הטוב, הרע והלא נורא - סיכום המחזור השלישי של יורו 2020

המחזור השלישי של שלב הבתים היה הרבה יותר קיצוני ממה שראינו עד עכשיו - כמות שערים גבוהה (36) והכרעה בכל המשחקים שלא שוחקו בבית המוות, כשהמנצחת היא לאו דווקא הנבחרת שציפו שתנצח ולאו דווקא בתוצאה הצפויה. אז רגע לפני שלבי הנוק-אאוט, זה המחזור שהיה לנו השבוע

הטוב:

הנבחרות מדרג הביניים חוזרות לעצמן. דנמרק הצליחה להתאושש מהדרמה במחזור הראשון והמהפך במחזור השני כדי לעלות שלב בצורה הכי טובה שיכולה להיות, עם ניצחון 1-4 מהדהד בקופנהגן. קרואטיה עשתה כמעט את אותו מסלול כמו של דנמרק, רק בלי טרגדיות בריאותיות וקצת פחות גולים. היא סך הכל הנבחרת השנייה בהיסטוריה שעולה שלב ביורו כשהיא מחזיקה בתואר סגנית אלופת העולם, והדמעות של הקפטן לוקה מודריץ' מעידות על כמה שזה היה חשוב להם.

אם נכליל בקטגוריית הביניים גם נבחרות גדולות שמחפשות את עצמן, אפשר להכניס לרשימה גם את ספרד. היא ספגה רק שער אחד בכל הטורניר והתפוצצה מול סלובקיה, שאיימה לקחת לה את המקום בשמינית הגמר. אם הנבחרות הללו ימשיכו ככה, צפוי לנו יורו מהנה הרבה יותר ממה שחשבנו, או שתיארנו לעצמנו, שיהיה אחרי המחזור הראשון.

בנוסף לעלייה המחודשת של הנבחרות הללו, חייבים לציין לטובה את היום האחרון: 18 שערים הובקעו בו, שווה לכל השערים שהובקעו בשלושת הימים הקודמים של המחזור. ספרד הייתה במיטבה, פולין גררה את שבדיה למשחק מותח והונגריה לא הראתה רגשי נחיתות מול אלופת העולם לשעבר. כל משחק התעלה לרמה גבוהה, וזה מה שאנחנו אוהבים לראות כצופי כדורגל. וכל זה מבלי שדיברנו על המשחק המשוגע בין פורטוגל לצרפת.

פוגבה ורונאלדו - סיפקו משחק גדול בבודפשט | צילום: רויטרס

עוד בנושא:

נא לכוון שעונים: לוח המשחקים המעודכן של יורו 2020

צפו בסיכום הערב האחרון של שלב הבתים >>

הרע:

הנבחרות ממזרח אירופה אכזבו בענק במחזור האחרון. 3 משחקים, 3 שערים, 8 ספיגות, 3 הפסדים. מכל אחת מהנבחרות הללו ציפינו ליותר, בטח מפולין ומרוסיה. האוקראינים הם היחידים שהצליחו להעפיל לשלב הבא מבין שלושת המדינות, וגם זה מהמקום השלישי אחרי 2 הפסדים. אחרי הופעות מרשימות יחסית בגביע העולם, הרוסים והפולנים חוזרים הביתה עם הזנב בין הרגליים, כשמתוך 52 שחקני סגל, אפשר לציין לטובה רק את רוברט לבנדובסקי הפולני, שאין ספק שמתגעגע לחברים בבאיירן מינכן.

עוד נפילה מאכזבת היא של מעצמה אחרת לשעבר, צ'כוסלובקיה. הצ'כים והסלובקים עשו כמעט את אותו הטורניר, רק שהצ'כים הצליחו להשיג מספיק נקודות כדי לעלות שלב ולפגוש את הולנד בשמינית. הסלובקים פתחו חזק עם ניצחון על פולין, נשברו עם הפסד לשבדיה והתפרקו סופית עם תבוסה לספרדים. הצ'כים, לעומת זאת, סיימו במקום שכולם חשבו שהיא תסיים, אבל היא הראתה שהיא מסוגלת ליותר ולכן ציפינו ממנה ליותר. מקום ראשון בבית עם אנגליה וקרואטיה זה לא משהו שבא בקלות והיכולת מהמשחקים הראשונים של הצ'כים נקטעה דווקא נגד אנגליה, שלא מציגה יכולת התקפית מרשימה עד עכשיו. הסיטואציה שהם הגיעו אליה, נגד הולנד בשמינית והמנצחת בין ויילס לדנמרק ברבע הגמר, היא הנוחה ביותר מבין כל האופציות, ואפשר להגיד שהיא הרוויחה מההפסד. עוד ניצחון אחד על האוראנג' ונזכור מהם רק את הדברים החיוביים, כמו השער השני מחצי מגרש נגד סקוטלנד.

רוברט לבנדובסקי - לא הצליח לסחוב לבד | צילום: רויטרס

צרפת, בלגיה או אולי בכלל איטליה? מגישי רשת 13 מהמרים על הזוכה הגדולה שלהם ביורו 2020

הלא נורא:

יש 2 צדדים למטבע שמינית הגמר ולשיטה המוזרה של אופ''א:

השלילי - קבוצות מבטיחות העפלה בשלב מוקדם יחסית והמשחק השלישי כבר לא רלוונטי עבורן, כאשר הן כבר יודעות בערך לאן הן הולכות החל מאותו שלב ולפעמים אפילו יכולות לבחור באיזה מקום לסיים בשביל הגרלה קלה יותר (לפחות לפי תיאורית הקונספירציה שלא התממשה אצל האנגלים).

החיובי - מתח אצל כל שאר הקבוצות, כאשר כל אחת יודעת מה היא צריכה לעשות והיא תנסה לעשות הכל כדי להשיג את זה, כמו ספרד, קרואטיה, שוויץ והונגריה. המאבק הזה יוצר מתח, במיוחד בבתים בהם נרשמו כמה הפתעות, וחגיגת שערים נהדרת (23 שערים ביחד בבתים ד',ה',ו'). השילוב המוזר הזה הופך את החזון של אופ''א למציאות, עם הרבה משחקים רווחיים ומעניינים בגלל הסיטואציה אליה הנבחרות הגיעו.

תמונת שמינית הגמר נכללת גם היא בתמונת הלא נורא, כי גם לה יש צדדים יחסית אפורים ומשעממים (אחת מבין הולנד, צ'כיה, ויילס או דנמרק תעפיל לחצי הגמר. מרתק זה לא ממש) וצדדים יותר מרגשים, כמו שחזור רבע הגמר ממונדיאל 2010 בין אנגליה לגרמניה או המשחק המרתק בין פורטוגל לבלגיה, כשהמנצחת שם תפגוש את איטליה או אוסטריה. יש הרבה משחקים ששווה לצפות להם לפני שאנחנו מתקדמים אל עבר משחק אחד ביום, שקצת ישכיח לנו את האווירה והכיף בערבים שלמים של משחקים, ועדיין כל משחק, מלמיליאן.

נבחרת בלגיה - תצטרך להתגבר על פורטוגל בדרך לתואר | צילום: רויטרס