רגע לפני משחקו האחרון בקריירה | על מסע הקסם של גוראן פאנדב

נבחרת מקדוניה הצפונית הגיעה לראשונה לטורניר גדול בכושר הכי טוב בהיסטוריה שלה, למרות כך היא לא הצליחה להוות יריב שקול לשאר הנבחרות ואיבדה סיכוי להעפיל. אך הסיפור האמיתי שלה מתרכז בשחקן אחד, הסמל והכוכב הגדול בהיסטוריה שלה, שינסה לכבוש עוד שער אחרון נגד נבחרת הולנד החזקה | הולנד - צפון מקדוניה, הערב בערוץ 13

זמן צפייה: 00:32

מקדוניה הצפונית נחשבת לסוג של נמושה. רק ב-2019 היא קיבלה את שמה הרשמי, בעקבות התנגדות יוון לשם "מקדוניה" משום שהמדינה גובלת במחוז יווני בעל אותו השם, ועד אז היא נקראה בארגונים בינלאומיים "הרפובליקה היוגוסלבית לשעבר של מקדוניה". גם בכדורגל מקדוניה התקשתה להרשים כשלמרות שהיא הייתה חלק ממעצמה כמו יוגוסלביה, היא המדינה הריבונית היחידה שיצאה ממנה ולא הגיעה לטורניר גדול (מונטנגרו הגיעה לשם כחלק מהאיחוד שלה עם סרביה ועצמאית מאז 2008).

למרות שהיא הגיעה כאנדרדוג מובהק ולמרות ההפסדים לאוסטריה ואוקראינה שהוציאו אותה באופן רשמי מהמירוץ, נראה שלמקדונים יש לא מעט דברים חיובים לקחת מהקמפיין הנוכחי, הם עמדו בצורה ראויה מול היריבות שפגשו, כבשו שערים וחוו רגעים יפים. אבל לצפון מקדוניה יש סיבה אחת אמיתית לשמוח – יש לה את גוראן פאנדב.

ממציל בבריכה לסינדלה של ויילס: סיפורו של קייפר מור

פאנדב הוא ה-שחקן של נבחרת צפון מקדוניה. הוא מלך ההופעות, מלך השערים ורק לפני שבוע חגג 20 שנה להופעה הראשונה שלו במדים הלאומיים. הוא המקדוני הראשון שזכה בחמישה תארים בשנה אחת (אינטר, 2010), המקדוני הראשון שכובש 100 שערים באחת מחמשת הליגות הבכירות (איטליה), השחקן היחיד אי פעם שזכה 4 פעמים ברציפות בגביע האיטלקי (2009-2012), כבש 144 שערים בקריירה ועוד 37 כאלה בנבחרת הלאומית. הוא זכור לקהל הישראלי גם בזכות היותו חלק מהתקפת אינטר של מוריניו מתחילת העשור, אך דווקא בנבחרת הלאומית הוא מוזכר בנסיבות יותר מעציבות – הוא כבש את שער הניצחון של המקדונים בסמי עופר, במשחק בו ערן זהבי זרק את סרט הקפטן על הדשא במהלך המשחק.

ערן זהבי - הרגיש מנחת רגלו של פאנדב | צילום: shutterstock

25 נבחרות שונות חוו את נחת רגלו של פאנדב במסגרות בינלאומיות. השער האחרון שלו, נגד נבחרת גרמניה, העלה את המקדונים ליתרון שבסופו הם הנחילו לגרמנים את ההפסד השלישי שלהם בהיסטוריה בשלבי מוקדמות המונדיאל. השער הקודם של פאנדב, נגד גיאורגיה, העלה אותם ליורו הראשון בתולדותיהם. הוא האיש החם של הנבחרת, ועליו מבוססת ההתקפה, כאשר רגל שמאל שלו לא נחה לרגע.

לפני 5 שנים, כשהוא נמצא בכושר ירוד ועוד נאבק על מקומו כחלוץ הפותח של גנואה האיטלקית, פאנדב חשב על לפרוש מהנבחרת. זאת הייתה תקופה קשה לכדורגל המקדוני, שהיה בירידה והגיע לשפל בדירוג פיפא, כשהתמקמו במקום ה-166. בסוף פאנדב חזר, כבש 10 שערים נגד 10 נבחרות שונות והעלה את המקדונים למקום ה-62, רק 6 מקומות מתחת להישג השיא שלה.

פאנדב - ידע ימים לא קלים בגנואה | צילום: shutterstock

הפעם, פאנדב יפרוש. שחקן השדה השני הכי ותיק ביורו הקרוב (אחרי פפה, רביעי מבין כלל השחקנים) יתלה את הנעליים מיד לאחר שיסיים את דרכו בטורניר. "זה יהיה מושלם לפרוש ביורו", כך אמר בנובמבר האחרון עם דמעות של אושר, מיד לאחר שהבקיע את שער העלייה. האם הוא יצליח להיפרד גם בטעם טוב עם שער היסטורי מול הנבחרת ההולנדית? כל התשובות הערב בערוץ 13