה כי זה משחק ביתי של פולין, ושתי הנבחרות הגיעו להסכמה שהן נוגעות בכדור בתחילת המשחק ועומדות דקה דומייה".