ולפעמים החגיגה נגמרת – סיכום יורו 2020

אחרי שחווינו כמעט הכל ורגע לפני הגמר הגדול, זמן טוב לחזור אל האירועים, השיאים והאנשים שעשו לנו את יורו 2020. דרור פישר נפרד מאחד הטורנירים הגדולים בכל הזמנים

זמן צפייה: 00:35

קשה לסכם טורניר לא גמור. משחק הגמר בין אנגליה לאיטליה (הערב, 22:00 רק ברשת 13) יהיה שונה בתכלית מהגמר הקודם והפעם שתי הנבחרות הטובות ביותר בטורניר הגיעו הכי רחוק. חוץ מהן, היורו האחרון היווה מנה מזוקקת לחוויה של עונה שלמה – ראינו נבחרות שבורות שקמות מחדש ואלופות שקורסות, שחקנים שנופלים מהרגליים אחרי מאמץ פיזי עצום ושחקנים שמרימים את עצמם ברגעי משבר. כמעט בלתי אפשרי להכניס את כל האירועים שקרו בטורניר לכתבה אחת, אבל אנחנו כאן בשביל לעשות בדיוק את זה. שימו שנורקלים ובואו נצלול פנימה:

הרגע המרגש: יבשת שלמה מתפללת על שחקן אחד

כבר ביום השני של יורו 2020 נתקלנו באירוע שיעצב את המשך הטורניר: בדקה ה-42 של המשחק בין דנמרק לפינלנד, כריסטיאן אריקסן, כוכב הנבחרת הדנית, התמוטט. תוך כמה שניות הגיעו חבריו לנבחרת, בראשות הקפטן סימון קיאר שנתן לו טיפול ראשוני מציל חיים, והקיפו אותו בחומה אנושית כדי לשמור על פרטיותו מפני הקהל והמצלמות. במשך כמעט 20 דקות, יבשת שלמה התפללה לשלומו של מספר 10 באדום, כשגם השחקנים על המגרש לא יכלו להישאר אדישים למצב שנוצר והחלו להזיל דמעות.

במהלך האירוע, וגם אחריו, האוהדים שהגיעו לאצטדיון פארקן בקונפהגן החלו לקרוא בשמו של הכוכב, כשאוהדי פינלנד קוראים "כריסטיאן" והדנים עונים להם "אריקסן", שמלווים במחיאות כפיים לשחקן. מבחינתי זה היה הרגע של הטורניר – אוהדים שמים בצד את הטורניר ומרוכזים בלעודד בן אדם שעברה עליו טראומה קשה. אין יותר מרגש מזה. ואין ספק שההגעה המרגשת של הנבחרת עד שלב חצי הגמר, הפכה את הטורניר למתוק בהרבה.

עוד בנושא:

אתם קבעתם: נבחרת המצטיינים של יורו 2020 >>

הערב ברשת 13: הביתה או לרומא – מי תזכה ביורו 2020? >>

איטליה נגד אנגליה בשידור חי >>

 

השער: פטריק שיק כובש מהחצי

"ראיתי אותו עומד מחוץ לשער במחצית הראשונה, חיכיתי שהזדמנות כזאת תגיע". כך אמר חלוץ נבחרת צ'כיה, פטריק שיק, אחרי הצמד שכבש נגד סקוטלנד. את השער הראשון במשחק הוא הבקיע בנגיחה מתוך הרחבה. את השני הוא כבש במרחק של בערך 40 מטר מהשער הקודם.
לא ברור מה השוער הסקוטי, דיוויד מרשל, חיפש 35 מטרים מהשערו. שיק זיהה את ההזדמנות לצאת להתקפה מתפרצת וגם שמרשל לא יספיק לחזור לרחבה בזמן ושלח כדור מסובב ומדויק, כשגם השוער וגם הכדור הגיעו באותו הזמן לרשת השער הסקוטי.

גם השערים של פול פוגבה נגד שוויץ, תורגן הזארד נגד פורטוגל, לורנצו אינסינייה נגד טורקיה ומיקל דאמסגור נגד אנגליה ראויים לאזכור בשל הדיוק והעוצמה שהשתלבו יחדיו לבעיטות בלתי עצירות, אבל השער של שיק מרהיב הרבה יותר ובעל רמת ביצוע גבוהה משל השערים המוזכרים לעיל.

פטריק שיק - טורניר מצוין עם שער ענק | צילום: רויטרס

המשחק: שוויץ – צרפת

ביורו 2016, נבחרת פורטוגל עלתה לשלב הנוקאאוט מהמקום השלישי בטבלת הנבחרות שסיימו במקום השלישי והמשיכה כל הדרך אל הזכייה. אחרי ששוויץ סיימו שלב בתים מאכזב מאוד עם 4 נקודות בלבד ובמקום השלישי בבית א', הגרלת שמינית הגמר סידרה לה את אלופת העולם עם כל הכוכבים. אחרי שחטפו 0-3 מאיטליה ועשו רק תיקו מול ויילס, היה קשה לראות תסריט בו השוויצרים נותנים פייט לצרפתים, שלא לדבר על להבקיע שער. תוך 15 דקות המערכה הראשונה בתסריט החלה להיכתב עם שער של האריס ספארוביץ' מעל קלמנט לנגלה. בדקה ה-53, נכתבה המערכה השנייה, עם החמצת פנדל של ריקרדו רודריגס ומיד אחר כך צמד של קארים בנזמה, כשגם פוגבה מקנח עם שער נהדר.

עד כאן, הכל נראה תקין. רק שהצרפתים לא ידעו שיש גם מערכה שלישית שצריכה להגיע ושכחו לעשות הגנה. ספארוביץ' כבש את השני שלו במשחק בדקה ה-81 ובדקה ה-90 מריו גבראנוביץ' השווה את התוצאה ושלח את המשחק להארכה שנגררה לפנדלים, בהם יאן זומר עצר את קיליאן אמבפה ושלח את השוויצרים לחגוג העפלה היסטורית משלב נוקאאוט בטורניר גדול.
למה זה המשחק של היורו? הוא נתן את הסיומת המושלמת ליום אדיר של כדורגל אחרי שתסריט כמעט דומה קרה במשחק המוקדם של אותו היום בין קרואטיה לספרד, בו ספרדים ניצחו 5-3 אחרי הארכה. החגיגות של שוויץ בשילוב הנפילה של אלופת העולם בשלב מוקדם מהצפוי יצרה רגע היסטורי מרגש, שלא ידוע אם נראה משהו כמותו בקרוב.

אמבפה - ירצה לשכוח את הערב ההוא | צילום: רויטרס

הביזאר: פדרי כובש שער עצמי מהחצי.

כבר דיברנו על שיק והשער נגד סקוטלנד והזכרנו במילה את שמינית הגמר בין קרואטיה לספרד, שהתחיל בצורה ביזארית לחלוטין. פדרי מסר את הכדור אחורה לשוער אונאי סימון בדקה ה-20. סימון לא הצליח להשתלט על הכדור והוא נכנס לשער, מה שהעלה את קרואטיה ליתרון 0-1. כבר ראינו כמה שוערים שלא מצליחים להשתלט על כדורים שמגיעים אליהם, כמו דודו אוואט מיודעינו, אבל הסיפור כאן הוא מעבר לשער העצמי של פדרי.

20 שערים עצמיים נכבשו בכל 15 טורנירי היורו שהתקיימו עד כה. 11 מהם נכבשו בחודש האחרון. יורו 2020 החל עם שער עצמי של מריך דמירל מול איטליה ומשם, השער העצמי הפך לכובש המצטיין של היורו, כשהאחרון נכבש על ידי קיהר בחצי הגמר האחרון לזכות אנגליה. בנוסף, שיא ההארכות גם כן נשבר עם 6 כאלה – 40% ממשחקי הנוקאאוט. הנתונים הגבוהים הללו ככל הנראה מעידים על חוסר ריכוז שנובע מהעונה הארוכה והשהות בבידודים ובטיסות במהלך הטורניר, שגרמו לתשישות גדולה בקרב השחקנים.

אונאי סימון - למרות טורניר גדול, אחראי לשער הביזארי | צילום: רויטרס

הרכב הטורניר:

ג'ורדן פיקפורד (אנגליה); דנזל דאמפריז (הולנד), הארי מגווייר (אנגליה), לאונדרו בונוצ'י (איטליה), לאונרדו ספינזולה (איטליה); ז'ורז'יניו (איטליה), סרחיו בוסקטס (ספרד), פדרי (ספרד); הארי קיין (אנגליה), פטריק שיק (צ'כיה), כריסטיאנו רונאלדו (פורטוגל).

ספסל: ג'יאנלואיג'י דונארומה (איטליה), ג'ון סטונס (אנגליה), ג'ורג'ו קייליני (איטליה), לוק שואו (אנגליה), יואכים מאלה (דנמרק), אמיל פורסברג (שבדיה), ניקולו בארלה (איטליה), ראחים סטרלינג (אנגליה), קספר דולברג (דנמרק), ג'ק גריליש (אנגליה), קארים בנזמה (צרפת).

הנבחרת: אנגליה

דנמרק הייתה המרגשת ביותר, איטליה הייתה הטובה ביותר, צ'כיה הייתה המפתיעה ביותר ויותר מדי נבחרות מתחרות על המאכזבת ביותר. מי שהייתה במשך 55 שנים אכזבת הטורניר באופן כמעט קבוע היא הנבחרת שהצליחה לברוח מהרשימה הפעם, ולכן היא הנבחרת של הטורניר. אנגליה משחקת כדורגל בשיטה מסוימת מאוד שלא ברורה לאף אוהד או פרשן כדורגל, אבל הפעם זה עובד לה. אחרי שסיימו במקום הרביעי במונדיאל 2018, נבחרת שלושת האריות ביצעה קפיצת מדרגה בכל מה שקשור להגנה ונעלה את השער של פיקפורד, שמעתה מחזיק בכמות דקות הגבוהה ביותר ללא ספיגות בהיסטוריה של הנבחרת. להתקפה לקח קצת זמן לתפקד, אך כמו שראינו בשלב הנוקאאוט ההתקפה מתחילה להתחבר וליצור מצבים, כשקיין הולך טיפה אחורה ומשחק בעמדה יותר חופשית.

ההתעקשות של גארת' סאוט'גייט לפתוח עם ראחים סטרלינג בצד שמאל ושחקן שהוא לא ג'יידון סאנצ'ו ראויה לדיון אבל אין סיבה להיכנס לזה – ההצלחה היא בזכות סטרלינג, שכבש את שלושת השערים הראשונים של האנגלים בטורניר. הוא עוד לא עלה עם אותו הרכב בטורניר עד כה ובגמר הם ישחקו מול נבחרת ממושמעת עם היררכיה והרכב קבוע מראש. היתרון של סאות'גייט הוא שיש לו כל כך הרבה כישרון בנבחרת, כשזה באמת פחות משנה מי עולה, העיקר שנהנים גם על המגרש ומצליחים לנצח.

סאות'גייט - רוצה לקחת את הנבחרת עוד צעד אחד קדימה | צילום: רויטרס

24 נבחרות, 50 משחקים, 140 (!!) שערים, עשרות שיאים, סיבוב הנוקאאוט הכי פורה בהיסטוריה, 2.8 שערים בממוצע למשחק ומעל למיליון אוהדים בקהל. יורו 2020 הדחוי היה החבילה השלמה של חובבי הספורט ברחבי העולם, בפורמט שלא יחזור על עצמו אף פעם בעתיד. היום נדע מי תהיה אלופת אירופה החדשה, במשחק ה-51 של הטורניר, עד שנתראה שוב בגרמניה 2024.