מה נשתנה היורו הזה? על החידושים והשינויים ביורו 2020

אחרי 5 שנים ארוכות, היורו הגדול ביותר אי פעם ייצא לדרך בשישי. מה הופך אותו לכל כך גדול ומה שונה בו? כל הפרטים שאסור לפספס

זמן צפייה: 00:40

יורו 2020 הוא מיוחד. קודם כל כי הוא נערך שנה מאוחר יותר, או ליתר דיוק 364 ימים אחרי מועד הפתיחה המקורי (12.6.20). מגפת הקורונה שיבשה את כל התכניות של אופ''א ומארגני הטורניר, כך שהם נאלצו לדחות בשנה את כולו רק בשביל שתהיה אפשרות להכניס קהל פנימה, שכן הכרטיסים החלו להימכר למעלה משנה לפני תחילתו. 24 נבחרות ישתתפו בטורניר, שמתחיל בשלב הבתים, בו הקבוצות מתחלקות ל-6 בתים שמהן 16 עולות לשלב שמינית הגמר (12 הראשונות ו-4 הסגניות הטובות ביותר) שיערך בשיטת נוק אאוט (משחק אחד בכל שלב). עד היורו האחרון, ב-2016, השתתפו רק 16 קבוצות בכל טורניר. בעקבות הגדלתו, נבחרות כמו ווילס וסלובקיה רשמו הופעת בכורה לפני 5 שנים, והפעם צפון מקדוניה ופינלנד ישחקו בפעם הראשונה בתחרות היוקרתית.

אוהדי פינלנד - נהנים מתוספת הנבחרות | צילום: shutterstock

את השיר הרשמי של יורו 2020 כבר שמעתם?

לוח המשחקים המלא של יורו 2020

הטורניר הקרוב הוא הראשון מסוגו שנערך אי פעם במסגרת יבשתית, בעקבות חגיגות 60 שנה ליורו (שנהרסו בעקבות הקורונה) 11 מדינות יארחו את המשחקים הקרובים במטרה להביא את הטורניר אל הקהל וליצור חוויה גלובלית בכל אירופה. מספר המארחות המקוריות היה 12, שירד בעקבות הפרישה של דבלין ובילבאו מאירוח היורו בשל אי עמידה בדרישות אופ''א להכנסת קהל. במקומן, סביליה תארח את המשחקים שתוכננו להיות בבילבאו וסנט פטרבורג תיקח על עצמה את המשחקים של דבלין.

לכל בית בטורניר הוקצו 2 אצטדיונים שיארחו את משחקי הבית, כאשר אם קבוצה העפילה ליורו והיא גם מארחת בית, היא שובצה אוטומטית לבית ההוא. לכן איטליה שובצה לבית מספר 1 שמשוחק ברומא ובבאקו.
פירוט המארחות בשאר הבתים:
בית 2 – סנט פטרבורג וקופנהגן.
בית 3 – אמסטרדם ובוקרשט.
בית 4 – גלזגו ולונדון.
בית 5 – סביליה וסנט פטרבורג.
בית 6 – מינכן ובודפשט.

החלוקה הזאת, בשילוב פרישת דבלין, יצרה תסריט אבסורדי בו קבוצות מאותו הבית נאלצות לטוס מעל 5,000 קילומטרים (!) בין משחק למשחק, כשמנגד קבוצות אחרות לא טסות כלל או טסות מרחק קצר יותר (כמו בבית ד'). יחד עם הקושי במעבר בין מדינות בגלל הקורונה, קשה להאמין שהטורניר הגדול יעבור בלי תקלות לוגיסטיות ורפואיות (עד עכשיו נחשפו שמות של 4 שחקנים שחולים בקורונה –דיאן קולוסבסקי ומתיאס סבמברג משבדיה, סרחיו בוסקטס ופרננדו יורנטה מספרד)

למרות מה שחשבו בתחילת השנה, יהיה קהל בכל משחקי היורו. כמו שהוזכר במהלך הכתבה, אופ''א הציבה דרישה למדינות להכניס לפחות 25% קהל מתפוסת האצטדיון, כשמי שלא תעמוד בקריטריונים, לא תוכל לארח את המשחקים. מבין כל המארחות, רק הונגריה אישרה תפוסת קהל מלאה באצטדיון שלה, ו-67,000 צופים יוכלו להנות מצפייה בנבחרות כמו צרפת, גרמניה ופורטוגל, בנוסף לנבחרת המקומית. בבאקו וסנט פטרבורג המספר יעמוד על 50% תפוסה, ואצל כל השאר בין שליש לרבע אחוז, לפחות בשלב הבתים.

באשר לשלבים המכריעים, כרגע יש דיווחים רק מלונדון על הגדלת התפוסה ככל שהזמן יעבור, שכן משחקי חצי הגמר והגמר, שמושכים את העניין הרב ביותר, משוחקים באצטדיון וומבלי, המכיל 90 אלף צופים

יארח את הגמר מול תפוסה מלאה? | צילום: shuterstock