חשד לשחיתות בגובה 4 מיליארד דולר ביורו

האופוזיציה באוקראינה דורשת מאופ"א לחקור אם קבלנים נבחרו בלי מכרז

לפני פתיחת היורו, קולות ברחבי אירופה קראו להחרים את הטורניר בגלל שחיתות באוקראינה. בסופו של דבר המשחקים נפתחו כסדרם ואפילו קיבלנו טורניר נהדר עד כה. אבל הדיבורים על שחיתות לא מפסיקים והיום (רביעי) עלתה דרישה מצד האופוזיציה במדינה לחקור האם קבלנים קיבלו חוזים בשווי 4 מיליארד דולר להקמת התשתיות במדינה ללא שיצא מכרז.

לטענת רבקה הארמס, מנהיגת הסיעה הירוקה בפרלמנט האירופאי, על אופ"א לחקור מדוע אוקראינה ביטלה מכרזים ב-2010 ובמקום זאת העניקה מכרזים לבניית כבישים, אצטדיונים ותשתיות נוספות לחברות מעופרלות, כולל אחת שממוקמת בבליז הרחוקה. פוליטיקאים מהאופוזיציה באוקראינה העלו את החשד כי החברות הללו שייכות בצורה כלשהי לבכירים בממשלה, דבר שהוכחש על ידי הממשלה.


הארמס הגרמנייה, שביקרה בחארקוב בשבוע האחרון, סיפרה לעיתון האנגלי "גארדיאן": אני אתעמת עם אופ"א עם השאלות הללו. אעלה אותם גם בפרלמנט. לאילו כיסים פרטיים הלך הכסף הזה? אופ"א חייבת לקחת אחריות".


עלות ההכנות של אוקראינה, שמארחת את הטורניר בצוותא עם פולין, נתונה בספק. לפי חלק מההערכות, הממשלה שילמה כ-5 מיליארד דולר, 800 מיליון מהם על האצטדיונים עצמם. לעומת זאת, יש מי שטוען כי המדינה הוציאה 10 מיליארד דולר, כאשר הסכום המקורי שאופ"א ייעדה לאוקראינים עמד על 2.5 מיליארד דולר בלבד.